In het Duitse Wachtberg, een gemeente nabij Bonn, is het bedrijf Bike Basics gevestigd. Daar ontwikkelen en bouwen Gerrit Gaastra en de zijnen de fietsen van Idworx en Gaastra. We gingen eens kijken hoe het er daar aan toe gaat.
Gerrit Gaastra is de achterkleinzoon van Batavus-oprichter Andries Gaastra en zoon van Andries Gaastra de Tweede, de man die in 1974 het merk Koga oprichtte. De vierde generatie Gaastra bouwt sinds 1999 aan zijn eigen topmerk Idworx en vanaf eind 2011 aan het lager in de markt gepositioneerde Gaastra. Waar Batavus en Koga ooit opgegaan zijn in de Accell-groep, daar hecht Gerrit heel veel waarde aan zijn zelfstandigheid. Of zoals hij zijn bedrijf zelf omschrijft: “The Independent Bikery with a Cycling Heart.”
Maar Gerrit doet meer dan alleen Idworxen en Gaastra’s bouwen. Vanuit zijn bedrijf Bike Basics verleent hij onder de naam GG Concepts allerhande consultancy diensten aan de fietsindustrie. Zo is hij als ontwikkelaar aan het Duitse fietsmerk Bulls verbonden en ontwikkelt hij sinds jaar en dag allerhande producten en concepten voor onder andere Schwalbe (banden) en Curana (spatborden en kettingkasten). Daarnaast importeert Bike Basics de titanium frames van het Amerikaanse Lynskey.
Gerrit blijkt dus een bezige bij te zijn. Zolang het maar over fietsen gaat, maar zijn hart en kennis ligt – hetzij nu vooral hobbymatig – ook bij motorfietsen en auto’s. Maar wij zijn natuurlijk naar Wachtberg gereden om te zien hoe de fietsen gebouwd worden!
Wie de man en zijn fietsmerken een beetje kent, weet dat Gerrit een enorme perfectionist is. Een man van de details die het bouwen van fietsen tot een exacte wetenschap heeft verheven en daarbij aan zichzelf, zijn bedrijf en het product de allerhoogste eisen stelt. Dat blijkt niet alleen uit het hoge afwerkingsniveau en de technische uitvoering van de fietsen, maar ook uit de hele organisatie en inrichting van het bedrijf Bike Basics. Het hele bedrijfspand is van binnen en van buiten consequent in zwart, wit en grijs met rode details uitgevoerd. En het is er overal schoon en netjes… heeeeeel netjes.
In de ruime ontvangstruimte / showroom / front office is de werkplek gevestigd van Christin, de vriendelijke dame die alle dealers en consumenten als eerste aan de telefoon krijgen. Zou het toeval zijn dat Christin een rood vest draagt? Detail!
Naast de ontvangstruimte bevinden zich enkele kantoorkamers, elk geheel volgens verwachting keurig netjes opgeruimd. Wat me verbaasde om aan te treffen was de heuse fotostudio! Compleet met witte wand die rond overloopt in de vloer!
Gerrit houdt alles wat zijn bedrijf doet nu eenmaal graag in eigen hand, dus ook de fotografie. Eens per jaar komt de fotograaf vanuit Nederland naar Wachtberg om aldaar de nieuwe collectie te fotograferen.
Door naar de assemblagehal, de ruimte waar het voor ons allemaal om draait. Ook daar is alles heel netjes opgeruimd, schoon en superstrak gestructureerd. Je kan er van de vloer eten, maar Gerrit heeft liever dat dat gewoon in de kantine gedaan wordt, waar op dat moment het warme eten op het vuur staat. Warm eten tussen de middag is typisch Duits.
Er heerst rust in de assemblagehal. Hier wordt niet aan snel stampwerk gedaan. Een Idworx mag dan wel een in serie geproduceerde en qua opbouw gestandaardiseerde fiets zijn, het is geen massaproduct.
