Snel, duurzaam en van een tijdloze schoonheid, dat zijn de voornaamste eigenschappen van veel modellen van Van Nicholas, de titaniumspecialist uit Numansdorp. Als kleine high-end specialist bedient het merk niet de massa, maar richt het zich op het vullen van niches. De Yukon is zo’n niche-fiets; een racefiets-achtige met Rohloff en tandriem. Ik heb ‘m getest voor het tijdschrift BIKE & trekking en op deze site bespreek ik de Yukon wat uitgebreider.
De Yukon behoort tot de klassieke niche-groep van de zogeheten race-randonneurs. Deze racefiets-achtigen werden ontwikkeld voor de die-hard lange-afstand-rijders (randonneurs genaamd) die bijna non-stop, vaak meerdere dagen achter elkaar, honderden kilometers voor ontbijt, lunch en diner vreten. De randonneur neemt deel aan georganiseerde monstertochten (Brevet d’Audax) tot maar liefst 1.200 km, zoals Parijs-Brest-Parijs en Londen-Edinburgh-Londen.
Bínnen de race-randonneur-categorie valt de Yukon in nóg een niche. Titanium is al een niche op zich, maar de geteste Yukon is óók nog eens uitgerust met een Rohloff-naaf en Gates tandriem. Voor wie graag zo veel mogelijk wil fietsen en zo min mogelijk onderhoud wil plegen is die Duitse 14-speed naaf met Amerikaanse tandriem het summum. Dergelijke snelle titanium Rohloff-fietsen zijn een zeldzaamheid.
Rohloff-specifiek titanium frame
Het eerste dat opvalt aan de Yukon is de gebogen achtervork. Deze kan een beetje flexen, wat extra comfort oplevert. De onder-, boven- en balhoofdbuis zijn oversized uitgevoerd voor voldoende stijfheid, maar de buizen zijn weer niet zo superdik als die van de meeste aluminium en carbon frames. Titanium heeft geen laklaag nodig, want het vormt een flinterdun, onzichtbaar oxidelaagje dat het onderliggende titanium direct beschermt. De Yukon heeft hierdoor een mooie, pure en tijdloze uitstraling. Eventuele krasjes kan je eenvoudig met een strookje staalwol wegborstelen en met een beetje WD40 kan je het frame schitterend laten glimmen.
De Yukon is verkrijgbaar met derailleurs en met Rohloff, maar Van Nicholas heeft zich er gelukkig niet makkelijk vanaf gemaakt door een derailleurframe te ‘ver-Rohloffen’. Het Yukon-frame is flink aangepast om de Rohloff-Gates transmissie toe te kunnen passen. Zo is er een speciale achtervork nodig; breder, stijver en met een opening om de tandriem doorheen te kunnen steken. Verder is er een spansysteem voor de tandriem nodig, wat Van Nicholas netjes oplost met een excentrisch verstelbare trapas. Het achterwiel zit zo gegarandeerd perfect recht in het frame en altijd goed in positie ten opzichte van de remmen.
De excenter van het merk Bushnell is wel een beetje lastig te verstellen. De excenters die Santos en Idworx toepassen zijn wat dat betreft veel gebruiksvriendelijker. Laat je dealer het een keer voordoen, zodat je precies weet hoe het moet en je straks niet ergens langs de weg zit te klooien. Doordat de excenter uit meerdere onderdelen bestaat, is een kraakje door een zandkorrel of droge montage niet helemaal uit te sluiten. Goed in het vet houden dus!
Het vervangen van de tandriem is een fluitje van een cent. Eerst de versnellingskabels losklikken, eventueel de achterrem open zetten en dan het achterwiel eruit halen. Daarna kan je het inbusboutje van de staande achtervork losdraaien, de vorkpoot een centimeter open buigen en de riem erdoor halen. Als je dealer je dit een keer voordoet, dan kan je je onderweg mooi zelf redden. Neem bij lange tochten wel een reserve-riem mee!
Deelbaar racestuur
Naast het prachtige titanium frame en de diverse kwaliteitsonderdelen is het grootste kunststuk van de Yukon misschien wel het racestuur met de Rohloff-shifter bovenop. Veel fabrikanten worstelen al jaren met de combinatie Rohloff en racesturen. De krappe bochten van een normaal racestuur belemmeren je de originele Rohloff-shifter naar het midden te schuiven. De draaischakelaar aan het uiteinde van de bocht monteren is niet mooi en verre van praktisch en de speciaal hiervoor ontworpen shifters van Gilles Berthoud of Commotion vond Van Nicholas te lomp en/of te zwaar draaien.
In plaats daarvan hebben ze een veel elegantere oplossing bedacht in de vorm van een deelbaar stuur. Door één stuurhelft los te halen, kan je de lekker in de hand liggende Rohloff-shifter nu mooi dichtbij de stuurpen monteren. Zo blijft er ruim voldoende ruimte over om lekker comfortabel, met de handen losjes bovenop het stuur, kilometers te vreten.
Wie nooit als een wielrenner ‘onderin de beugel’ rijdt, kan de Yukon ook met een recht mountainbikestuur met comfortabele Ergon-handvatten en bar-ends bestellen.
Gebouwd op comfort
Van Nicholas heeft de Yukon met het titanium frame met flex-achtervork gebouwd op comfort, maar er is meer wat daartoe bijdraagt. Een wielrenner zal de zithouding op de Yukon direct herkennen van de nu zo populaire endurance-racers. Sportief, maar net iets minder spartaans. En met de verstelbare stuurpen is een extra comfortabele zithouding te realiseren.
Diverse onderdelen, waaronder de carbon voorvork en de gebogen titanium zadelpen, filteren kleine trillingen weg. Door extra ruime remklauwen te monteren is er ruimte gemaakt voor spatborden en banden tot 28mm breed.
