Test: Van Nicholas Pioneer 29er

9 oktober 2015 | Gepost door Michiel in Fiets review, Rohloff, Tandriem, Van Nicholas | 49 reacties »

Van-Nicholas-Pioneer-29-test

Wat een bijzondere baan hobby is dit toch. Een beetje met de nieuwste en duurste fietsen de blits maken en verplicht weekendjes eropuit trekken en in het bos kamperen. Dit alles om een stukje te kunnen schrijven. Tsja, iemand moet het doen. Op de mooie Van Nicholas Pioneer 29er met Rohloff en Beltdrive is dit gelukkig geen straf.

De Van Nicholas Pioneer 29er is een high-end trekkingfiets die antwoord moet geven aan alle hedendaagse trends en een steeds veeleisendere kopersgroep voor wie de prijs van ondergeschikt belang is en gewoon zorgeloos en comfortabel wil fietsen. Zo allround mogelijk, altijd en op alle soorten ondergrond. De kleine 26-inch wielen lijken helemaal uit, zogeheten 29ers moeten het zijn. Gepruts met derailleurs is maar gedoe en daarom wordt er steeds meer gekozen voor de onderhoudsarme 14-speed Rohloff-naaf en een smeervrije tandriem van Gates. Vanzelfsprekend wordt er van alle onderdelen een hoge kwaliteit verwacht. En Titanium moet het zijn, want aluminium heeft iedereen al. De Van Nicholas Pioneer 29er ‘ticks all the boxes’.

De Pioneer 29er valt samen met modellen van Koga, Idworx en Santos in de groep van ‘de grote vier’. De voornaamste concurrenten op de Nederlandse markt zijn de Idworx Easy Rohler en All Rohler, de Santos Travel Lite en sinds kort Koga’s nieuwste Signature WorldTraveller S. Deze modellen worden qua concept, techniek en prijs veel met elkaar vergeleken, maar een directe vergelijking is niet heel goed te maken, want ieder merk werkt het concept “29er trekkingfiets met Rohloff” net iets anders uit. Het ‘unique selling point’ van Van Nicholas in de prijsklasse tussen grofweg €4.000,- en €6.000,- is het titanium frame.

 

grote-vier

 

Eigenlijk is de toevoeging ’29er’ overbodig geworden, want 28-inch velgen met minstens 50mm brede banden zijn bij de meeste merken de standaard geworden ten koste van de aloude 26-inch wielen. Zowel bij Van Nicholas als bij Koga (familie van elkaar binnen de Accell-holding) is de trekkingfiets met 26-inch wielen zelfs al helemaal verdwenen. Sinds modeljaar 2016 heeft Van Nicholas de toevoeging ’29er’ laten vallen.

 

Samenstelling naar wens

Je kunt iedere Van Nicholas naar wens zelf samenstellen middels een online configurator. Wil je hydraulische Magura remmen of low-tech V-brakes? Wel of geen verlichting? Een mooi leren zadel en handvatten van Brooks? Je zegt het maar. En een titanium zadelpen, stuurpen en stuur mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Je bestelt de fiets vervolgens altijd via een dealer en daarna wordt ‘ie in Heerenveen door een monteur van de Koga Signature-afdeling gebouwd.

Van-Nicholas-configurator

De testfiets was helemaal top-spec afgemonteerd en kost in deze configuratie op een paar tientjes na €6000,-.

  • Frame: 3Al/2,5V Titanium.
  • Voorvork: Aluminium. Per 09-10-2015 is een titanium voorvork aan de optielijst toegevoegd.
  • Transmissie: Rohloff 14-speed naaf met Gates CDX tandriem.
  • Remmen: Magura HS33.
  • Verlichting: SON naafdynamo met SON Edelux koplamp. B&M achterlicht.
  • Bagagedragers: Tubus Logo (achter) en Tubus Duo (voor).
  • Zadel: Brooks B17.
  • Titanium stuur, stuurpen, zadelpen, zadelpenklem en bel.
  • Banden: Schwalbe Marathon Supreme 50-622
  • Gewicht: 17,7 kg.

 

Titanium frame

Een Van Nicholas heeft altijd een titanium frame met interessante stylingdetails als basis. Het Pioneer-frame is specifiek geconstrueerd voor Rohloff en Beltdrive. Een derailleurversie bestaat niet. De opening om de tandriem doorheen te steken, is op subtiele wijze onderaan de staande achtervork aangebracht.

