Test: Rose Black Lava-5

19 april 2016 | Gepost door Michiel in Fiets review, Rohloff, Rose, Tandriem | 30 reacties »

Rose-Black-Lava-test

“In zijn hart een trekkingbike, overdag een stijlicoon, op straat een echte schoonheid.”

Met deze omschrijving introduceerde het Duitse Rose Bikes in 2015 de Rose Black Lava-5 Carbon Drive Trekking. Ondanks zijn potente trekking-uitstraling plaatst Rose deze fiets in de categorie ‘Urban City’. Ja, wat is het nou? Een trekkingfiets, een stadsfiets of beide? Ik bestelde de Rohloff-Beltdrive variant met lowriders om uit te vinden of en hoe trekkingwaardig deze dikke Duitser is.

 

Up-to-date concept

De Rose Black Lava voldoet aan alle moderne standaarden die bij hedendaagse, heavy-duty trekkingfietsen gebruikelijk zijn; een flink oversized aluminium frame, een vaste voorvork en 28-inch wielen met 50mm brede banden. Rose zegt veel energie in het stoere design van de fiets gestoken te hebben. Het frame is geïnspireerd op die van 29er mountainbikes. Dus met zeer dikke, hydroformed aluminium buizen, een bocht in de onder- en bovenbuis en een oversized ‘tapered’ balhoofd dat optisch naadloos overgaat in een zeer forse voorvork. Deze vork lijkt van carbon gemaakt te zijn, maar is in werkelijkheid van aluminium.

Rose-Black-Lava-frame

In tegenstelling tot bij mountainbikes met verende voorvorken, dienen die bochten in de onder- en bovenbuis van de Black Lava geen functie. Het is puur ‘design’. Ook de grote afstand van het voorspatbord tot de onderkant van het balhoofd is een gevolg van het mountainbike-achtige design. Voor een opgeruimd uiterlijk lopen alle kabels via de balhoofdbuis door het frame. De kabels van de voorrem en de verlichting lopen door de voorvork. Dit heeft slechts een esthetische functie, maar het uiterlijk van de Black Lava had bij Rose dan ook een hoge prioriteit.

Rose-Black-Lava-Rohloff-detail-1

Mooi hoor, al dat geïntegreer, maar bij strak ‘designen’ bestaat altijd het gevaar dat de vorm in meer of mindere mate belangrijker wordt dan de functie. Bij stadsfietsen heb ik nooit zoveel moeite met ‘form over function’, maar bij serieuze trekkingfietsen moet mijns inziens ‘form fits function’ nagestreefd worden. En dan is er altijd nog genoeg ruimte om de functionaliteiten ook mooi vorm te geven en af te werken. Dat de ontwerpers van Rose met hun design-drang helaas zijn doorgeschoten ten koste van de functionaliteit, wordt verderop pijnlijk duidelijk.

Het frame is verkrijgbaar met een matzwart geanodiseerde finish met zichtbare lasnaden of met een hoogglans grijs met blauwe laklaag en mooi glad afgewerkte lasnaden.

 

Veel ‘bang’ voor je ‘buck’

Rose staat, mede dankzij verkoop via internet, bekend om haar goede prijs-kwaliteit verhouding. Veel mooie techniek voor een scherpe prijs. Dat geldt ook voor de Black Lava, want voor €3049,41 plus €59,28 verzendkosten krijg je een strakke fiets met een verzameling onderdelen van topkwaliteit: Rohloff versnellingsnaaf, Gates CenterTrack tandriem, Shimano XT schijfremmen, Mavic XM319 velgen, 50mm Schwalbe Marathon Supreme banden, B&M verlichting, Shutter Precision naafdynamo met 15mm dikke steekas, Ergon handvatten en bar-ends, carbon zadelpen en nog meer moois. Helemaal top!

Rose-Black-Lava-plus

Het resultaat van al dat ‘gedesign’, assemblage in Duitsland en slim inkopen en distribueren is een robuust uitziende fiets die op papier punten scoort met goede onderdelen en een trendy en stoer uiterlijk. “Waarom zou je nog een prijzigere Idworx, Koga of Santos kopen?” hoor ik je denken…

 

Rij-impressie

Rijdt de Rose Black Lava-5 Carbon Drive Trekking zoals hij eruit ziet en zijn naam en de specificaties doen vermoeden? Ja en nee. De Rohloff-naaf schakelt super, de Shimano XT schijfremmen met lange remhendels werken prima en zijn met veel gevoel te doseren, al heb ik wel ervaring met veel andere XT schijfremmen die harder remden.