Iedere monteur werkt simultaan aan twee tot maximaal vier fietsen met dezelfde afmontage. Zo worden de Off Rohler en de Off Rohler Ti gelijktijdig opgebouwd, omdat deze dezelfde componenten hebben. 4x wielen, 4x remmen, 4x sturen, 4x verlichting, enzovoorts. En daarna door naar een volgende modelserie. Deze beperkte vorm van serieproductie moet de kans op montagefouten minimaliseren zonder geestdodend te werken.
De Gaastra fietsen worden in dezelfde ruimte door dezelfde monteurs in elkaar gezet. Sturen en wielen worden voorgeassembleerd en precies op tijd aan de monteurs aangeleverd.
Op de vloer onder de werkplek van de monteurs ligt een speciaal soort tapijt om te voorkomen dat onderdelen die perongeluk op de grond vallen beschadigd raken.
Ook hier in de assemblagehal is alles zwart, wit en grijs met rode details. Zelfs het touw om de deur naar het magazijn te openen is rood! Detail!
In een ruimte achter de assemblagehal worden de wielen gespaakt. Eerst worden de spaken in de naaf gestoken en in de velg gevlochten en vervolgens draait een geautomatiseerde machine alle spaaknippels aan. Het wiel perfect richten en alle spaken op de juiste spanning zetten is bij Idworx/Gaastra nog echt handwerk. Het werk dat de wielenspakende man verricht verdient veel respect, maar ik benijd hem niet…
Hij staart de hele dag naar een bewegend puntje op een monitor en zijn vingers gaan met een sleuteltje vliegensvlug langs de spaaknippels, steeds het wiel kleine stukjes heen en weer draaiend. Als hij het puntje precies in het midden heeft gemanoeuvreerd is het wiel recht en gaat hij verder met de volgende. De hele dag… Dag in dag uit…
Bij de wielen met een Rohloff-naaf ontdekten we nog een interessant detail. Aan een Rohloff-naaf zit een metalen ankerplaat van een paar millimeter dik. Anders dan standaard was het uiteinde van deze plaat een klein beetje omgebogen. Hierdoor glijdt het wiel beter in de achtervork en ontstaan er geen krassen aan de binnenkant van de achterpatten. Detail!
En is het iemand wel eens opgevallen dat bij de Idworx Off Rohler de linker liggende achtervork iets hoger ligt dan de rechter? Deze constructie maakt het mogelijk dat de schakelkabels mooi evenwijdig aan de achtervork liggen en rechtstreeks de Rohloff-naaf in lopen. Geen knik in de binnenkabel, dus minder wrijving en minder slijtage. Detail!
In de assemblagehal staat een zware metalen tafel met meetapparatuur. Gerrit vertelt dat deze de frameleverancier buikpijn bezorgt. Op deze tafel wordt ieder frame nagemeten om te controleren of de afmetingen wel binnen de toleranties vallen. En die toleranties zijn bij Idworx klein, heel klein. Als een frame niet recht genoeg is, gaat deze subiet terug.
Met de komst van de Beltdrive-ready frames van de Evo-modellen is deze meettafel nog belangrijker geworden, omdat hier nog striktere toleranties gelden.
Uiteraard worden alle andere onderdelen ook nauwkeurig gecheckt en dubbel gecheckt. Zo zijn bijvoorbeeld de trapas-lagers helemaal afgevuld met vet. Er mag geen lucht inzitten en om dat te controleren wordt iedere trapas nauwkeurig gewogen. Detail!
De trapas wordt vervolgens met een dikke lik vet in het frame geplaatst en de naad in de bracketbuis wordt extra goed afgesloten met een rubberen strip. Vuil en vocht worden zo goed buitengesloten en de trapas zal zo niet snel vast gaan zitten of gaan kraken.
Op het kantoor van Gerrit komt de Idworx-doos van Pandora op tafel. Hier zitten samples van alle Idworx-specifieke onderdelen in die bijna de hele Idworx-filosofie illustreren.
Als Gerrit bij geen enkele toeleverancier onderdelen kan vinden die aan al zijn eisen voldoen, dan laat hij ze speciaal naar eigen specificaties vervaardigen. Daarbij spreekt hij altijd exclusiviteit voor Idworx af, zodat de concurrentie er niet mee aan de haal kan gaan.