Het spannen van de tandriem gebeurt met een excentrische trapas, zoals het mijns inziens hoort en de directe concurrentie ook doet. De excenter van het merk Bushnell is wel wat lastig te verstellen. De excenters die Santos en Idworx toepassen zijn naar mijn ervaring gebruiksvriendelijker. Laat je dealer het een keer voordoen, zodat je precies weet hoe het moet en je straks niet ergens langs de weg zit te klooien. Doordat de excenter uit meerdere onderdelen bestaat, is een kraakje door een zandkorrel of droge montage niet helemaal uit te sluiten. Goed in het vet houden dus!

Van-Nicholas-Pioneer-29-Rohloff-beltdrive

In het balhoofd is op kunstige wijze het V-logo gegraveerd, maar het fraaiste detail vind je achter het bracket. Daar bevindt zich een massief stuk titanium met een laser-gesneden logo. Heel mooi!

Minder mooi is de kabelloop van de Rohloff-kabels. Die behoort vloeiender te verlopen dan dat nu het geval is. De buitenkabel maakt meer bochten dan nodig (met een tie-wrap aan het mooie design-bracket) en onderaan de achtervork schuren de binnenkabels tegen de stelschroefjes waar ze de kabel uitkomen. Dit komt een soepel schakelgevoel niet ten goede en het geheel slijt harder dan noodzakelijk.

Van-Nicholas-Pioneer-29-bracket

Ik zeur al sinds 2010 over deze slordige kabelloop. Bij de 26″ Pioneer die ik in 2012 testte was dit al zo, evenals bij de Amazon Rohloff (2012) en de Yukon Rohloff (2015). Om onverklaarbare redenen heeft Van Nicholas nog altijd niet de moeite genomen om dit schoonheidsfoutje op te lossen. Jammer, want dit past gewoon niet bij zo’n high-end merk en de concurrentie besteedt hier juist heel veel aandacht aan. Bovendien kost het Van Nicholas geen cent extra om het te corrigeren! Zo, ik heb mijn punt wederom gemaakt.

Van-Nicholas-Pioneer-kabels

 

 

Stijlvol, tijdloos design

Met zijn blank geborstelde frame, zwarte afmontage en donkerbruine details wordt de Pioneer bijna algemeen mooi gevonden. De fiets oogst bij de verkeerslichten veel goedkeurende blikken en opmerkingen. Ook van niet-kenners. Wist je dat veel veren in je derrière je harder laten accelereren?

De aluminium voorvork is bruin metallic gespoten, op het frame is een bruin sigarenbandje bij de typenaam geplakt en om het geheel af te maken zijn het leren zadel en de handvatten in dezelfde bruintint gekozen. Een beetje ijdelheid kan geen kwaad. Een Van Nicholas koop je tenslotte niet alleen met je verstand, maar ook met veel emotie. De echte titanium-fetisjist bestelt de Pioneer vanzelfsprekend met een stuur, stuurpen, zadelpen, zadelpenklem, bidonhouders en een bel van deze sterke metaalsoort. Niet omdat dit de fiets beter laat rijden, maar vooral omdat het zo mooi is.

Maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, zeggen ze en als je zonodig die sjieke Brooks handvatten met dun leren omhulsel wilt, dan klopt dat gezegde helemaal! Gun jezelf hier alsjeblieft de veel comfortabelere, ergonomisch gevormde handvatten van Ergon in plaats van die te dunne en te harde Brooks grepen, want anders wordt het al binnen 5 kilometer pijn lijden!

Van-Nicholas-Pioneer-titanium

 

Rij-impressie

Hoe rijdt dat nou, zo’n topklasse Van Nicholas Pioneer? Nou, eigenlijk ‘gewoon’ goed. Voldoende stabiel met bepakking en, afhankelijk van de bandenkeuze, ook comfortabel en vlot. Hij scoort echter op geen van die punten beter dan de eerder genoemde modellen van Idworx, Santos en Koga. Van titanium wordt algemeen beweerd dat het comfortabeler rijdt dan aluminium dankzij de vermeende trillingsdempende eigenschappen van het materiaal. In theorie is dat met de Pioneer misschien wel zo, maar in de praktijk toch niet.