De remgrepen van TRP liggen lekker in de hand, maar het stuurlint had wel wat zachter gemogen. Draai er gerust een tweede stuurlint overheen en je hebt een heerlijk comfortabele greep. Een goed zadel is natuurlijk een zeer persoonlijke keuze, maar het ‘eigenmerk’ zadel draagt niet bij aan het comfort. Deze remake van de klassieke San Marco Regal heeft een te bol zitvlak, waardoor het kruis al binnen 5 kilometer gevoelloos wordt. Gun jezelf hier alsjeblieft zo’n fijn leren Brooks Swallow zadel!
Snel, duurzaam en praktisch
De Yukon is snel door het relatief lage gewicht en de racefiets-configuratie en duurzaam dankzij het oersterke titanium frame (levenslange garantie), de tandriem (geen smering nodig) en de Rohloff-naaf (eveneens met levenslange garantie). En de Yukon is van een tijdloze schoonheid dankzij de ‘understated’ klassieke vormgeving en het pure, ongelakte titanium frame. De Yukon is echter ook praktisch, want er kunnen spatborden, een bagagedrager en verlichting op.
Op vannicholas.com kan je hem naar wens samenstellen. Of je nu gaat voor minimalistisch en snel of kiest voor de praktische uitbreidingsmogelijkheden om de fiets zo breed mogelijk inzetbaar te maken, Van Nicholas bouwt het voor je. Of nee… Eigenlijk moet ik Koga zeggen, want op het moment dat Van Nicholas uit zijn jas begon te groeien, deed Jan Willem Sintnicolaas zijn bedrijf over aan het Heerenveense merk. De assemblage wordt nu gedaan door de monteurs van de Koga Signature Custom Build afdeling.
Rij-impressie
Helemaal kaal weegt de Yukon net geen 12 kilo. De geteste uitvoering met spatborden en titanium bagagedrager ‘doet’ iets meer dan 14 kilo. Voor een racefiets is dat zwaar, maar voor een trekkingfiets met Rohloff-naaf is dat erg licht. Is de Yukon daardoor niet te licht voor kampeertochten? Gelukkig niet!
De Yukon heeft me in alle opzichten verrast. Hij rijdt opvallend rustig en geruisloos. Het gemis van klapperende kettingen en derailleurs is een verademing! Het titanium frame dempt geluiden veel beter dan oversized aluminium of carbon frames. Het frame, de wielen en de bagagedrager blijken stijf genoeg om met een kampeeruitrusting van ongeveer 15 kilo de heuvels in te trekken. Zelfs met bepakking daagde de Yukon me uit om wielrennertje te spelen, terwijl ik dat helemaal niet ben. Ieder klimmetje viel ik graag staand aan en na menig scherpe bocht móest ik gewoon even een sprintje trekken. Zowel uphill als downhill voelt de fiets vertrouwenwekkend strak en stabiel.
Zoals gehoopt en verwacht is de Yukon lekker comfortabel. Voor racefietsbegrippen dan, want een dikke-banden-heavy-duty-trekkingfiets rijdt veel relaxter, maar natuurlijk ook véél langzamer. De titanium zadelpen (een must-have op iedere Van Nicholas!), de carbon voorvork en de 25mm Schwalbe Durano banden doen hun werk goed. Voor nog meer comfort zouden bijvoorbeeld de 28mm Continental Grand Prix banden mijn voorkeur hebben. Daarmee wordt de Yukon nóg beter geschikt voor klinkerweggetjes, kasseienstroken en gravelpaden.
Over de mooie oplossing voor de Rohloff draaigreep kan ik kort zijn; dit werkt perfect! De kabelloop langs de achtervork kan vloeiender, maar dit lijkt niet veel invloed te hebben op het schakelen. De Rohloff-shifter draait gewoon soepel en ligt lekker in de hand.
Conclusie
De Yukon is precies die snelle en comfortabele race-randonneur die hij moet zijn. Met nèt een beetje meer om het ook tot een praktische, betrouwbare en onderhoudsarme woon-werk en light-trekkingfiets te maken. De meest directe concurrent is de aluminium Santos Race Lite en jullie hebben al kunnen lezen (klik) dat ik dat een fantastische fiets vind. De Yukon is er echter goed aan gewaagd. De Santos scoort weliswaar pluspunten op een aantal technische details, maar de Yukon zet daar zijn mooie titanium frame tegenover. Zo is per saldo de ene niet echt beter of slechter dan de ander, maar wel net even anders.
De prijs van het testexemplaar is bijna vier en een half duizend euro. Dat is veel geld, maar je krijgt er wel een lekker onderhoudsvriendelijke, snelle en breed inzetbare topfiets met een lange levensduur voor. En een design waar je over een jaar of 15 nog steeds niet op uitgekeken zult zijn.
Tot slot heb ik nog wel een tuningtip voor je. Laat je dealer direct voor de aflevering van jouw Yukon de Gates CenterTrack (CDX) tandriem en tandwielen vervangen door de CDC-variant van hetzelfde merk. De praktijk heeft inmiddels ruimschoots bewezen dat de CDC-set minstens twee keer zo lang meegaat, makkelijker uit te lijnen is, lichter loopt en ook nog eens minder kost dan de CDX die Van Nicholas standaard monteert.
Goed verslag Michiel!!
Waarom kiest Van Nicholas voor Bushnell en voor de CDX tandriem terwijl er betere alternatieven zijn (EBB van Idworx en Santos) en de CDC tandriem.
Met name de tandriem vind ik interessant, waarom biedt Gates 2 riemen terwijl de CDC als beste uit de bus komt.
Kan iemand mij dit uitleggen, behoudens misschien het kostenplaatje?
Geen van de fabrikanten kon me daar een duidelijk of bevredigend antwoord op geven. Gates bagatelliseert de nadelen van CDX en de verschillen in duurzaamheid en hamert vervolgens op de (theoretische) voordelen.
Ik denk dat er meerdere commerciële redenen en een paar patent-issues meespelen die ze me niet willen vertellen.
Gelukkig is CDC nog gewoon leverbaar (behalve voor Pinion en Shimano) en kan iedereen van de CDX afstappen, als ze dat willen.