Het zou te ver gaan om alle speciale onderdelen te bespreken, want dan zou dit artikel veel te lang worden. Bij ieder slim detail dat Gerrit ons uitlegt, roept hij triomfantelijk: “It works!” En inderdaad, het werkt. Op de site van Idworx kan je meer lezen over alle specifieke Idworx-details.
Het was bijzonder interessant om te zien hoe de fietsen van Idworx gebouwd worden. Een groter contrast met hoe het er bij directe concurrent Santos aan toe gaat is niet denkbaar. Zoals je in dit artikel kunt lezen, is het bij Santos gezellig rommelig (in positieve zin). Bij Idworx daarentegen is alles, maar dan ook werkelijk alles tot in de puntjes, boutjes, moertjes, nippeltjes en kabeltjes gestructureerd. De strakke organisatie, de perfecte orde en het vergaande oog voor detail zijn indrukwekkend.
It works! 😉
Dat kan nog veel strakker, ik zag zowaar enkele planten staan :). Indrukwekkend is het wel, hollandische grundlichkeit, bijna on-hollands. En dan te bedenken dat GG zijn fietsen buiten het liefst in de modder ziet.
What you see is what you get…
Gerrit & Team, ga zo door !
GG, verguisd en bejubeld om zijn visie en meningen.
Resultaat : Idworx, de best ontwikkelde fiets die er op dit moment bestaat. Kijk eens bij de vorige test van Michiel naar de Evo-versies. Alles is doordacht.
Een kabelloop zoals je dat bij geen ander merk ziet. Inderdaad detail ..detail
Love the way you following in your Dad and Mom’s foot steps. They are very proud of you !!! Great to see this.
Dat ziet er net zo stak uit als de fietsen zelf, mooi artikel Michiel
Michiel en anderen,
Juist afgelopen zaterdag de Gaastra fyts 4.14 live gezien. Wat is jullie mening over deze fiets, op internet is er nauwelijks iets te vinden wat testverslagen en dergelijke betreft. Naar mijn mening is het een leuk fietsje en een stuk aangenamer geprijst dan de IDworx easy rohler., maar wat denken de expert ervan.
Fiets die ik zoek is met name bedoeld voor woon/werkverkeer.
@ Gijsbert: Ik heb er nog niet mee gereden, dus ik kan je er nog niet heel veel over vertellen.
De Fyts is een budgetversie van de Idworx modellen met wat meer ‘normale’ onderdelen i.p.v. de typische Idworx-details. Inderdaad een leuke fiets, maar het frame is een kilo zwaarder dan die van de Easy Rohler. Technisch gezien is het voor woon-werk verkeer een topfiets, maar ik kan helaas nog niet uit eigen praktijkervaring vertellen waarom deze fiets beter zou zijn dan veel andere modellen.
Wat voor maat heb je nodig? Ik weet ergens nog een zwarte Easy Rohler X 57cm met blauwe naven in de aanbieding te staan. 😉
pure commercie deze site, jammer
Helaas een 54
@ Gijsbert: het is erg belangrijk dat je alle fietsen van interesse goed uitprobeert om zelf een oordeel te vellen. Technisch is de Fyts absoluut een goede fiets. Het is alleen de vraag of de Fyts bij jou past en levert wat jij van een fiets verlangt.
Als ik later groot ben wil ik daar werken(ben pas 40). nou ja nu eigenlijk al! ik hou enorm van sleutelen aan fietsen 🙂
Gijsbert: ik en mijn vouw rijden al op Gaastra Fyts 4.14 van af de eerste dag dat ze leverbaar zijn. momenteel al ruim 5000 km afgelegt en ik moet zeggen een super fyts. Ook als vakantie fiets gedraagt hij zich super. Ook veel bekijks met de vraag, maakt Gaastra ook fietsen. De opbouw van de fiets, alles zit er op wat je nodig hebt. Voor de donkere momenten goede verlichting, son naaf . hele fijn banden voor het confor en dan nog Rohoff naaf super schakelen ook bij stilstand en dat kilootje meer daar merken wij niks van tijden ons woonwerk en de vakantie km.
ik vind als je een keus van een fiets moet maken, dat is gelijk aan een maatpak passen het moet gewoon goed zitten en als dat zo is, heb je er veel plezier mee.