Het voorframe en de voorvork zijn oversized uitgevoerd voor voldoende stabiliteit met volle bepakking, maar de Idworx Easy Rohler en Santos Travel Lite sturen strakker en rijden stabieler. De achtervork en zadelpen van de Pioneer zijn slank en gebogen om een beetje te kunnen ‘flexen’ voor extra comfort. Toch voelen de stijvere aluminium Santos en Idworx net zo comfortabel aan. Met precies dezelfde banden! Wat mijn mening maar weer eens bevestigt dat comfort bij 29er-fietsen voornamelijk uit de banden moet komen (en eventueel uit vering) en níet uit het frame, want dan lever je weer in op stabiliteit met volle bepakking.

De Pioneer kan overigens nog wat comfortabeler en sneller gemaakt worden door te kiezen voor de Schwalbe Almotion banden. Die scoren op alle punten (comfort, rolweerstand, wegligging, grip) beter dan de Schwalbe Supreme banden van de testfiets. Het zou de fiets beter passen, want door zijn sportieve zithouding is het een echte trekkingfiets voor de stevige doortrapper. Zijn zithouding is net zo sportief als die van menig 29er mountainbike. Het is belangrijk de contactpunten met de fiets (zadel en handvatten) hier goed op aan te laten sluiten en kies uit ijdelheid a.u.b. niet de spullen die er het mooist uit zien!

Van-Nicholas+aanhangfiets

 

Conclusie

Dankzij het titanium frame, de Rohloff-naaf, de Gates Beltdrive en de verzameling kwaliteits-onderdelen is de Van Nicholas Pioneer een robuuste en duurzame trekkingfiets. Echter, hoe goed de allround rij-eigenschappen van deze Van Nicholas ook zijn, in vergelijking met zijn tegenhangers van Idworx, Santos en de nieuwste Koga Signature, blinkt hij eigenlijk nergens echt in uit. Hij weegt ongeveer evenveel, is minder stijf, rijdt net zo comfortabel en even zo snel. Maar hij kost wel wat meer. De meerwaarde moet je vooral zoeken in de degelijkheid en duurzaamheid van het framemateriaal en het feit dat de Pioneer vooral een schitterende fiets is om te zien en het merk Van Nicholas een sterk onderscheidend karakter heeft.

Maar uiterlijk blijft natuurlijk een kwestie van smaak en de bijbehorende merkbeleving is net zo subjectief. Vraag maar aan alle Audi-, BMW-, Mercedes- en Alfa-rijders. Stuk voor stuk vinden ze allemaal dat ze zelf in de beste auto rijden en ze hebben allemaal gelijk!

 

 

49 Reacties op “Test: Van Nicholas Pioneer 29er”

  1. Leuk verhaal Michiel.

    Zeer fraaie fiets die Pioneer.
    Mijn ervaring is dat Titanium comfortabeler rijdt dan Aluminium.
    Ben zelf sinds een jaar of 5 de trotse bezitter/berijder van een Amazon Rohloff. Hier ben ik erg tevreden mee. Daarnaast ook in het bezit van een Titanium Gazelle V8, rijdt zeer comfortabel met Vredestein 3-comp op 12 bar (voor een racefiets dan). Kun je gewoon mee door kuilen en over klinkers mee rijden op hoge snelheid.
    Kan vergelijken met Idworx MR (ook in mijn bezit) en vele Koga trekking en vakantiefietsen.

    Beetje jammer achteraf vind ik dat er bij de Amazon geen bredere banden onder passen. Er zitten nu 32 mm brede Continental Sport banden op de velgen.
    Zou deze graag verwisselen voor 50mm Schwalbe banden, volgens van Nicholas passen er echter geen bredere banden onder icm de spatborden.

  2. Dirk, ik zei bewust dat extra comfort in het frame niet te merken is bij 29er fietsen.

    Jouw fietsen hebben smalle en harder op te pompen banden en daarbij is ook mijn ervaring dat er weldegelijk comfortverschil te voelen is. Bij bredere banden met een lagere bandenspanning valt dat verschil weg en heb ik meer last dan voordeel van een flexibel frame.

  3. Toelichting: Ben van plan volgend jaar met de Amazon Rohloff naar Santiago te fietsen vanuit Nederland. Vandaar dat ik graag bredere banden wil ivm meer comfort. Heb jij advies Michiel?

  4. Gewoon lekker gaan fietsen. Een kennis van me heeft net Coast-to-Coast in de VS gedaan op een Amazon met smalle bandjes. Ging prima.

    De Amazon is volgens Van Nicholas bewust een smalle-banden-fiets. Sommige banden in 37mm passen er net in. Wie breder wil, moet naar de Pioneer overstappen.