De semi-sportieve zithouding werkt uitdagend en de Black Lava voelt lekker robuust aan. Zonder bagage rijdt de Rose zeer strak. Strakker dan me lief is zelfs, want ondanks de brede banden, de flexibele carbon zadelpen (die continu een beetje kraakt) en de ergonomische handvatten valt de mate van comfort me tegen. Dat had ik niet verwacht! Trillingen en hobbels worden genadeloos via de vaste voorvork aan armen en bovenlijf doorgegeven. Het gerammel en gestuiter werkt zeer vermoeiend en haalt de snelheid er regelmatig volledig uit. Andere testrijders hadden dezelfde ervaringen.

Het gemis aan comfort is niet duidelijk aan een specifiek onderdeel toe te schrijven, maar ik vermoed dat die dikke, rechte voorvork er wat mee te maken heeft. Minder lucht in de banden (1,8 Bar voor en 2,0 Bar achter) maakte slechts een zeer minimaal verschil. Montage van de meer comfortabele en lichter lopende Schwalbe Almotion banden leverde iets meer comfort op, maar niet zoveel als ik op een Idworx Easy Rohler of Santos Travel Lite ervaar.

Rose-Black-Lava-Rohloff-test-01

Het gevoel zonder bagage valt dus wat tegen, maar aangezien menig trekkingfiets met volle tassen lekkerder rijdt dan zonder, zou je verwachten dat het rijgedrag van de Black Lava erop vooruit gaat als je ‘m belaadt met een kampeeruitrusting. Helaas gooit hier de niet zo stijve ‘design’ bagagedrager van Racktime roet in het eten. Het surplus aan stijfheid van frame en voorvork wordt volledig teniet gedaan door de achterdrager, met een zwabberkont als gevolg. De Racktime-drager heeft bovendien geen tasafhouders.

 

Vervloekte Racktime bagagedrager

Je ziet deze Racktime bagagedrager steeds meer toegepast worden, omdat ‘ie er met zijn ‘onzichtbare’ bovenste bevestigingspunt en geïntegreerd achterlicht zo lekker minimalistisch en ‘designerig’ uitziet. Leuk voor lichte toerfietsjes, maar op trekkingfietsen functioneert het niet. Conventionele bagagedragers worden normaliter met twee stangetjes aan de staande achtervork verankerd, maar bij de Rose loopt er een enkel gebogen stangetje ónder het achterspatbord. Dat ziet er misschien wel mooi clean uit, maar het is onder belasting van twee volle tassen merkbaar te slap. Alsnog twee stangetjes toevoegen gaat helaas niet, want daarvoor ontbreken de montagenokjes.

De Racktime steunt onderaan op een unieke manier op het frame. Drager en frame zijn naar elkaar toe vormgegeven, wat ervoor zorgt dat er nooit een andersoortige drager dan deze Racktime op de Rose gemonteerd kan worden. De oerdegelijke, stabiele, stalen drager van Tubus bijvoorbeeld past er helaas niet op.

Rose-Black-Lava-bagagedrager

Rose-Black-Lava-bagagedrager-detail

Op de site van Rose heeft de bagagedrager de naam Racktime i-Valo Tour. Tour! Dus niet Trekking! Verder zegt Rose: “hohe Stabilität und Seitensteifigkeit”… Nou, mooi niet dus… Het is niet voor niets dat gespecialiseerde trekkingfiets-merken er veel aan doen om de strakste en stijfste bagagedragers te monteren. Sommigen verstevigen de boel met speciale brackets (Idworx) en een enkeling laat zelfs compleet nieuwe bagagedragers maken (Santos, Vittorio) of last het geheel vast aan het frame (Tout Terrain, Cannondale).

Door voor de Racktime-drager te kiezen, diskwalificeert Rose de Black Lava als echte trekkingfiets en plaatst hem terecht in de categorie ‘Urban City’. Dat ze zo de doelgroep misschien wel halveren is bijzonder jammer, want de Black Lava is in de basis absoluut goed. Wat denken jullie, zou de Black Lava minder goed verkopen als Rose hem met een functionele bagagedrager had uitgerust? In het onderstaande plaatje heb ik de nodige stangen toegevoegd. Niks mis mee, toch?