Heb ook het bedrijf bezocht vooraleer ik dealer werd van de fietsen en moet zeggen dat ik zelden zo een bedrijf heb gezien . Top en heel veel succes gewenst . Patrick
Gijsbert, als je de fiets hoofdzakelijk gebruikt voor woon/werk zou ik eens naar de
Kalkhoff endeavour kijken op de kalkhoff site heb m al 2 jaar prima fiets voor een
goede prijs,en op verschillende plaatsen te koop in nl in brabant tenminste
@Michiel: Wil de fietsen t.z.t. ook goed gaan uitproberen, maar ben nu meer aan her oriënteren. Aangezien ik geen deskundige ben, ben ik vaak benieuwd wat de deskundigen technisch van een bepaald merk/type fiets vinden. Want de fietshandelaar kan mij van alles vertellen… maar die wil primair een fiets verkopen.
@Jan: Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Binnenkort ga ik maar eens de door de fietshandelaar aangeboden proefrit maken op de fyts 4.14.
@Adriaan: Bedankt voor je info. Ik heb de Kalkhoff gezien bij de dealer. Was er persoonlijk niet helemaal gecharmeerd van om esthetische redenen.
Ik heb zelf de Gaastra 4.14 geprobeerd. Goede fiets, mooie onderdelen, en heeft inderdaad zoals de tests omschrijven , een comfortabel karakter.
Het is maar net waar je voor kiest. Sportief of comfortabel
Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor de Gaastra Fyts maar ik heb besloten om het budget met 500 euro te verhogen en gekozen voor een fiets met Rohloff en riemaandrijving.
Een combinatie die ik nooit meer wil missen.
Ik ben ook zeker benieuwd wie de eerste stap durft te maken en een afbeelding laat zien van …… een Idworx Evo met riemaandrijving
Waar worden de frames en voorvorken in elkaar gelast/vervaardigt?
Dat het gebouw er gelikt uitziet zegt niet zoveel.
giant, of dat ook voor de stalen fyts geldt weet ik niet
Ik fiets al jaren op hand gebouwde maatframes, ik kan maar niet wennen aan confectie.
@ Henk: dat is omdat jij te eigenwijs bent om op een confectiefiets te rijden, maar het zegt niets over de kwaliteit van confectie t.o.v. maatwerk. 😉
Wanneer kan jij je Mondo in ontvangst nemen? Ik wil graag met je mee voor een reportage!
Ja ik ben eigenwijs!
Ik geloof ook wel dat confectie goed is maar het gevoel zegt ook veel voor mij! Ik hou nou eenmaal van special…
Mijn eigenwijsheid maakt het ook dat ik zulke mooie tochten gemaakt heb, en ik hoop dat ik op de Blacksmith [Mondo] dit jaar London-Edingburgh-London mag rijden. Zaterdag om 04:00 uur ga ik me inschrijven.
Gaat nog een paar maanden overheen eer de fiets klaar is.
Zou mooi zijn om daar een reportage van te maken Michiel, ik heb het Patrick al wel gevraagt, hij staat er open voor.
Tevens een mooie test om 1400 km nonstop te rijden op die fiets.
> Waar worden de frames en voorvorken in elkaar gelast/vervaardigd?
De Gaastra-frames worden bij Caribou geproduceerd.
Sjors
Ook wij zijn een keer bij Gerrit op bezoek geweest voor de montage van twee nieuwe kettingkasten op onze Easy Rohlers. Inderdaad, schoon en perfect. Net als de producten van Gerrit en zijn maten. Ik heb nu meer dan 70.000 km op mijn ER gereden. Het is de BESTE investering die ik die afgelopen jaren heb gedaan.
Het kost wat, maar dan heb je ook heel wat. Vooral kwaliteit.
Mijn vrouw heeft ondertussen 50.000 km op haar teller.
Henk, jij houdt van special… nou een Idworx is heel speciaal!! Over letterlijk elk detail is nagedacht. Om een klein voorbeeld te geven, Michiel heeft de Koga WT twenty-niner getest toch ook een A-merk, maar heeft bij het balhoofd geen aangelast nokje voor de kabelloop waardoor schuurplekjes ontstaan. Bij een Idworx is dit ondenkbaar. Zo zijn er nog wel tig details waarin Idworx zich onderscheid.