  5. Dank voor je reactie Michiel.

    Bij mijn achterband is het profiel versleten.
    37 mm All motion laten monteren dan?
    Ga altijd naar Bike4travel voor onderhoud aan mijn Rohloff fietsen.

    gr Dirk

  6. Toen ik de Amazon testte pasten er 37mm banden onder. Ik weet niet zeker of dat in jouw tijd ook al zo was. Gewoon even uitproberen bij B4T.

  7. Hebbie een fiets die niet roest en een Brookszadel dat niet tegen regen kan. Wat een gedoe!

  8. Potverdikkie, inderdaad! Plastificeren dat zadel!

  9. Oh wacht, zoiets heeft Brooks zelf al gedaan. En ze noemden het C17 Cambium.

  10. Michiel, kun jij in deze sportieve zit zonder problemen, enkele uren fietsen ?
    Ik weet zeker dat mij dit niet lukt met mijn gammelige polsen.
    Zelfs met bar ends, zie ik het niet zitten.

  11. Op mijn Santos zit ik bijna even diep. Ik wil niet zeggen dat ik nooit last heb van dode vingers of gevoelige polsen, maar ik kan dit met de nodige koffie-, lunch- en plaspauzes bijna de hele dag volhouden. Als ik maar vlot genoeg doorrij en voldoende uitdagende slingerpaadjes of klimmetjes heb. Rustig rijdend met het gezin verlang ik wel snel naar een hogere zitpositie, omdat ik dan meer op het stuur leun dan eraan trek.

    Bij deze Van Nicholas kan je heel goed een comfortabelere zitpositie maken met een steigende stuurpen en eventueel een andere stuurbocht (maar dan wel in zwart aluminium i.p.v. titanium), want het balhoofd is mooi hoog.

  12. Die tie-wraps kunnen natuurlijk écht niet. Ik haak meteen af in zo’n geval…

  13. Op veel VN fietsen, waaronder het exemplaar van de studiofoto, zie ik de tie-wrap gelukkig niet en daar lopen de kabels met een ruime bocht onder het bracket door. Gewoon wegknippen dat ding.

  14. Michiel, inderdaad, nogal slordig die tie wrap. Daar had ook een andere clip of steuntje voor gebruikt kunnen worden.
    Ik weet , dat auto`s die bijvoorbeeld naar autoweek voor een test gaan, eerst tot in de kleinste details worden gecontroleerd bij de importeur.
    De kritische blik tijdens deze subjectieve rijtest levert toch een aantal min puntje op. (wink) Iets wat een fabrikant niet graag ziet in een verslag.
    Ralph Moorman leest ook sintchristophorus ?

    Wat betreft de sportieve zit. Mijn persoonlijke voorkeur is meestal wanneer het stuur een tikkeltje hoger staat dan het zadel. In de configuratie is er de mogelijkheid voor een adjustable stem. Het is dan nog maar de vraag of het stuur hoger komt dan het zadel.
    Zou de stuurpen van de afbeelding een mogelijkheid zijn ? Het is tevens een Koga produkt.

  15. Was de frame maat ook niet iets aan de kleine kant voor jou Michiel?
    De fiets komt mij op de foto´s ook een beetje kort over?

  16. Inderdaad, Peter. Als je het stuur iets hoger wilt hebben dan het zadel, dan heb je die stuurpen nodig. Zit niet in het Van Nicholas programma, maar de dealer kan deze pen wel monteren.

    Erwin, de frame-afmetingen kwamen redelijk overeen met mijn 57cm Santos Travel Lite. Het klopte dus wel aardig. Een maat groter is bij VN ineens een flink stap groter en in mijn geval niet goed. Bij Santos bestaan er meer maten.

  17. Je kan er ook een sattori stuurpenverhoger op zetten kijk bijv bij internet bikes,
    Voor de kortere ritten en sportiever fietsen haal je mem er gewoon tussenuit.

  18. Zo’n stuurpenverhoger vind ik een lapmiddel. Gelieve niet te gebruiken als het niet echt noodzakelijk is.

    In dit artikel wordt er al gediscussieerd over stuurverhogers. http://www.sintchristophorus.nl/de-warrige-wereld-van-framematen/

  19. Mowikan zegt:

    Op de een of andere manier blijf ik VN een prachtig merk vinden! Op de bikemotion maar eens kijken bij ze voor iets met een pinion en “gewoon” XT schijfremmen.

  20. De Van Nicholas Pioneer onderscheidt zich van all die andere merken doordat je er een S&S koppeling op kan laten zetten. Voor de niet-kenners, de S&S koppeling is zo’n beetje DE koppeling om een frame deelbaar te maken zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid.