Rose-Black-Lava-fixed

 

Schlemielig standaard

Oké, genoeg geklaagd over de bagagedrager. De Rose Black Lava heeft een nog irritanter gebrek, namelijk de veel te kleine middenstandaard. Deze faalt stelselmatig in zijn taak de fiets rechtop te houden. Zelfs met slechts een kleine boodschappentas achterop valt de fiets steeds om. De standaard naar buiten buigen of in lengte verstellen hielp niets. Ik werd er s#%*¥@ziek van om de Rose iedere keer als ik de winkel uit kwam weer van de grond te moeten rapen of uit een kluwe omgevallen fietsen te moeten ontrafelen en met het schaamrood op de kaken de hele rij weer rechtop te zetten. Een stevig standaard aan de achtervork kan dit probleem verhelpen, maar dat past bij de Rohloff-versie helaas niet.

Het is opmerkelijk hoeveel irritatie (en lakschade bij jezelf en anderen) zo’n onbenullig standaardje je kan opleveren! Er zit niets anders op dan de standaard zelf te vervangen door een langer, breder uitstaand exemplaar, want Rose biedt op de website geen keuzemogelijkheden.

Rose-Black-Lava-standaard

De Black Lava-2 met Shimano Alfine versnellingsnaaf heeft vreemd genoeg wèl de standaard aan de achtervork! Dat heeft te maken met de manier waarop de schakelkabels naar de naaf lopen.

Rose-Black-Lava-2-standaard

 

Conclusie

Als Rose minder nadruk had gelegd op design en meer op functionaliteit, dan had de Black Lava met een stevige bagagedrager en een stabiel achterstandaard zeer zeker een scherp geprijsd alternatief kunnen zijn voor de gevestigde trekkingfiets-orde. Gemiste kans, want het kost niets meer. Nu is de Black Lava vooral een stoere, duurzame en onderhoudsarme forensenfiets met een uiterlijk en rijgedrag waar je van moet houden. Wat dat betreft plaatst Rose hem dus terecht in de ‘Urban City’ categorie. De toevoeging ‘Trekking’ in de typenaam moet je echt wegdenken!

Als je in de markt bent voor een goede woon-werk fiets, dan raad ik de Alfine-versie aan in plaats van de Rohloff-variant. Rohloff is voor stadsverkeer toch vaak teveel van het goede en met de €1000,- goedkopere Black Lava-2 met Shimano Alfine 11 naaf is het probleem met de standaard opgelost. Voor iets meer dan €2000,- heeft Rose hiermee een dijk van een concurrent voor bijvoorbeeld Koga in huis!

Je kan ‘m alleen niet bij je dealer om de hoek vinden. Kopen doe je online of in de showroom in Bocholt, net over de grens bij Winterswijk.

Rose-Black-Lava-2-Alfine

Nog een punt van aandacht is het standaard Axa Defender ringslot. Ondanks dat dit slot van een Hollands merk is, wordt deze niet door Nederlandse verzekeraars geaccepteerd. De sleutel is namelijk altijd uitneembaar, ook als de fiets níet op slot staat! In Duitsland is dat toegestaan (veiligheidsmaatregel voor achterop zittende kinderen), maar in Nederland mag dat niet van de verzekering. Het verschil tussen een Nederlands en Duits slot kan je aan de buitenkant niet zien!

30 Reacties op “Test: Rose Black Lava-5”

  1. Mowikan zegt:

    Goed verslag waarvoor dank!
    Als ik het goed begrijp: iets comfortabele voorvork, beter achterrekje en een achter standaard dan heb je een prima concurrent voor de duurdere fietsen?

    Nou ik hoop dat ze de uitdaging aangaan.
    Ik heb onlangs team dx gravelracer gekocht van rose en die is ook keihard.
    Lijkt wel een design dingetje van ze

    Enfin ik heb mijn nieuwe stads fiets gevonden :)

  2. Mowikan, koop dan de Black Lava-2 met Shimano Alfine naaf. Die heeft namelijk wèl het standaard aan de achtervork!

    En voor woon-werk is een Rohloff toch vaak teveel van het goede. Met de Alfine 11 bespaar je duizend euro en is het probleem van het standaard opgelost.