Een maatfiets heeft als voordeel dat het je als een jas of broek past, echter naar details zo is mijn ervaring wordt helaas minder gekeken.
Een confectiefiets mag dan misschien niet als een jas of broek meteen passen, maar je kunt de fiets wel op maat krijgen door b.v. te kiezen voor een andere stuur- of zadelpen.
Eenmaal een Idworx aangeschaft en bereden en je wilt niets anders meer.
Tegen potentiele kopers van een Idworx of Gaastra fiets zou ik willen zeggen, ga eerst eens uitgebreid proefrijden (en niet 2 rondjes om de plaatselijke kerk) en ga de fiets dan eens vergelijken met andere merken, grote kans, dat je gaat zeggen “it works en ride it all the time”.
Frits
Het viel buiten mijn budget en ik heb idworx met santos vergeleken(koga viel meteen af door dat er geen css en excenter bracket in zat) maar die idworx fietsen is toch wel heel gruwelijk mooi en perfect afgewerkt. Alles zit precies op de goede plek en overal is over na gedacht. Ik vraag mij zelfs af of je dat gaat halen met zelfbouw. Neem de kabel nokjes waar Frits het over had maar ook de plaats van de schakel uiteinden rohloff kabel. Je moet van hele goede huize komen wil je dat kunnen bouwen.
En nu ik er aan denk als ik ooit rijk wordt zou ik daar graag mijn eigen fiets bouwen. Lijkt mij erg tof!
Ik heb begin vorig jaar een tweedehands Mountain Rohler gekocht bij Fietsen Koen
in Leuven .
Er staan nu reeds ruim 10000 (soms ruige) km op de teller .
Vanaf de eerste km voelde ik reeds dat dit een topfiets is .
Mijn volgende fiets word terug een Idworx
Er wordt regelmatig gesproken over de 4e generatie Gaastra fietsbouwers, maar wat heeft de opa van Gerrit bijgedragen aan deze fietsdynastie?
Ook over het merkembleem op de Gaastra fietsen heerst onduidelijkheid.
Neem het cijfer 4 bij de Fyts 4.14, de één zegt dat dit staat voor de 4e generatie Gaastra terwijl de volgende beweert dat dit voor de vier merken Batavus, Koga, idworx en Gaastra staat.
Wat is waar?
Zelfs wikipedia is voor mij niet duidelijk.
Af en toe zal ik mijn aanschaf moeten verantwoorden en heb ik natuurlijk het liefst wat feitenkennis en historie paraat.
Deze merken zijn niet algemeen bekend en je fungeert tenslotte toch ook een beetje als ambassadeur. Van wie krijg ik een lesje geschiedenis?
Gerrit Gaastra, kom d’r maar in!
Ik heet dan wel geen Gerrit Gaastra, maar de 4 staat voor de 4e generatie Gaastra.
Frits
De opa van Gerrit heeft het merk Batavus groot gemaakt. Volgens Gerrit was hij een echte uitvinder en hij heeft veel patenten op zijn naam staan.
Ehm, maar jij schrijft in de tekst dat deze eer de over-grootvader van Gerrit toekomt en niet zijn opa.
Anyway ik snap em nog niet en het is natuurlijk ook niet echt relevant, maar ik vond het gewoon aardig om te weten. Indien de echte Gerrit hier niet op zou staan hoop ik het hem toch eens bij een presentatie te kunnen vragen.
Zou die mooie fietsenzaak in Apeldoorn ook zo’n idworx-avond organiseren?
Jan-Willem het antwoord van Gerrit Gaastra luidt:
de 4 staat voor zowel de 4e generatie fietsen als voor de 4e generatie Gaastra.
Ik hoop dat je tevreden bent met het antwoord.
Als er belangstelling bestaat voor een Idworx avond bij Bongers Bike dan zal Michiel dat wel inventariseren en op de site zetten.
Gerrit Gaastra is altijd bereid om over zijn fietsen te vertellen.