    Je kan hem dus makkelijker meenemen in het vliegtuig. Je moet dan wel wat langer op je frame wachten.
    Ik heb er laatst een besteld voor een klant en ook maar meteen voor onszelf:-) Leuk!

  21. En een plaatje:

  22. @ Mowikan: ik hoorde dat de Deveron ook met schijfremmen leverbaar gaat worden. Dat is dan wel wat voor jou!

  23. Mowikan zegt:

    Ja Michiel, dat is porneau :)
    En dan helemaal kaal maken met alleen het noodzakelijke er op.

  24. Jan-Willem zegt:

    @ Mowikan, daarom heeft idworx voor jou die “tractor” op de markt gebracht. Hoef je het mooi niet zelf te doen.

    @Ome Ko, moest lachen om dat dilemma van je. Roestvrije fiets icm een vochtabsorberende Brooks :-)

  25. Edo Huizinga zegt:

    Bedankt maar weer Michiel voor deze grondige review van deze fraaie fiets. Zeiden de conservatieven enkele jaren geleden nog dat de riem niets zou worden, nu ga je hem steeds meer zien, zelfs buiten het high-end segment.

    Ik rijd momenteel een Easy Rohler Evo, een prachtige fiets. Maar ik heb sinds kort het idee dat ik hier wat uitgegroeid ben. De fiets daagt mij niet meer uit. Ik denk dat ik, gezien mijn toegenomen mentale “bagage” van de vele mooie fietsreizen die ik de afgelopen tijd heb gemaakt (ik ben o.a. solo naar het Harz gebergte gefietst) ook aan een fiets toe ben om een stap verder mee te gaan.

    Velen zullen dit tegenspreken (de haters), maar ik laat mij graag door de prijs leiden. En je ziet dat deze fiets, maar ook de oPinion Titanium travel, een beetje duurder zijn. Maar vooral het gebruik van titanium zal voor mijn gebruik veel meerwaarde geven. Ook hoor ik van goede vrienden met veel ervaring veel goede geluiden over de onderhoudsarme Pinion versnellingsbak. Zo kwam ik vorig jaar tijdens een fietsvakantie in Noord-Holland twee Duitse fietsers tegen die enorm enthousiast waren over hun met Pinion uitgeruste fietsen. Prachtige techiek.

    Zelf neig ik naar de oPinion Titanium travel, omdat je meer betaalt mag je ook meer verwachten. Voor mijn gevoel zit de Idworx net iets doordachter en verfijnder in elkaar dan de Van Nicholas. Heb jij nog een idee of de Idworx nog verder gaat dan de Van Nicholas m.b.t. techniek en kwaliteit?

    groetjes, Edo.

  26. Hoi Edo,
    Je zou ook eens contact kunnen zoeken met Pilot fietsen, koop je een op maat gemaakt frame zoals je het zelf wilt hebben, en dan kan je je eigen voorkeur van onderdelen erop monteren.
    In mijn geval heb ik een titanium pinion fiets met topmateriaal afgewerkt voor veel minder geld, rij inmiddels 7 maanden met veel plezier en ben super tevreden.

  27. Ik weet niet of Pilot nu beter is, maar twee jaar geleden heb ik de frames goed bekeken op de Bike Motion en zag toch werkelijk een stuk of wat ontwerpfouten.
    Ik schrok er erg van, wat ik overwoog echt om het merk in mijn assortiment op te nemen. Ik vermoed dat ik een verkeerd persoon heb gesproken, want ik kreeg weinig zinvolle antwoorden op mijn vragen:-) Misschien dat het een stagiair was of zo.

    Kijk ook even naar het bedrijf dat erachter zit. Op langere termijn kan dat handig zijn. Van Nicholas en idworx bestaan al jaren en dat biedt garanties en zekerheid.
    Daarnaast investeren zowel idworx als Van Nicholas aardig wat aan R&D en zijn het niet zomaar Chinese titanium frames uit een catalogus (zoals de oudere Van Nicholas frames)

  28. Ik ben heel gelukkig met mijn fiets, ik heb ook een idworx en ook een vannicholas gehad beide rohloff, daarna toutterrain ook rohloff, nu wilde ik pinion en het frame heb ik op mijn gewicht 90 kg en mijn zithouding laten maken en daarna luxe afmontage, dit mis ik bij idworx, maar alle fietsen waren top, alleen mijn pilot is mijn fiets zoals ik hem wil hebben en daardoor min of meer uniek,
    er is er maar 1 van en tot nu toe vind ik hem net iets fijner dan de rohloff fietsen, en ik heb een hoop geld gespaard.