Helaas zijn de fietsen van Van Nicholas nog duurder geworden. Accell Nederland heeft eind maart onaangekondigd de consumentenprijzen van alle fietsen van Batavus, Sparta, Koga, Van Nicholas en Loekie met vijf procent verhoogd. Ook Gazelle voerde op 10 april een gelijkaardige prijsverhoging door. Beide bedrijven leggen de oorzaak bij de ongunstige dollarkoers. Volgens mij hebben de Santos fietsen ook een prijsverhoging gekregen.
Dat geldt voor praktisch de hele fietsindustrie, alleen doen sommige merken het met meer regelmaat in kleine stapjes en andere wachten wat langer en doen het dan in grotere stappen, zoals Accell. En ja, dat valt nu eenmaal meer op.
Maar andersom komt ook voor en daar hoor je niemand over.
Ik wil niet zeuren, maar die nieuwste rohloffshifter, die schakelt echt waaaardeloos. Met bezweten handen is er bijna niet mee te schakelen. Ook is er nauwelijks gevoel in de schakelaar te vinden. Weet jij een oplossing om soepeler en schakelvaster met die nieuwe “waardeloze” greep van rohloff om te gaan?
Wat voor een fiets heb je, zeur?
Ik heb afgelopen weekend met het mooie weer nog met de nieuwste shifter (type 3) gereden en had nergens last van. Ik vind hem véél beter dan de voorlaatste (type 2) versie. Type 1 was overigens best wel goed, maar voor sommige mensen iets te dik of te ruw.
Zwaar schakelen ligt meestal niet aan de shifter, maar aan de kabels of de eventuele klikbox.
Was er met die andere riem eigenlijk ook geen “snubber” nodig?
Die snubber werd door Rohloff ‘verplicht’ gesteld. Bij beide soorten tandriem. Maar daar wordt nu allang niet meer moeilijk over gedaan. Inmiddels weet iedereen wel dat je de riem goed op spanning moet houden en dan is de snubber overbodig.
Op deze Yukon met CDX-riem wordt de snubber wel gewoon gemonteerd.
Hoera Michiel, ik was die kookpotten al meer dan zat 😎
Ik heb drie rohloff fietsen met drie verschillende grepen en de laatste versie (kennelijk type 3, gelijk aan die van jouw yukon) is verreweg het slechtst. Er soms geen gevoel in de schakeling, nauwelijks te voelen wanneer het hobbeltje is genomen of een klik is te voelen met als gevolg regelmatig misschakelen. Met bezwete handen valt er nauwelijks mee te schakelen en dus nauwelijks mee te mountainbiken (eigen opgebouwde rohloff atb). Dan wil je snel en trefzeker kunnen schakelen en dat is niet te doen met het nieuwe ontwerp van rohloff. Zeker geen verbetering ten opzichte van de vorige twee types.
Wat kun je doen om het soepeler te laten schakelen? Olie in de kabelleidingen? de klikbox spoelen met wd40? een rubberer binnenband om de greep heen wikkelen? Tot nu toe heb ik alleen gespeeld met de kabelspanning door de stelschroeven bij de schakelbox aan te draaien maar met weinig resultaat.
Kabels gewoon met rust laten, want je wil de teflon coating aan de binnenkant niet verpesten.
Hebben al jouw fietsen een klikbox? Of alleen je mountainbike? Die klikbox zorgt voor een minder trefzeker schakelgevoel, omdat daar een extra overbrenging met twee tandwieltjes in zit. De naven met directe kabelinloop schakelen altijd net iets strakker.
Als je ervan overtuigd bent dat het aan de shifter ligt, dan is het eerste type vast nog wel ergens op de kop te tikken.
Als ik de externe schakelbox los haal, dan schakelt ie nog steeds zwaar. Met zweethanden dus niet mee te schakelen. Dus het zal wel aan de kabels liggen of aan de nieuwe type greep liggen. De fiets is nog maar net nieuw, nog niet mee in de modder of vorst gefietst. Mijn trekkingfiets met type 1 draaiversteller (en bayonetkabels / interne schakeling) geeft een veel duidelijker tik/klik, draait lichter met een veel betere grip als gevolg.
Waarom zou je de rohloff liners niet kunnen sprayen met teflon of wd40? Kan dat opnieuw ook gemakkelijk met de externe schakelbox en de draaiversteller?
Kabels smeren werkt meestal maar tijdelijk. Eventuele oplosmiddelen in de smering kunnen de teflon coating aantasten en dan lopen de kabels na verloop van tijd nog zwaarder. Je kan ze het beste vervangen, maar eerst even controleren of er nergens onnodige bochten of knikken in je kabels zitten. De boel kan ook stroef lopen door een rafeltje aan de binnen- of buitenkabel.
De klikbox kan je wel smeren.
Haal desnoods ook even de shifter los van de kabels. Die zou dan bijna wrijvingsloos moeten draaien.
WD40 (visolie) is overigens geen goed smeermiddel. Het is meer een oplossings- en reinigingsmiddel.
Zeur, wat Michiel terecht zegt, niks smeren aan de kabels en al helemaal niet met WD40!!
Wil je toch iets smeren gebruik dan Fine Lube TF van Interflon of PTFE Spray Lubrifiant Universel van Motip.
Bij de externe schakelbox kan je aan de binnenzijde wat Fin Assembly Grease van Interflon gebruiken.
Uit ervaring weet ik dat het schakelen dan ietsje soepeler gaat.
Als ik de externe schakelbox los haal dan smeer ik de rand met wat vaseline in en zet de schakelbox weer vast.
Zo blijft water buiten de box.
Hoe zit het met de kwaliteit van het frame? Van Nicholas is toch Chinees titanium? En is 1599 euro dan niet erg veel geld voor het frame?
Ja, net als 99% procent van alle fietsframes komt ook dit Van Nicholas frame uit China.
Met de kwaliteit zit het wel goed, want VN durft er een levenslange garantie op te geven. Daarnaast heeft Koga na de overname een flink aantal kwaliteitsslagen gemaakt door alles opnieuw te testen en waar nodig te verbeteren.