  3. Wat mij verder nog opvalt, is dat het voorspatbord aan de onderzijde voor mij nog wel iets langer had mogen doorlopen. Nu kom je met je punt van je schoen tegen het spatbord aan bij draaien van het stuur.

    Verder vind ik het niet mooi dat aan de zijde van de standaard de Rohloff kabels met tie wraps zijn vastgemaakt.
    Aan de andere kant zit n.l. wel een oogje wat niet gebruikt wordt.

    Een klein minpuntje wat mij bij de test van de Idworx oPti in urban spec uitvoering is opgevallen en wat ik nu terug zie bij de Rose Black Lava, is het glinsterkapje op de XT rem.
    Bij een bepaalde stand van de zon weerkaatste dit in mijn ogen wat erg hinderlijk was, m.n. op rechte en open stukken in de polder.
    Idworx heeft dit nu vervangen door een kapje in mat uitvoering.

    Michiel, ik ben benieuwd hoe jij de nieuwe voorvork van Idworx gaat ervaren, is weliswaar iets anders vorm gegeven m.n. bij het balhoofd (is bij Idworx langer), maar de hoek verhouding is ongeveer gelijk. E.e.a. moet je dan in combinatie met de nieuwe Darim LaW carbon velgen beoordelen.
    Ben heel benieuwd naar je mening.
    Persoonlijk vind ik het een mooie combi, van gerammel of gestuiter heb ik geen last, het stuurt mooi strak (voor de duidelijkheid geen flexbar).

  4. Bij de Rose lijkt het dunne kabeltje van het achterlicht uit het achterspatbord te komen. Ook niet meteen de meest duurzame oplossing.

    @Frits ivm Darim LaW carbon velgen: één minpuntje toch daaraan, die blijken niet te combineren met een standaard ringslot?

  5. Filip, klopt, de Darim LaW carbon velgen zijn niet te combineren met een vast slot op het frame. De losse sloten zijn uiteindelijk wel toepasbaar.

  6. Mowikan zegt:

    Goeie tip Michiel!
    11 speed is voor de stad voldoende.
    Ik fiets nu op een 8 speed met rood randje en die bevalt eigen prima. Behalve als ik over alle bruggen moet hier in Almere. Dan heb je net te kort.

  7. een andere Michiel zegt:

    Opvallend als altijd dat de Duitse vakpers mild is in testen van fietsen van Duitse merken. In Radtouren 05/06 geen kritiek op die Racktime achterdrager. Een ‘Rad für Touren in Europa’. Dan denk ik: “met tassen aan zo’n slap ding?” Zowaar wel
    ‘punktabzug für den Mittelständer’.
    Nee, geef mij maar de testen van mijn voornaamgenoot. En niet de Rose Black Lava -5.

  8. Mooie fiets van Rose (kleur)
    mooie onderdelen heb lang getwijfeld om hem te kopen
    maar gelukkig toch gekozen voor een Santos travel lite
    echt een wereld fiets

  9. 1 ding vind ik wel mooi aan de fiets en dat is het Truvativ Stylo crankstel dat is beter dan wat er op mijn Santos zit daar monteren ze namelijk steevast de goedkoopste versie op de Truvativ firex.

  10. Inderdaad goedkoper, maar ook veel duurzamer. Dat is een hele bewuste keuze van Santos.

  11. Richard zegt:

    Keurig verslag. Goed op details gelet. Overigens maakt Vittorio ook op verzoek eigen dragers.

  12. michel zegt:

    Uitgebreide test, met veel plezier gelezen,
    MAAR ik vind dat Roseversand hier zwaar tekort gedaan wordt. Want hier worden m.i. appels met peren vergeleken. En dan zeg ik het nog netjes

    Christophorus schrijft: “Ondanks zijn potente trekking-uitstraling plaatst Rose deze fiets in de categorie ‘Urban City’. Ja, wat is het nou? Een trekkingfiets, een stadsfiets of beide?” en verderop wordt er zelfs gerefereerd aan het gespecialiseerde trekkingfiets-merk Idworx en o.a. aan Santos, Vittorio en Tout Terrain.