  29. Jos , kun je toelichting geven mbt de luxe afmontage bij Pilot.
    Kun je voorbeelden geven van afmontage, die bij andere merken niet worden toegepast.

  30. Peter, ik moet zeggen dat nu Idworx 2016 met hun nieuwe wielen en voorvorken een stuk vooruitgang hebben geboekt, op dit moment denk ik dat het echt de topfiets is, maar vorig jaar hadden zij dit nog niet.
    Luxe af montage is voor mij b.v. Chris King naven trapassen, balhoofd.
    Wielen, uit de mtb wereld licht en sterk ook cranckstellen uit de duurdere mtb wereld, wat mij aan een peperdure idworx en ook santos e.d. zijn b.v de truvativ stylo cranckstellen en de niet zo hoogstaande velgen.
    Je kan het zelf vind ik net wat exclusiever zelf maken, maar nogmaals de nieuwe idworx is geweldig, maar de hele hoge prijs voor deze fiets met nog maar een gewone stalen voorvork, vind ik voor mij te hoog.
    Pilot kan je zelf van de onderdelen voorzien die je zelf wilt en het frame kan je voor jouw laten samenstellen of je nu 50 kg weegt of 120 kg logisch dat beide frames dan verschillend zijn.

  31. Eric, persoonlijk vond ik de frames van Lynskey, mooier en fraaier van afwerking dan de titanium frames die nu uit Taiwan komen.
    Het verschil in prijs is natuurlijk navenant, maar toch.

    Jos, de LaW Carbon velgen van Idworx zien er strak en mooi uit. Daarnaast zijn ze nog eens oersterk ook. Enig nadeel (als je een binnenband freak bent), een binnenband met een ventiel lengte van 40 mm is kritisch, je kunt de band nauwelijks oppompen, ventiel is eigenlijk tekort.
    SV binnenbanden met een ventiel lengte van 50 of 60 mm bestaan niet. Als straks meerdere fietsfabrikanten besluiten om wat hogere velgen in de markt te zetten, dan zijn er niet eens binnenbanden met een voldoende ventiel lengte te verkrijgen.
    Je moet de ventiel verlenging van Schwalbe gebruiken. Persoonlijk vind ik dit geen mooie oplossing. Krijg je een lekke band en je wilt je reserve binnenband gebruiken dan moet je eerst de ventiel verlenging van de lekke binnenband demonteren en weer op de reserve binnenband monteren.
    Antilekvloeistof (zoals Doc Blue van Schwalbe) vind ik geklieder, wil je weer overstappen op een binnenband, dan moet je ook meteen een nieuwe buitenband kopen. Allemaal extra kosten waar niemand op zit te wachten.

  32. Herman zegt:

    En waar fietsen jullie naar toe met al dat mooie spul .
    Ben ik best benieuwd naar .

    Groet.

  33. Herman, ik fiets zowel in Nederland als in Europa en in Europa is dat dan de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De reden is voornamelijk dat ik vliegangst heb maar daarnaast biedt Europa op fietsgebied nog heel veel moois.
    Met Frankrijk (sorry voor de Francofielen onder ons) heb ik niet zoveel mee, de mensen spreken mij niet zo aan (ben overigens ook de taal niet machtig en dan heb je al gauw een probleem want Fransen spreken alleen Frans).
    Over Spanje, Portugal en de Scandinavische landen ben ik nog niet uit.
    Scandinavië vind ik te koud en regenachtig en in de zomermaanden word je lek geprikt door muggen.
    Spanje en Portugal zijn natuurlijk prima fietslanden en het weer is lekker.
    Ik fiets altijd uit en thuis dus fietsen vanuit huis en ook weer terug fietsen naar huis.
    Als ik in Europa fiets heb ik altijd mijn tentje bij mij en dat wissel ik dan af met een pension of hotelletje, zo ben je altijd verzekerd van een slaapplekje.
    Wel belangrijk is om je (dure) fiets goed te verzekeren, zo leert de ervaring.