€1599,- is veel geld, maar ken jij titaniumbouwers die het voor minder doen? Ik (nog) niet. Idworx rekent bijvoorbeeld €2000,- méérprijs voor een titanium frame. Dat is dus 2 mille bovenop de prijs van een alu frame!
Volgens mij komen de meeste frames uit Taiwan. Ik heb bij Van Nicholas toch een beetje het idee dat ze premium prijzen rekenen (Lynskey, Moots & Seven) voor de beduidend mindere kwaliteit merkloze Chinese frames.
http://www.aliexpress.com/store/group/Frame-Fork/939214_251466072.html?PPValue=10-503
Een beetje het idee… hmmm… tsja…
Vergeet bij het maken van een complete fiets die in NL in de winkel staat niet om ook alle andere kosten (R&D, transport, import, assemblage, marketing, garantie, dealermarge, etc.) mee te rekenen tegenover het online bestellen van een los imitatie-frame waar je het verder helemaal zelf mee mag uitzoeken. Van Nicholas leeft niet van de verkoop van losse frames, want daarvoor zijn hun aantallen te laag. Wel verkopen ze graag complete fietsen.
Wat is er mis met Chinese frames? Die van Idworx, Santos en Koga komen daar ook vandaan. In ieder land wordt zowel troep als kwaliteitsspul gemaakt. Je hebt Chinees titanium en Chinees titanium. Het ligt er maar net aan welke fabriek het doet, volgens welk ontwerp en welke eisen er door het merk aan gesteld worden.
Ik kan niet in de boeken bij VN kijken, dus ik heb geen compleet antwoord op jouw “beetje het idee”. Ik heb slechts de fiets getest. Als je het te duur vindt, dan moet je geen VN-frame kopen, maar verder zoeken naar een gelijkwaardig product voor minder geld. Ik ben benieuwd welk merk als serieus alternatief kan gelden. Laat je het ons weten als je iets interessants gevonden hebt?
Uit de link blijkt duidelijk dat frames gemaakt worden door http://ti-bike.com Frame is natuurlijk geen imitatie maar overstock. Idworx laat frames maken door Lynskey (USA). Van jouw als tester zou ik dan willen weten wat het verschil is tussen Chinees & USA spul.
Ik zeg absoluut niet dat Van Nicholas slechte fietsen maakt maar je zou toch wel iets kritischer mogen zijn.
Idworx heeft gebroken met Lynskey. Zij gebruiken nu ook Chinees titanium.
Van Nicholas frames kunnen niet als merkloos overstock verkocht worden, omdat hun logo in de frames gegraveerd en lazergesneden is.
De prijs van een frame is niet te voelen, het land van herkomst ook niet, dus hoe kan ik als tester daar iets over zeggen?
De stabiliteit, stijfheid, gewicht en afwerking van het Yukon frame zijn dik in orde. En mede door de levenslange garantie, mag je aannemen dat het met de kwaliteit ook wel snor zit. En zo niet, dan krijg je gewoon een nieuwe!
Uit de link (http://www.aliexpress.com/store/group/Frame-Fork/939214_251466072.html?PPValue=10-503) zie je de overeenkomst tussen precies een Van Nicholas Zion frame van 46 cm en de andere “HI-LIGHT” frames van http://www.ti-bicycle.com.
Vorig jaar had Idworx nog Lynskey frames. Weet je ook waarom Idworx met Lynskey gestopt is?
De Tuareg bedoel je zeker? Ik zie de overeenkomsten, maar geloof me, er is geen enkele buis of plaatje hetzelfde.
Maar wat is je probleem? Het betreft hier een gerenommeerde framebouwer die voor meerdere merken fabriceert, waaronder Van Nicholas.
Over Lynskey wilde Gerrit Gaastra niet teveel in detail treden, maar de relatie is in ieder geval al een tijdje niet meer zo goed. Lynskey denkt de distributie van hun frames in Europa zelf beter te kunnen doen en zij begonnen op een gegeven moment buiten de overeenkomst met Idworx om zelf allerlei dealers te benaderen.
Ik heb absoluut geen probleem, maar ik kan me nog wat discussies herinneren van andere forums over Chinees titanium.Aangezien je in de test volledig hier aan voorbij gaat. Als materiaal, toleranties en lassen helemaal goed zijn was een kopje “Chinees titanium eindelijk volwassen” toepasselijk geweest.
Chinees titanium is al vele jaren volwassen. Evenals Chinees aluminium. Chinees glaswerk, Chinese elektronica, Chinese textielen, enz.
I. Really. Do. Not. See. The. Point…
Als de arbeidsomstandigheden en CAO’s daar ook nog verbeteren, dan worden die bedrijven ook echt volwassen.
Maar dat willen we natuurlijk niet, want dan worden onze fietsen nog duurder.
The.point.is.dus.of.je.schaamteloos.Lynskey.prijzen.kan.vragen.voor.Chineese.massaproductie.
Wat een bijzondere Lynskey verheerlijking…..
Maar even een andere titanium invalshoek in dit verband over het Nederlandse Santos.
Heb vorig jaar tijdens een presentatie ‘Mr Santos’ Robert gehoord dat hij ook bezig was met een titanium uitvoering van bepaalde Santos modellen. Ik meen dat hij al een eerste exemplaar voor een klant had laten bouwen en afgeleverd. Op de Santos site daarover tot op heden nog niets kunnen vinden.
Qua merkbeleving en kwaliteit zou een dergelijke titanium Santos een mooi sparringpartner voor de hier geteste Van Nicolas kunnen zijn!
Klopt, Santos is ook bezig met titanium. Robbert rijdt al een tijdje op een mooie titanium 4.29. Die hebben we al op Bike Motion kunnen aanschouwen.
Eventuele titanium Santossen gaan altijd als one-off op speciale bestelling en zullen qua prijs Van Nicholas overstijgen.
Ik dacht gelezen te hebben dat idworx zijn alu frames bij giant liet bouwen. Geldt dat nu ook voor de titanium frames? Heb namelijk meer vertrouwen in taiwan dan in china :).