    Roseversand heeft, zo leert mij hun site in één oogopslag, verschillende categorieën fietsen. Bijvoorbeeld Trekking (waaronder Reis: “betrouwbaar en robuust”) en Urban (“De stad is jouw terrein, je hebt je fiets telkens bij de hand. Boodschappen doen, naar school, kantoor of de universiteit”).
    De geteste Lava-5 valt in de categorie Urban!
    Het is mij daarom volstrekt onduidelijk waarom deze fiets mede op vakantiefiets-aspecten afgerekend wordt. Of het moet zijn dat tester zich inderdaad door de potente trekking-uitstraling, zoals hij zelf schrijft, heeft laten misleiden?

    De conclusie van tester dat een Rohloff-naaf voor stadsverkeer teveel van het goede is, deel ik. Het vreemde is echter dat hier wel over urban/stadsgebruik gesproken word.
    De ergernis over de schlemielige standaard kan ik me goed indenken.
    Michel
    (ik heb geen direct noch indirect belang bij of in Roseverand)

  13. Hier een paar redenen waarom ik deze fiets als trekkingfiets heb getest:

    1 – Er staat het woord ‘Trekking’ in de typenaam.

    2 – Meerdere potentiële kopers vergeleken deze fiets al met de gevestigde orde van trekkingfietsen voordat ik dat durfde te doen en zij stelden mij de vraag of ik het potentieel en de verschillen kon uitzoeken.

    3 – Er zitten nokjes voor lowriders aan de voorvork, wat suggereert dat de fiets geschikt is voor een volledige kampeeruitrusting.

    4 – Als Rose een 28″ trekkingfiets met brede banden in de Travel-categorie had gehad, dan had ik die gekozen.

    5 – Het is in mijn ogen een hele goede fiets die met twee aanpassingen gerust mag ‘promoveren’ naar de Travel-categorie. Eigenlijk doet Rose deze fiets tekort. Niet ik.

  14. Appels worden heel vaak met peren vergeleken, juist wanneer er (nog) onvoldoende kennis is in de zoektocht naar lekker fruit. Want wat is lekker? En hoe weet je wanneer je wat bij welk gerecht moet eten?

    Ik krijg zo’n 15 tot 20 mailtjes PER DAG met vragen over (trekking)fietsen. Wat vind jij van deze fiets? Is deze fiets geschikt voor…? Welke fiets is geschikt voor mij? Enz, enz.
    De Rose Black Lava-5 zat daar opvallend vaak bij, dus de vergelijking wordt om diverse redenen toch veel gemaakt. Om nu niet op iedereen te gaan mopperen dat ze appels met peren vergelijken (wat ik dan ook weer moet gaan uitleggen waarom), heb ik simpelweg de vragenstellers gegeven waar ze om vroegen.

    En ze kregen een peer met een appelig smaakje. Of een peervormige appel…

  15. een andere Michiel zegt:

    @ Michel: zoals gemeld heeft het Duitse Radtouren, uitgave 05/06, het over een ‘Rad für Touren in Europa’. Tja… Rose en dat magazine hebben wat uit te leggen.

  16. Michel, je haalt een lastige kwestie aan, als ik jouw verslag goed inschat, dan ventileer ik hieruit dat de fietsfabrikanten teveel keuzes maken met benamingen voor fietsen (urban, travel, light, mountain etc.) en daardoor raken de testredacteuren het spoor een beetje bijster.
    Immers in welk hokje moeten wij de fiets nu plaatsen?
    Jouw gedachtegang beredenerend, zou jij een kaal frame willen hebben bijv. een sportieve stadsfiets of trekkingfiets en dan zelf de opbouw gaan bepalen, zoals bijv. al bij Santos en Koga gebeurd?
    Maar misschien vat ik e.e.a. nu ook wel wat te letterlijk op.

    Overigens zou in het kader van teruglopende 2-wielerzaken door internetwinkels misschien een goed alternatief zijn om met kale frames te gaan werken. Nadeel is dan wel dat de rijwielzaken een fors assortiment moeten aanhouden en de vraag is of dit financieel natuurlijk voor alle partijen haalbaar is.

    Overigens vind ik de redenatie van Michiel in zijn bericht van 25.4 zeer plausibel.

    Een andere Michiel, nu kan je de vraag stellen, wat wordt onder Touren verstaan?
    Is dit met zo min mogelijk bepakking door Europa toeren via hotels of juist met volledige bepakking self supporting (tent etc.)?