  34. Hoi Herman, ik fiets elke dag met mijn fiets rond 8000 km per jaar, mijn fiets is ook meer een comfortabele toerfiets met een mooie afmontage .
    Ik woon in zuid-limburg en heb al mooie routes die beginnen bij de voordeur, fiets ook veel in Duitsland en België.
    Vakantie ga ik met de auto ik heb ook vliegangst en wij nemen dan onze Bromptons mee, die fietsen ook heel goed.
    Frits die wielen van Idworx zijn echt geweldig, die zou ik nog wel eens graag op mijn fiets willen hebben.

  35. Jos, als je binnenbanden gebruikt, hou dan rekening met hetgeen ik gisteren heb geschreven. Overigens zijn de Almotions MicroSkin TL-easy in de maat 55 / 622 (welke onder de AR met LaW carbon velgen liggen) nog niet leverbaar.
    De band is er alleen in maat 50 / 622.

  36. Frits, ik weet helemaal nog niet of je zomaar die wielen kunt kopen, is dit een eigen Idworx ontwikkeling.
    Ik kan wel van iemand een mtb wielset easton carbon overnemen,
    passen brede mountainbikebanden op, maar of dit meerwaarde voor mij heeft, Idworx heeft ook een topnaaf dt 240s, en ik zou dan een voornaaf willen monteren, omdat ik geen naafdynamo wil en mijn fiets achter 142 x 12 heeft dus dit past perfect, ik vind overigens een 50 band breed genoeg, het moet optisch ook mooi blijven, ik val niet op te brede banden.

  37. Omdat we nu gemakkelijk foto’s kunnen laden zou ik het erg interessant en leuk vinden om te zien wat voor fietsen zo al gereden word en waarom de keuze voor deze fiets of fietsen.

  38. Jos, de DaRim LaW Carbon velgen zijn door Idworx zelf ontwikkeld. De velgen zijn licht (ca 400 gr) en super sterk.
    De prijs is ook sterk n.l. bijna 700,–
    De bandenmaat voor deze velgen is minimaal 50 / 622. Kleiner mag niet groter wel.
    Doordat Idworx dit modeljaar een brede voorvork monteert met steekas, is ook de SON naafdynamo iets breder geworden. Op de Idworx site kan je hier alles over lezen.

    Zelf ben ik nu aan het uittesten hoe de CDX Beltdrive met vertanding 50 / 22 (standaard is 50 / 20) bevalt. Enig nadeel is, dat je niet veel ruimte meer hebt om de riem op te spannen, maar een riem rekt niet of nauwelijks uit, dus dat levert in praktijk geen probleem op.

    Bijgaand mijn fiets. Deze fiets benadert voor mij de perfectie, is innovatief en er is veel oog voor detail. Daarnaast ken ik Gerrit Gaastra al heel lang vanaf de oprichting van Idworx in 1999/2000, maar dat even terzijde.

  39. Frits dit is een hele mooie fiets vooral dat oranje doet hem goed, met mooie syntace spullen stuur van Syntace is geweldig comfortabel en superstijf, ik houd wel van fietsen die wat meer opvallen dan het veel gebruikte zwart of grijs, en schijfremmen vind ik zowieso optisch veel mooier, ik schreef ergens op dit forum enkele jaren geleden al dat over niet al te lang alle fietsen schijfremmen hebben alle vervoermiddelen hebben tegenwoordig deze remmen, omdat ze gewoon veel beter zijn.
    700 is veel geld maar als je dan voor en achter dt swiss 240s hebt valt het wel mee, ze lijken me onverwoestbaar.

  40. Die Ergon zadelpen, die zit niet in de opties lijst van Idworx …….
    Waarom eigenlijk niet?

  41. Ron Albers zegt:

    Ik wil dit graag even met jullie delen. Sinds vanmiddag staat in mijn woonkamer een Van Nicholas Pioneer. We ontmoetten elkaar de 23e en vanmiddag, de 24e sloeg de vonk over. Ik moet bekennen dat ik een beetje verliefd ben geworden. Volgende week moet ik beslissen en hart en hoofd (lees portemonnee) proberen gescheiden te houden.
    Rijden op deze fiets voelde direct als een prettige beleving, er was synergie. En is dat niet waar het voor een belangrijk deel om draait? Emotie? Rijden op titanium, wie doen dat.
    Natuurlijk, er zijn misschien ditjes en datjes maar in de basis is dit een geweldige fiets.
    Ik houd jullie op de hoogte.
    Oh, by the way. Ik ontdekte deze mooie site tijdens mijn zoektocht. Compliment aan de oprichter(s). Michiel, bedankt voor het testverslag.
    Merry Christmas, Ron Albers

  42. Ron,

    De van Nicholas Pioneer is een geweldig goede keuze!