Overigens worden dit soort fietsen volledig overbodig door de huidige generatie gravelracers. Vele malen beter goedkoper sneller en comfortabeler. Denk aan de combinatie sram xc1, 32-35mm banden, schijfremmen en bikebikepack-opties.
Er is mij verteld dat 80% van de wereldwijde frameproductie bij slechts twee bedrijven vandaan komt: Giant en Merida. Het is niet zo dat dat twee hele grote fabrieken zijn, maar zij bezitten meerdere fabrieken verspreid over de wereld, met het meerendeel in China en Taiwan (Republiek China). Iedere subfabriek heeft zo zijn eigen specialisme: carbon, titanium, aluminium, hoge kwaliteit, goedkope massa, etc. En dan heb je daar ook nog veel kleine los staande specialisten die soms aan subcontracting doen. Je weet nooit uit welke van de vele fabrieken je frame precies komt, want merken betrekken hun frames lang niet altijd bij één partij.
Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die bij hoog en laag beweren dat hun frame van bijvoorbeeld Trek vééél beter is dan een Giant, niet wetende dat één van de fabrieken van Giant hem heeft gemaakt! Zo heeft Trek heel lang proberen te verzwijgen dat de carbon frames van Lance Armstrong door Giant gebouwd zijn, want dat is natuurlijk niet goed voor de merkbeleving.
Idworx frames komen inderdaad van Giant. Best wel grappig dat Giant zowel de grootste troep ter wereld maakt, alsmede het mooiste high-end kwaliteitsspul. Maar die twee uitersten komen niet per definitie uit dezelfde fabriek. En of die fabrieken nu in China of Taiwan staan, dat weet je niet precies. Waar de Titanium Idworx frames precies vandaan komen, weet ik niet.
Zeggen dat je meer vertrouwen in Taiwan hebt dan China is net zoiets als zweren bij Volkswagen vanwege de Duitse degelijkheid, terwijl de auto daadwerkelijk in Tsjechië van de band rolt en in elkaar gezet wordt met tal van onderdelen afkomstig uit China, Polen, Taiwan, enz. Of een degelijke ‘Duitse’ Mercedes die in Amerika gemaakt is. En het ‘Japanse’ kwaliteitsspul van Shimano komt veelal uit Bangladesh…
Ik had dat ook het zware lopen van mijn rohloff. Kabels en kabelleidingen in de grafiet gezet en alles gesmeerd. Kan nu met 2 vingers schakelen!
De kabelspanning is mede bepalend hoe zwaar de kabels schakelen, maar ook helemaal ontspannen zijn de kabels te zwaar lopend. Mijn externe schakelbox vervolgens losgehaald van de naaf en de box eens even geopend. Geen spoortje vet of vaseline te bekennen, dus ik neem aan dat alles droog staat en dat terwijl de naaf net nieuw is geïnstalleerd door een erkende fietsenmaker, pff, ik zal geen namen noemen.
Dus wat te doen? Ik heb nog gewoon wat kettingolie staan, kan ik dat er niet in gieten? Grafiet nog nooit geprobeerd? wat bedoel je daar precies mee, Supreme Black?
Ik heb ook de type 3 Rohloff shifter en schakel nooit mis en dat je ervan afglijdt als je handen bezweet zijn heb ik nog niet ervaren en ik maak vaak tochten van 7 a 8 uur.
Probleem is denk ik vooral dat de kabels te zwaar lopen, waardoor je eerder wegglijdt van de rohloff-shifter, die ergonomisch lijkt gemaakt, maar het bij bezwete handen absoluut niet is. Ze hadden de diameter groter moeten maken, dan had je meer grip gehad. Gewoon op asfalt heb ik geen last van zweet, dan verdampt het wel, je krijgt last bij beklimmingen en bij atb’en als je snel moet schakelen. Hopelijk krijg ik de schakelkabels weer vloeiend in de buitenkabels, zodat ik net als mowikan met twee vingers kan schakelen.
Zeur, persoonlijk zou ik geen grafiet of kettingolie gebruiken! Zie mijn eerdere post.
Denk ook eens bij je ATB tochten aan wielrenhandschoentjes, het “wegglijden” zal dan een stuk minder zijn.
hoi zeur
ik had het zelfde probleem met mijn tandem van santos
heb er wel handvat 2 van rohloff op
maar het schakelde beroerd en niet trefzeker en moest ook goed beet houden om te schakelen zodat ik grip had
bij de eerste beurd voor de tandem het gemeld en de monteur heeft alles opnieuw gemonteerd en nu loopt hij als een zonnetje
ik begreep dat er juist teveel vet in de schakel box zat waardoor het als het waren verkleefde ,of te veel weerstand gaaf
Inmiddels Simson PTFE spray gehaald, aangevuld met een potje vaseline en good old Kroon Kruipolie. Mijn lokale fietsenmaker zei overigens dat het niet zoveel uitmaakt waarmee je de binnenkabels smeert: kettingolie, naaimachineolie, ptfe spray, kruipolie, take your pick.
Zonet wat geprobeerd er wat van die spray in te wurmen. Box vol vaseline gesmeerd en alle kabels weer gemonteerd aan het frame. Resultaat, nix nada. Alleen de kabelspanning iets losser zetten helpt een beetje (met een ruimere speling in de shifter als gevolg). Valt me op dat zodra er een ruime bocht in de kabels komt het schakelen meteen zwaarder aanvoelt. Ik denk dat alle schakelkabels eruit moeten en de kabelmantels van binnen grondig schoongemaakt en opnieuw gesmeerd moeten worden. Ondertussen voelt shifter type 3 nog steeds als een verslechtering in de rohloff-evolutie (spelingsruimte tussen de standen…. en een ronduit slechte grip-ergonomie).
De speling op jouw shifter ligt toch echt aan de klikbox. Ik rij nu met een Van Nicholas Pioneer met shifter 3 en die is geheel spelingsvrij, dankzij de directe kabelinloop. Deze shifter 3 draait ook nog eens lichter dan de Shifter 2 op mijn Santos Travel Lite, ook met directe kabelinloop.