Frits
Dank Frits voor dit antwoord, helemaal goed.
Achter die laatste opmerking had ik graag een knipoog smiley gezet omdat ik het wel een leuk idee zou vinden.
Groet en dank,
Jan-Willem (die zo wijs is met z’n nwe. AR fiets, knipoog).
Jan-Willem, helemaal zo gek nog niet. Ik zou ook graag eens een lezing van Gerrit Gaastra willen bijwonen. De jaarlijkse lezingen bij Hans Struijk en bij de Vakantiefietser, zijn me net te ver weg.( vanuit het oosten )
Een lezing in Apeldoorn zou perfect zijn…
Die gaan we zeker een keer plannen, maar voorlopig hebben we het nog te druk daarvoor, want het fietsseizoen lijkt nog steeds niet afgelopen te zijn.
Jan-Willem, vertel eens over je nieuwe fiets, de AR heb ik begrepen ben erg benieuwd hoe die bevalt of was dit gezien de knipoog een wishfull thinking?
Frits
Het is nog veel te vroeg voor een review, ben pas sinds gisteren eigenaar.
Had hem in het All Rohler bericht reeds aangekondigd;
http://www.sintchristophorus.nl/idworx-2013-all-rohler/#more-4105
Het is een zwarte met een Plug, een Brooks pre-aged zadel en zadeltas, biokurk greepjes, Gates centertrack, tellertje en hazelnootkleurige Ortlieb frontrollers. Tevens een zwarte alu Sigg bidon gemonteerd, niet echt praktisch gezien de draaidop, maar wel mooi :-).
Zit nog te twijfelen over een Brooks Challenge Large of de D-Shaped variant stuurtas, maar weet niet of de kabels van de remmen en de Rohloff hiervoor in de weg zitten.
Proficiat Jan-Willem….
Helaas werkt het forum op sintchristophorus niet meer.
Anders zou je een mooie foto van de fiets kunnen laten zien.
Jan-Willem gefeliciteerd!! Je kan wel een foto plaatsen op de site van Idworx bij Idworxers.
Voor als je het nog niet weet, beschik ik ook over een oranje AR ook met The Plug en heb ik de kettingaandrijving zonder kettingkast.
Een tip, Idworx heeft de beschikking over een nieuw “stofkapje” voor The Plug.
Deze past beter in de USB uitgang en gaat er niet zo makkelijk uit. Overleg even met je dealer. De oude moet opgestuurd worden en dan krijg je de nieuwe.
Ik vind hem in ieder geval veel beter.
Een andere tip wat misschien zinvol is, maak je achterdrager en Low-rider goed schoon, doe er een laagje ductape op en vervolgens waterslang in de afmeting 8 x 12 en 10 x 14 resp. binnen (8 en 10)- en buitendiameter (12 en 14). Ik gebruik dit al jaren en het is het behoud van je dragers.
Bij de Ortlieb tassen heb je als het goed is verschillende opvulstukjes voor de haken meegekregen. Je moet de grootste monteren.
Heel veel succes en veel rijplezier met je AR!
Frits
Ik weet natuurlijk dat jij ook zo`n fiets hebt Frits, jij hebt n.a.v. mijn verzoek nog een mooie review geschreven hier. Nogmaals dank daarvoor, het heeft zeker bijgedragen aan de koop.
Laagje ductape en slang vind ik een goede oplossing, maar niet mooi staan.
Naar mijn idee is dat net zoiets als een schapenvelletje op je autostoel leggen om dan de nieuwe eigenaar te kunnen laten genieten van “jouw” nieuwe stoel.
Die opvulstukjes bij de tassen ben ik nog niet tegengekomen, ga vanavond eens even spitten tussen alle boekwerken en tasjes die je erbij krijgt.
Dat stofkapje zit er tot nu toe redelijk strak in, maar ik houd het in de gaten.
Foto zal ik eens opsturen naar Wachtberg.
Iemand nog een advies m.b.t. de Brooks stuurtas zoals hierboven beschreven?