    Neem aan dat het om de versie met 28″ wielen gaat?

    In 2010 toen ik op het punt stond een titanium woon/werk en reisfiets te kopen was de Pioneer er alleen nog met 26″ wielen, die minder licht rollen en bovendien niet in proportie zijn qua verhouding met de rest vd fiets.

    Daarom heb ik voor de Amazon Rohloff gekozen. Nadeel van de Amazon is dat 37×622 de grootste bandenmaat is. Heb er nu Schwalbe Marathon Almotions 40×622 onder zitten, dat past net…..en rijd heel comfortabel.

    Succes bij je keuze, ik kan Titanium alleen maar aanraden na 5 jaar lang 50 km woon-werkverkeer per werkdag en fietstochten in Noorwegen, Frankrijk en Italie.

  43. Ron Albers zegt:

    Dirk,
    Dank je voor je reactie. Het zijn inderdaad 28″ wielen. Hierop zitten de Schwalbe “Big Apple” banden gemonteerd. Ik twijfel nog of ik die laat vervangen door de “All Motion” maar eigenlijk bevallen ze prima. Vooral de demping bevalt. De enige reden zou zijn de “looks”, ik hou meer van een wat slankere band. De 50mm All Motion oogt wat slanker. Verder is het een plaatje.

  44. Ron,

    Het is idd een plaatje Ron!
    En er is “lekker” veel ruimte tussen de banden en het spatbord, dat geeft veel mogelijkheden om met banden(maten) te varieren.

    Mijn voorspatbord past niet meer door de montage van de 40 mm Almotion banden, wel qua breedte maar niet qua hoogte. De werkelijke breedte is maar 37,5 mm overigens.

    Waar ga je de fiets voor gebruiken trouwens Ron?

  45. ron albers zegt:

    Dirk,
    Ik zal hem grotendeels gebruiken voor tochtjes in de omgeving en ik wil proberen een paar keer naar mijn werk te rijden, een afstand van net geen 30 km. Maar dat zal wel afhankelijk zijn van de omstandigheden. Verder ga ik zo nu en dan een weekendje kamperen met een broer van me. En wie weet wat de toekomst brengt? Ik hoop over 2 a 3 jaar te stoppen met werken, dan heb ik meer tijd voor andere dingen.
    groeten,
    Ron

  46. Ron, met de Big Apple banden doe je je fiets en jezelf echt tekort. De Big Apple is een goedkope band voor trendy stadsfietsen met een krat voorop en bloemetjes aan het stuur. Het is niet voor niets dat Van Nicholas de Big Apple niet in de optielijst heeft staan.
    De Almotion band rolt lichter, rijdt comfortabeler en weegt minder. Zo’n mooie Pioneer verdient niets minder!

  47. ron albers zegt:

    Hi Michiel,
    Dank je voor je tip. Dat advies neem ik over! Ik twijfelde toch al. Heb je nog een advies voor de breedte die ik moet kiezen? Ik zal voornamelijk op verharde wegen rijden.
    Heb je verder nog tips voor me?
    Overigens zit die tie-wrap bij de versnellingskabels er bij mij niet op hoor. De kabels lopen vrij en zijn zo kort dat ze netjes los om de bracket lopen.
    Wat pedalen betreft, ik denk aan de shimano Saint PD-mx8 pedalen. Die hebben een mooi groot oppervlak en goede grip. Heb je daar een mening over?
    groeten, Ron

  48. 50mm is de perfecte breedte voor de Pioneer.

    Ik heb de Saint pedalen zelf ook. Bevallen prima!

  49. ron albers zegt:

    Dag allemaal,
    Inmiddels heb ik de eerste 100km op mijn nieuwe Van Nicholas Pioneer gereden. Ik heb hem inderdaad gekocht en ben er erg blij mee. En ja Michiel, ik rij op de Almotion banden. De fiets rijdt heerlijk, lekker licht, schakelt prima en de 50mm banden geven een goed comfort.
    De Koga pedalen heb ik nog even laten zitten, misschien vervang ik die op termijn nog door de VN titanium pedalen. Voorlopig is het goed zo.
    En dan de bel. Mooi stukje vakwerk met een mooie “ping”.
    Al met al een mooi stukje vakwerk! Compliment aan de bouwer.

Plaats een reactie

Artikelen over:

Artikelen per fietsmerk:

Artikelen per land / continent / streek

Top 5 hete onderwerpen

Handige links

Organisaties

Reisfotografie