Hey, zeur. Bespaar jezelf (en ons) een hoop gezeur en laat de boel gewoon helemaal opnieuw aanleggen met nieuwe kabels. Dan moet het goed komen en kan je ophouden met de shifter de schuld te geven. Maar je behoudt wel altijd dat kleine beetje speling dat bij de klikbox hoort.
Je zult wel gelijk hebben om gewoon met de tekortkomingen van Rohloff te leren leven: shifter 3 sucks met zweethanden en een externe schakelbox geeft speling. So be it…. ik heb nu de stelschroeven iets ontspannender aangedraaid en besloten om bij intensief mountainbiken maar de handschoenen aan te doen.
Back on topic: wat is nou werkelijk de meerwaarde van zo’n asfaltracer (VN Yukon) met rohloffnaaf /tita/riem in vergelijking met bijvoorbeeld een BMC Cross Machine CX01 of bijvoorbeeld een Specialized Diverge Expert?
Zeur…zo zie je maar. Veel gerenommeerde merken hebben een uitgebreid aanbod van verschillende fietsen. Gravel Road / Cycle Cross fietsen etc etc.
Tegenwoordig wordt het je wel moeilijk gemaakt om een keuze te maken..het aanbod is zo groot. Ik maak voor mezelf vaak een top 3 lijstje.
De Yukon heeft denk ik geen meerwaarde tov de andere twee, maar als iemand een klassieke randonneur zoekt, zou deze fiets zeker op zijn lijstje kunnen staan.
De Van Nicholas Yukon is gericht op de liefhebbers van klassieke/tijdloze sportfietsen voor wie de nieuwste comfortracers en fitnessfietsen te modern kunnen zijn (sloping frames, oversized alu, carbon, schijfremmen, felle kleuren, drukke stickers, enz).
Zo heeft Van Nicholas de Yukon bewust een horizontale bovenbuis gegeven, omdat veel klassiekerliefhebbers niet van die moderne sloping frames houden. De Yukon doet het, niet geheel toevallig, vooral erg goed in Engeland.
Daarnaast zijn de meeste comfortracers niet uit te rusten met bagagedrager, spatborden en verlichting met naafdynamo. En een racer met Rohloff-Beltdrive is natuurlijk ook iets bijzonders en dat heeft voor een bepaalde groep absoluut meerwaarde.
Toen eind jaren tachtig of begin jaren negentig het huidige model trekking fiets opkwam had je een mooie naam om het verschil aan te duiden. Een fiets als de Yukon zouden ze in die tijd een asfalt randonneur genoemd hebben, in tegenstelling tot zo’n dikke banden randonneur waar je ook prima mee op slechtere wegen kon rijden. Haal er maar eens een oude Koga folder bij of kijk naar het eerste model van de Giant Expedition. Toen was dit soort fietsen het summum voor de lange afstand toerist met bepakking. Eigenlijk is de tegenwoordige trekking fiets een beetje een hybride model tussen de oude randonneur en de mtb. Dit soort klassieke fietsen zijn ze trouwens ook gek op in de VS.
Dus eindelijk een fiets voor VOMIT’s met een te dikke beurs waarbij het sentiment uit de mondhoeken rechtstreeks in hun te hoge sokken loopt en het liefst hun fiets excentrisch belasten met te zware tassen op een zo zwaar mogelijk achterwiel 🙂
Misschien, Wim. Ken jij die types? Ze houden de economie wel draaiende, dus lang leve de te dikke beurs!
Sentiment kan natuurlijk ook een argument zijn, maar op zich is daar niets mis mee, als je dat ervaart als leuk. Belangrijker is denk ik dat lang niet iedere vakantie fietser alles wil meenemen en over slechte wegen wil rijden. Er zijn genoeg vakantie fietsers die weinig mee willen nemen, misschien omdat ze ook niet kamperen maar b&b of hotelletjes gebuiken om te overnachten maar die het leuk vinden om lange dagafstanden te maken en een stevig tempo aan te houden. Voor die mensen kan zo’n randonneur een prettiger fiets zijn dan een hedendaagse trekkingfiets. Het een is niet beter dan het ander.
Ik snap het ook nog niet helemaal. Er is een duidelijke tendens naar schijfremmen, ook voor cyclecrossers, racefietsen en reisfietsen. Voorals als je door de modder wil is een rohloff (en evt. een riem) een pré, maar met deze fiets kan dat niet (28mm bandjes). En dagenlang door de regen fietsen is ook geen pretje met velgremmen. Wat ik deze fiets zou gunnen is schijfremmen en iets dikkere banden, dan zou die breder inzetbaar zijn en zou de rohloffnaaf ook een logischere keuze zijn. De fiets is nu teveel wannebee en achterhaald denk ik (die ook nog eens beroerd schakelt met zweethanden, haha). Zijtassen zijn voor randonneurs helemaal overbodig, hoogstens nice to have als je nog wat oude tassen hebt liggen.
Ga je binnenkort ook eens contact zoeken met RoseVersand. Die hebben een heel interessant sortiment (Xeon CDX-serie, Rose Activa Pro V, Rose Black Lava-5 CD, Activa Pro 3, Black Lava 5 (rohloff onder EUR2800!) en tal van interessante mountainbikes, etc)
Plus: een dergelijke fiets wordt ook vaak ingezet voor woon-werk verkeer als alternatief op een auto. Dus als je de autokosten uitspaart, hoef je geen dikke-beurs-snob te zijn om deze Yukon te rijden. Kwestie van prioriteiten.
Ik vind het altijd flauw om in geval van een hoog geprijsde fiets (ik gebruik het woord duur bewust niet) altijd direct een beetje denigrerend te doen over mensen met wat meer geld. (Al dan niet met een smiley of knipoog) Het zijn lang niet altijd snobistische Audi, BMW en Mercedes rijdende stereotypen die dergelijke prijzige Rohloff-fietsjes kopen. Draai maar eens een week mee in een high-end fietsenwinkel en zie wat een leuke mensen de fietshobby delen. Je zal verrast worden door de diversiteit aan niet-stereotype mensen!