  17. een andere Michiel zegt:

    @ Frits: voor het antwoord op je vraag ‘in welk hokje ….?’ : zie het interview met Jürgen Telahr, bij Rose hoofdverantwoordelijk ontwikkeling o.a. Trekkingbikes. http://www.rosebikes.de/cyclingstories/trekkingfitness/ein-bike-entseht-die-geburtsstunde-des-black-lava/.
    Opvallend daarin: ‘einsatzbereich Trekking’; ‘sportliches Trekkingrad mit urbanem Stil’.
    Iets anders dan Michiel’s ‘forensenfiets’… En de marketingmensen van Rose brengen potentiële kopers in twijfel.

    Opmerkelijk ook dat Tubus mede-bedenker is van die ‘zwevende’ bagagedrager.

    Heb aan Duitse fietsers gevraagd wat zij onder Touren verstaan. Meest gehoord was “met lichte bagage reizen”. Kijk nu uit naar mijn eerste ontmoeting met een Rose Black Lava -5 – eigenaar.

  18. @ een andere Michiel: Racktime is een submerk van Tubus. De hoogwaardige trekkingdragers van staal en titanium krijgen de sterke merknaam Tubus en de aluminium dragers voor recreatief gebruik, stadsfietsen en E-bikes worden onder de naam Racktime gefabriceerd.

  19. een andere Michiel, kan het interview met Jürgen Telahr helaas niet openen, het geeft Error, seite nicht gefunden, maar ik geloof je meteen.
    Ben het in grote lijnen wel met je eens dat het lastig blijft, je wordt vaak op het verkeerde been gezet. Goed advies van een gespecialiseerde 2-wielerzaak is en blijft dus essentieel.

    Michiel, wist niet dat Racktime onder de paraplu van Tubus viel, zo heb ik weer wat geleerd.

  20. Frits zegt:

    Jens, bedankt!

  21. Remko zegt:

    Dat een rohloff voor stads/woon verkeer te veel van het goede is vind ik een wat vreemde conclusie. Ik fiets ruim 6000 km per jaar woon werk en hier was en is de rohloff naaf nog steeds een hele goede (en saaie) keuze. Dit baseer ik wel op mijn onderzoek van een jaar of 5 geleden toen er nog geen alfine 11 was.

    Ook vreemd is dat stevens op de sovereign heel wat modeljaren een standaard op de achtervork gecombineerd heeft met de rohloff naaf. Wel zonder schijfremmen wellicht dat daar het verschil zit.

  22. Mowikan zegt:

    Remko, het is natuurlijk wel een verschil van ga je met een mooie degelijke auto(rohloff) naar je werk of een fatsoenlijke middenklasser(alfine11) of met een traband(singel speed). Het zijn keuzes gebaseerd op logica maar ook op de inhoud van je portemonnee.

    En ik ben het met je eens hoor een rohloff is tof maar in de stad is een alfine11 ook een hele nette naaf.
    Ik zou een riem weer een belangrijkere afweging vinden dan een duurdere naaf. Omdat je geld nu 1 keer kan uitgeven moet je toch een beetje keuzes maken in onderdelen.
    Dus ja alles wat er gezegd wordt is waar!

    no pun intended overigens!

  23. Frits zegt:

    Een riem betekent ook een deelbaar frame, dus je zult meerdere afwegingen moeten maken.
    Overigens weet ik niet of een deelbaar frame duurder is dan een gewoon frame.

  24. Veel fabrikanten maken uitsluitend deelbare frames voor tandriemen met Rohloff en/of Alfine, dus die keuze is al voor je gemaakt.

  25. nr3 (Michiel) zegt:

    Michiel bedankt voor de vele verhalen en tests. De verhalen over techniek en de praktijk waarin ze gebruikt worden vind ik fantastisch plezant. Door de verhalen ben ik ook mijn eigen fiets (en -wensen) tegen het licht aan het houden. Een klein stemmetje heeft het over een snellere stadsfiets.

    De Rohloff wordt niet aangeraden omdat dat teveel van het goede zou zijn voor stadsgebruik. Hier zou een Alfine 11 ook voldoen. Het idee dat mij echter bekruipt: een alfine/nexus 8 is ook voldoende.