Jan-Willem, ik zou het houden bij Ortlieb dus ook de stuurtas. Heb je alles in één. Kijk eens op de site van Bikefeeling in Oudenbosch daar staat een stuurtas van Ortlieb waarbij je je apparatuur in de stuurtas kan opladen.
Ben het met je eens dat ductape en waterslang niet mooi staat, maar het is wel het behoud van je dragers!!
Ik neem aan dat je na een fietsvakantie niet wilt zien hoe je dragers beschadigd zullen zijn. De haken zijn weliswaar van kunststof maar door water,vuil en stof ontstaan er kale plekken op de punten waar de tas de drager toucheert en die uiteindelijk kunnen gaan roesten.
Ik geef toe het is even werk, maar dan heb je ook wat.
Frits
Is beschadiging van de dragers niet goeddeels te voorkomen door de tassen goed te stellen, zodat er geen ruimte is voor schuiven en schrapen van de haken?
Regelmatig schoonmaken van de dragers heeft ook een positief effect!
Ik was ook op zoek naar een bescherming voor de tubus van mijn vorige fiets. Ik zocht een slang met afmeting 10×16 , om geen opvulstukjes van ortlieb te hoeven gebruiken.
Ik kon de goede maat eerst niet vinden. Uiteindelijk een siliconenslang gevonden in de maat 3/8 x 5/8 inch ( 9,5 x 15,9 mm ). De siliconenslang in de lengte door snijden en enkele stukken op de contactplekken met de ortliebtas monteren ( vastplakken is niet nodig )
Gebruik je geen bescherming, dan zijn er inderdaad binnen de kortste keren roestplekken zichtbaar. Of je moet een titanium tubus kopen .
De één gebruikt slang, tape of binnenband als bescherming . De ander laat het gewoon roesten ,werkt het af en toe wat bij , en laat het daarbij.
Anne, je voorkomt schuurplekken niet tijdens een tocht of fietsvakantie op je dragers of door regelmatig schoonmaken, helaas. Je tassen zijn altijd iets in beweging door oneffenheden in de weg.
Op zich valt er aan de tassen niet zoveel af te stellen. De haken bovenaan moeten goed gepositioneerd zijn t.o.v. de drager waarbij ook rekening gehouden moet worden met de juiste afstelling van de grotere “haak” onderaan de tas die zich klemt onderaan de drager.
Frits
Peter, correct wat je gedaan hebt, je kan de slang eventueel ook vastzetten met kleine tieraps.
Doe voordat je de slang plaatst even een reepje ductape over de drager(s) waar je de slang plaatst. Zo voorkom je dat vocht en vuiligheid tussen slang en drager komt waardoor je op den duur ook schuurplekjes kunnen ontstaan.
Frits
Frits en Peter,
In welk soort winkels is dergelijke waterslang te koop?
Bij diverse winkels….cv-installatiebedrijven of bedrijven gespecialiseerd in koeling. Een voorbeeld :
http://www.highflow.nl/slangen/
Een andere oplossing, is de beschermfolie van tubus. ( zelf geen ervaring mee )
http://www.tubus.com/product.php?xn=56
Anne en Peter, je kan dergelijke waterslangen ook bij caravanbedrijven kopen.
Frits
Heeft iemand ervaring met de 30 jaar garantie van Tubus ? Mijn tubus achterdrager op de in 2010 aangekochte idworx ER is momenteel in de onderste buiging voor een vierde deel doorgesleten. Ik zie dus de holte van de buis maar geen roestplekken. Ga natuurlijk ook mijn fietsenboer contacteren.
Volgens Idworx zijn er 6 premium dealers in Nederland. Wat wil deze titel zeggen ?
Betekent dit dat deze dealers alle modellen in de winkel hebben staan ? Of zijn dit de dealers , waar de meeste Idworx fietsen worden verkocht ?
Bij een idworx Premium Dealer mag je er vanuit gaan dat je vrijwel de hele collectie aan zult treffen en ook de meeste framematen.
Kom je voor een titanium Rohler, OR43 of een ander minder courant model, dan zou ik altijd van tevoren bellen.
Sjors
Voor de geïnteresseerden, er bestaat op Linkedin een groep voor idworx Owners and Enthousiasts.