Het rijke snob stereotype wordt steevast in ieder topic in de reacties in denigrerende vorm gebruikt en dat vind ik jammer. Dat gebeurt al genoeg op een ander forum. Deze site staat vol met hoog geprijsde fietsen. Met een prijs kan je drie dingen doen: accepteren, niet accepteren en onderhandelen. Maar ga er aub niet teveel over lopen zeuren als je ‘m niet accepteert. Ik heb welgeteld slechts twee derailleurfietsen onder de €2000,- getest. Ben ik en zijn al mijn lezers en kopers van high-end fietsen nu rijke snobs? We zullen het vanzelf zien als ik komende zomer een kampeerweekend ga organiseren. Wordt best leuk, denk ik, want uiteindelijk heeft niemand het meer over de prijs van zijn/haar fiets, maar zijn het de ervaringen en herinneringen waarover gesproken wordt.
Overigens zal het de echte rijke snob aan zijn reet roesten hoe er alhier over ze gepraat wordt. Zij denken gewoon: “They hate us, because they ain’t us!” 🙂 En genieten vrolijk van hun veel te dure Rohloff-Pinion-Beltdrive-Magura-Son-Titanium fietsje.
@ zeur: Rose is op dit moment een Black Lava Rohloff Beltdrive voor me aan het bouwen.
Voor bredere banden heeft Van Nicholas de Amazon en de Amazon Cross in het programma. Schijfremmen wordt aan gewerkt.
Precies Michiel,
Ik loop ook altijd te zeiken over de prijs van fietsen maar trek ook zonder morren mijn portemonnee open als een fiets mijn hart gestolen heeft. Nu nog even de vrouw overtuigen dat ik nog een fiets moet hebben naast mijn Santos travelmaster en mijn Charger HS. Want een dergelijke racer met 37mm banden en XT schijfremmen staat nog op mijn lijstje 🙂
Niks snoberigs aan gewoon een gezonde voorliefde voor mooie spullen.
Met rohloff en riem natuurlijk want ik koop NOOIT meer een ketting!
Michiel, ben wel benieuwd hoe de schijfremmen zich gaan verhouden op een titanium vakantiefiets frame.
Qua piep- en kraakgeluiden vnl. veroorzaakt door de voorremschijf zou men wat meer moeten kijken in/bij de motorcross wereld of wij moeten gewoon accepteren dat dit bij schijfremmen thuishoort.
Bijzonder en heel leuk dat je een kampeerweekend van de zomer gaat organiseren.
Ik hoop dat je dat in augustus gaat plannen, dan hoop ik in ieder geval mee te kunnen. Volgende week ga ik onder het mes en dan hoop ik na 3 weken weer voorzichtig te kunnen gaan (fiets) revalideren.
Frits, alle schijfremmen kunnen piepen. Daar heeft het framemateriaal niets mee te maken.
Ik weet nog niet wanneer ik het kampeerweekend ga plannen. De locatie wordt De Beemte bij Apeldoorn of Nunspeet.
Zo, die Amazon Cross die ziet er mooi uit. Waarom beveel je die niet aan? Dat ding kan alles wat een yukon ook kan plus nog veel meer. Voorwiel met son naafdynamo, spatbordjes en edeluxlampje erbij. Sram force cx1, schijfremmen, 38mm banden, revelate tasjes, wat wil je nog meer als randonneurvomit? Die yukon kan wel inpakken!
Als je graag Rohloff en eventueel een tandriem wilt niet. Gelukkig is er dus voor ieder wat wils!
Rohloff en riem is gedateerd en totaal niet interessant voor randonneurs (te zwaar achterwiel, te grote stappen tussen de versnellingen, te inefficiënt).
PS. 12.000km is wel ver voor een randonnee. Maak er maar 1200 van. Wanneer ga jij eens meedoen aan zoiets? Weer wat anders dan ijsland of de veluwe.
Die kritiekpunten voor Rohloff worden inderdaad wel vaker door randonneurs genoemd. Zij kiezen dan voor een derailleur.
Oeps… Een nulletje teveel…
Ik zoiets ook doen? Mij niet gezien! Ik heb helemaal geen tijd om daar zoveel voor te trainen. Het lijkt me ook geen bal aan. Het meeste wat ik ooit op 1 dag heb gereden was 258km. Met een volledige kampeeruitrusting in 4 tassen, dat wel. Wel leuk, maar ik speel liever in de bossen en op rotspaden.
Michiel, ik vind dat shirtje wat je op de foto’s aan hebt wel mooi. Welk merk is dat?
Dat is het Retro shirt van Rogelli. Helaas niet meer leverbaar.
Michiel, nog even terugkomend op je post van 13 mei en voor de liefhebbers;
Volgens Gerrit Gaastra komen de titanium Idworx frames (racing TiRohler en de Off Rohler Ti) nog steeds van Lynskey. Van opzegging van de samenwerking is dus geen sprake.
Het oPinionTi frame komt uit Taiwan zou veel hoogwaardiger en beter zijn dan de Chinese Titanium frames.
Wat de achterliggende gedachten is van het hebben van 2 Titanium bouwers is mij niet helemaal duidelijk, maar dat zal ongetwijfeld wel een kostenplaatje zijn.
De frames voor de Pinion (in Duitsland zijn de Pinion fietsen niet aan te slepen) kunnen goedkoper in het Verre Oosten worden geproduceerd.
Door samen te werken met andere fietsfabrikanten kunnen de kosten relatief “laag” (bij Ti frames) blijven.
Van de Idworx Racing TiRohler en Off Rohler Ti frames worden geen grote aantallen van geproduceerd en daarnaast kunnen deze volledig aan de wensen en eisen van Idworx worden gebouwd.
Idworx (BikeBasics) was distributeur van Lynskey frames, maar afgelopen jaar is dat gestopt. Het logo van Lynskey is niet langer terug te vinden op de website en de bestelwagen van Idworx.