    Oké, mijn woon-werkverkeer is een schamele 10 km door Amsterdam van oost naar west, inclusief de (verkeerstechnische) draak aan de achterkant van Centraal Station. Op sommige stukken gebruik ik de 8 >40km/h. Qua lage gearing gebruik ik sporadisch de 3 (misschien zou een Nexus 5 zelfs voldoen voor stadsgebruik). ‘s Ochtends werk ik me niet in het zweet, richting huis wel.
    Toegegeven ik heb geen grote klimmen zoals mowikan in Almere, toch kan ik me niet indenken dat ik daar een groter bereik nodig heb. Ik heb 6 jaar lang van Almere Haven naar Buiten gefietst, inmiddels een tijdje geleden.
    Daarnaast heb ik met dezelfde fiets een luxe (hotels) fietsvakantie gedaan in de Bretagne. Bagage was ca. 15 kilo op de achterdragers. Ook daar voldeed de Nexus 8, ik voelde geen behoefte om bergaf boven de 45km/h bij te trappen. Omdat vrouwlief een Nexus 7 had mocht ik van haar de 1 niet gebruiken.
    Vooral de ervaring in de Bretagne, m.i. zwaarder dan menig zwaar woon-werkverkeer ritje in Nederland, doet mij vermoeden dat een Nexus 8 (of een bereik van 300%) genoeg is. Of in ieder geval voor mij.

    @Michiel, mowikan en evt. anderen: Wanneer had je bij woon-werkverkeer een groter bereik nodig? Ik heb nl. het idee dat ik iets mis. Of ben ik een buitengewone fietser? Ook fijn om te concluderen natuurlijk.

    Achtergrond: ik rijd nu een Cube Hyde pro uit 2014 met bagagedrager en spatborden, 14 kg totaal aan fiets schat ik.

  26. Michiel nr 3 ik begrijp niet helemaal je insteek.
    Zoek je naast de Cube Hyde pro ook nog een stadsfiets of ga je de Cube in ruilen voor een stadsfiets?
    Dat laatste zou ik in principe niet doen.
    Welke uitvoering van de Cube Hyde pro heb je, je hebt de fiets ook in trekkingbike uitvoering met schijfremmen, Rohloff, derailleur etc.
    Cube is een prima Duits product. Feitelijk heb je dus al een allround fiets voor meerdere doeleinden.

    Maar goed ben je op zoek naar een stadfiets voor woon/werk verkeer dan zou ik voor een lichte variant qua frame kiezen, met versnellingsnaaf en als het even kan met riem aandrijving, zodat je onderhoudsarm kan fietsen.

    Alles valt en staat natuurlijk met de inhoud van je portemonnee!

  27. nr3 (Michiel) zegt:

    Frits, ik wil eigenlijk een snellere stadsfiets dan de Cube of de Cube ombouwen naar iets snellers. Mijn Cube heeft v-brakes en een Nexus 8 met spatborden en achterdrager.

    Daarnaast relateer ik de reviews aan mijn eigen gebruik en dan vraag ik me af waarom een Alfine 11 wordt aangeraden i.p.v. een naaf met een nog lagere financiële impact.

  28. Fritz (2) zegt:

    Enorm jammer dat deze site niet meer onderhouden wordt. Ik begrijp dat Michiel andere werkzaamheden heeft.
    2 vragen:
    (1) kan niet iemand anders deze site overnemen van Michiel en onderhouden?
    (2) weet iemand een vergelijkbare site waar bijv nieuwe fietsen, accessoires en overige producten, ontwikkelingen en trends etc etc worden besproken? Maw bestaat er een veegelijkbare site, liefst Nederlandstalig?

    Vr groet,
    Fritz 2

  29. Fritz 2, Michiel is wel bezig om een opvolger te zoeken, lukt dit echter niet dan gaat deze site op zwart.
    Ben het met je eens dat dit heel jammer is, maar je moet er enorm veel tijd en geld insteken. Als eenling is dit niet op te brengen. Feitelijk moet je in een rijwielzaak werken en wat tijd en geld over hebben om een dergelijke site in de lucht te kunnen houden.

Plaats een reactie

Artikelen over:

Artikelen per fietsmerk:

Artikelen per land / continent / streek

Top 5 hete onderwerpen

Handige links

Organisaties

Reisfotografie