Recent opgericht, nog weinig leden en activiteit, maar wellicht wat levendiger te maken met meer en nieuwe bijdragen.
Ook ik heb gisteren mogen genieten van dit atelier in Wachtberg.
Mijn liefde voor dit merk steek ik dan ook niet onder stoelen of banken en ik wilde graag met eigen ogen aanschouwen hoe deze majestueuze creaties in elkaar gezet worden.
Ik vond het geweldig om het hele productieproces eens van dichtbij te mogen aanschouwen en te zien met welk vakmanschap deze fietsen gebouwd worden. Heel even had ik de hoop mijn in bestelling staande RnR in zijn kraamkamer opgebouwd te zien worden, maar die hoop vervloog snel toen ik hoorde 2 weken te vroeg te zijn. Hoewel het maar een relatief klein bedrijf is had ik het gevoel hier wel wat daagjes door te kunnen brengen. Met een vers in het geheugen liggend fabrieksbezoek aan Morgan in Engeland kon het contrast bijna niet groter zijn. Hoewel de vergelijking met een “autofabriek” natuurlijk volledig manco gaat vond ik het prachtig om de Duitse grundlichkeit van alle facetten in zo’n bedrijf voor mijzelf weer eens af te zetten tegen de rommelige maar ontegenzeggelijk zeer sfeervolle Engelse Morgan factory. Helaas nog niet het kroonjuweel, die fantastische OpTi mogen aanschouwen daar de vraag naar deze lifetime (of is het lifestyle) bike het aanbod overstijgt. Gelukkig schijnt er binnenkort een uitgebreide test in B&T van een alhier bekende columnist te verschijnen. Ik weet niet of het gebruikelijk of gewenst is dat Bikebasics bezocht kan worden, maar ik heb in ieder geval genoten van een allerhartelijkste ontvangst en uitvoerige en enthousiaste rondleiding door dhr. Gaastra. Leuk om eens meegemaakt te hebben en het sterkt mijn ambassadeurschap voor dit merk nog maar eens.
Wij hebben “drop-by Fridays” dus jullie zijn allemaal van harte welkom. Aanmelden en langskomen!
Inmiddels fiets ik een aantal jaren met de oPinion Idworx nu inmiddels ruim 10.000 km. In tegenstelling tot nu was ik aanvankelijk erg enthousiast. Een stoere, sterke en ‘noestige’ fiets, dacht ik.
Ondanks een paar controle/onderhoudsbeurten en 3000 km op de teller hoorde ik al fietsend in Italië, vreemde geluiden die steeds luider, schreeuwender en heftiger werden hetgeen tot veel irritatie bij mij en andere weggebruikers leidde. Bij mij paniek want wat is er aan de hand? Ik dacht dat de versnellingsbak het begeven had. Na onderzoek door ‘De Vakantiefietser’ in Amsterdam bleken de moeren/bouten niet voldoende afgesteld.
Weer een paar duizend kilometer later verloor ik plotseling de R-pedaal. Onlangs verloor ik, inmiddels km.stand van 9000, twee van de vier bouten van het voorblad. De andere 2 zaten los, waardoor het blad krom trok een daardoor tegen het frame schuurde Een paar maanden geleden verloor ik de linker moer van de vooras.
Ik denk nog steeds een goede fiets te hebben maar er zou bij leveranciers meer aandacht moeten zijn voor het beter borgen van moeren en bouten.
En inderdaad, de usb plug van €150 is niet echt een aanwinst en het inmiddels verlopen rubberen dopje is leuk voor in de showroom maar in de praktijk nutteloos. Het is zó geconstrueerd dat het er precies inregent.
De eerste maanden kon ik mijn IPhone 10 er op aansluiten maar inmiddels werkt dat niet meer. Het is toch een beetje tobben met 0Pinion.
Als ik nu de fiets mee neem op vakantie dan met veel gereedschap en verder maar hopen dat ik niet wéér onderdelen verlies…
Over De Vakantiefietser in Amsterdam geen klagen want ik ben er steeds weer goed behandeld!
Kortom, ik zou willen dat ik deze fiets, op het oog mooi.en stevig, niet gekocht had.