Dat ze nog even doorgaan met de bestaande Lynskey frames in de Idworx collectie is logisch. Overstappen van framebouwer doe je niet eventjes snel. Dat het nieuwe oPinion Ti frame nu uit Taiwan komt, zegt genoeg. Gerrit is (bijna) klaar met de Amerikanen.
PS. het insmeren van de kabels en ietsje minder strak vastdraaien van de kabelspanners gaat het schakelen met type 3 shifter al een stuk beter…. binnenkort maar weer eens even mountainbiken om de zweethandjes te testen 🙂
Was er een bepaalde argument dat Idworx overgestapt is op Taiwan? Lynskey staat toch bekend als een goede bouwer?
Ik weet er het fijne niet van. Aan de kwaliteit ligt het in ieder geval niet.
Hallo, Na montage van een nieuwe rubber grip op het stuur schakelt de Rohloff niet zonder extreme kracht, als ik de schakelunit loskoppel en vrij laat hangen kan ik met mijn pink schakelen, ook de Rohloff zelf schakelt soepel… Vast staat dat het geheel vervangen van de schakel kabels op mijn MTB van Moots-Rohloff noodzakelijk is. Veel tips maar ik kan nergens vinden wat nu de optimale keuze voor de nieuwe bekabeling is. Twijfel tussen de Shimano SIS-SP41 kabelset met PTFE coating of de Active-8 Point 8 topline kabelset (0,8 mm kabeldikte). Graag advies.
http://www.bikerumor.com/2016/05/30/rohloff-gets-hydraulic-road-trail-shifting-new-bpod-pshr/
Het schakelprobleem van rohloff is de grootste beperking van het systeem, vooral bergop als je gaat zweten en je snel van versnelling wilt veranderen. Het schakelen wordt dan een ergernis en dan merk je ook hoeveel je er in die omstandigheden gebruik van maakt.
Gebla maakt ook een mooi alternatief en als iemand de gouden tip heeft om een rohloffnaaf soepel te laten schakelen met het standaard systeem (frictieloze buitenkabels?), houdt ik me sterk aanbevolen.
https://groups.google.com/forum/#!topic/rec.bicycles.tech/eg0CuhDu6bw
Leen, je refereert aan een item uit 2003, waar 3 personen op reageren………
Maar oke, ik heb er zelf geen ervaring mee maar kabels van Elvedes worden geadviseerd voor licht schakelen.
Bij Avaghon worden ze standaard toegepast sinds eind 2015.
2003, zie het nu pas. Kun je nagaan hoe weinig serieus rohloff dit probleem oppakt. In de discussie stond wel genoemd dat het ook aan de springveren in de naaf zelf kon liggen, waardoor de naaf slecht/zwaar schakelt. Geldt dit probleem nog steeds?
Mijn rohloff komt uit 2014 en het is verreweg het slechtst functionerende schakelsysteem die ik in mijn fietscarriere heb meegemaakt. Misschien heb ik gewoon pech gehad (mijn fietsenmaker heeft volgens mij standaard shimano kabels gebruikt), maar voor zo’n deugdzaam en degelijk produkt verwacht je ook vloeiend schakelen. Met ontkoppelde schakelbox schakelt het geheel wel makkelijk, vandaar mijn vermoeden dat er iets misgaat bij de overgang schakelbox naar de rohloffnaaf.
Gebruiksgemak en gebruikscomfort bij het schakelen is minstens zo belangrijk als duurzaamheid. Mocht ik het probleem van de draaishifter niet kunnen oplossen dan ga ik zeker overstappen naar een duimschakelaar.
Wellicht moet je zelf de boel eens open maken en goed in het vet zetten. Ik heb die van mij onderhanden genomen en ik kon zeer soepel schakelen. Belangrijk is dat de kabel de juiste lengte hebben(niet te kort maar ook niet te lang. Ze mogen geen scherpe bochten maken. Bij het monteren deed ik de binnenkabel licht invetten de buitenkabel vol spuiten met droog grafiet(sleutelhandel heeft dat voor cilinders). Ook de laatste schakelhendel draait soepeler dan de generatie er voor. Deze heb ik ook goed in het vet gezet. Zelfs Frits vond dat ik een zeer licht schakelende naaf had. Ik denk dat het wat kort door de bocht is om de schakelbox de schuld te geven. Nee ik heb geen aandelen.
Inderdaad de bocht is wel de oorzaak dat het nu niet meer goed schakelt zoals het was, ook al was dit vanaf het begin al een zware draai.
Ik heb de Active-8 0.8 topline derailleur set besteld. En laat het resultaat weten of we dan we weer soepel door de bocht gaan 😉
‘Niet goed schakelen’ is geen standaard eigenschap van de Rohloff Speedhub. Dus als de naaf niet goed schakelt moet de oorzaak (of meestal ‘oorzaken’) aangepakt worden. De dealer kan dit doen, eventueel geruggesteund door de importeur.
Lees dan svp eerst mijn inleiding en aanleiding om op dit “schakelthema” te reageren in deze kolom. De Speedhub is niet het probleem de weerstand van de kabel nadat deze de bocht onderaan maakt veroorzaakt de grote weerstand. De komende week denk ik goed nieuws…
@Mathieu: ik had voor mijn comment ‘@Leen’ moeten zetten.
Het was een langdurige klus met vele busjes en overgangen maar het stakelt nu als een ratelaar. Nergens smeermiddel of vet gebuikt alleen wat teflon op de bodem van de schakelbox. Active 8 is een goede keuze gebleken. Kwam wat betreft de geleverde lengtes alleen ca. 20 cm buitenkabel te kort daar heb noodgedwongen oude moeten hergebruiken.
Met losgekoppelde schakelbox schakelt het geheel een stuk lichter. Betekent dat dat het slecht schakelen dan nog steeds aan de kabels kan liggen? Daarnaast geeft het rubber van de shifter zeer slecht grip. Zijn er betere grepen te verkrijgen (grotere diameter, beter profiel, etc.)