Je moet wel drie, vier, vijf, zes keer of nog vaker kijken om te zien dat dit een elektrisch ondersteunde fiets is. Deze Cannondale is uitgerust met het onzichtbare systeem van Vivax.

De Vivax Assist (voorheen bekend onder de naam Gruber Antrieb) is een compact systeem waarmee je praktisch iedere fiets kan elektrificeren. Een paar jaar geleden kwam het in het nieuws toen Fabian Cancellara ervan werd verdacht mechanische doping te gebruiken. Boze tongen beweerden dat hij de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix had gewonnen dankzij een elektromotortje in zijn fiets. Men probeerde met videobeelden aan te tonen dat hij een onmenselijke versnelling bergop wist te realiseren met een druk op de knop.

Het is echter nooit bewezen dat Cancellara een Vivaxzondaar is en we zullen het wellicht nooit weten, maar het idee bleek veel mensen wel aan te spreken! Valsspelen in de profsport is natuurlijk fout, maar een gewone recreant mag en kan dat wel! Het enige dat je nodig hebt, is een fiets met Shimano Hollowtech trapas en een zadelbuis-diameter van 31,6mm. Vivax voegt daar vervolgens een motortje, een accu, een reken-unit en een bedieningsknopje aan toe.

vivax-alpha-2014

De slanke motor wordt onderin de zadelbuis gemonteerd en grijpt aan op de trapas. De accu kan in de zadeltas of in een bidonhouder opgeborgen worden en de elektronica zit in de bijgeleverde zadelpen verstopt. Met een druk op de knop op het stuur levert de motor 200 watt extra kracht, resulterend in ongeveer 150 Watt extra trapkracht op de trapas, wanneer je dit bij een klimmetje of tegenwind even nodig hebt.

Door de vrijloop in het motortje trapt de fiets zonder ondersteuning net zo licht als normaal. De Lithium-Ion accu gaat in 6Ah-uitvoering ongeveer 60 minuten mee en de 9Ah-variant doet het zo’n 90 minuten. Het hele systeem weegt maar 1,8 kg en kost €2950,- inclusief inbouwen.

vivax-motor

vivax-systeem-compleet

Je moet een fiets met Vivax-upgrade niet zien als een volwaardige elektrische fiets die je in een zware versnelling en met slechts je grote teen op de trapper naar de 25 km/u jaagt, want daarvoor is het systeem te licht. De Vivax Assist is bedoeld voor actieve, sportieve mensen die desalniettemin op menig klimmetje van hun partner of fietsvrienden moeten lossen. Dus eigenlijk een Fiets-Plus in plaats van een E-bike.

De Vivax is niet gelimiteerd tot 25 km/u, maar geeft zijn volle vermogen op afroep en stopt met ondersteunen als je weer op de knop drukt. Het is dus geen E-bike die op je trapkracht reageert. Hij kan zelfs zelfstandig rijden. Hiermee rijd je een vaag gebied van de wetgeving binnen, want, maak je met de Vivax van je fiets een E-bike, een Speed Pedelec of een bromfiets?

De Vivax Assist dient met speciaal gereedschap ingebouwd te worden, dus je kan niet even een doe-het-zelf-pakketje bestellen. Voorlopig kan je je fiets bij drie Nederlandse en twaalf Belgische erkende dealers laten ombouwen. Het Belgische bedrijf ‘t Wieleke was de eerste verdeler voor de Benelux en presenteerde de Vivax Assist op Bike Motion, dus die verdienen een linkje >>

vivax-assist-systeem

 

De Vivax Assist kort samengevat:

  • Past in iedere fiets met een Shimano Hollowtech trapas (of een ander merk met dezelfde afmetingen) en 30,9mm of 31,6mm zadelbuis.
  • Motorvermogen: 200 Watt input, 150 Watt op de trapas.
  • Niet gelimiteerd tot 25 km/u.
  • Gebruiksduur: 60 minuten (6Ah) of 90 minuten (9Ah).
  • Geen merkbare weerstand als de motor niet aan staat.
  • Totaalgewicht: 1,8 kg.
  • Li-Ion Accu in zadeltas of door ‘t Wieleke in de bidonhouder te verwerken.
  • Prijs inclusief inbouw: vanaf €2950,-

Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe dit systeem in de praktijk bevalt en dan met name op een trekkingfiets met bepakking. Zijn er al Vivaxzondaars onder jullie?

22 thoughts on “Vivax Assist geeft een elektrisch duwtje in de rug

  1. Beetje duur.
    En het past ook niet op mijn fiets, maar ik zou het wel wat vinden voor ***tige klimmetjes van 18% in Engeland en Schotland. 🙂

  2. Het kan inderdaad niet op Santossen, Idworxen, e.d. met Rohloff en een excentrische trapas… Derailleurfietsen of Rohloff-fietsen met verstelbare achterpadden geen probleem.

  3. Als je uiteindelijk toe bent aan motorische ondersteuning ,hetgeen geenszins een schande is,dan maar gelijk een elektrabike .Is veel voordeliger en effectiever.

  4. @Herman
    Zover is het gelukkig nog niet. Hellingen van 8 á 10%, ook als ze lang zijn, gaan zonder problemen. Maar het juist die kort steile klimmen in Engeland en Schotland die me moeite kosten, maar dat is al jaren zo.
    Maar je hebt gelijk, ik zal ook niet schromen om over te stappen op een E-bike als ook het gewone klimmen me moeite gaat kosten. Als dat me de mogelijkheid bied om nog een aantal jaren het soort tochten te maken die ik leuk vind.

  5. Ik zag ze op de beurs staan met een santos racefiets. Mooie spul ideaal voor steuntje in de rug op lastige stukken.

  6. @ Roger: Nee, dat is niet mogelijk. Het Vivax systeem kan alleen in de meeste bestaande aluminium, titanium of stalen frames ingebouwd worden. Voor de carbonliefhebbers heeft Vivax een eigen frame ontwikkeld.

  7. Echt triest mensen die zoiets willen in hun racefiets!!!!
    Pak dan een e-bike of een brommer en ga dan vooral niet doen als of je zelf zo goed presteerd!
    Daar train je dan voor! Komt er ineens zo’n clown in je wiel hangen.

    Ga maar lekker curlingen nep wielrenner!

  8. Wil graag reageren op de laatste reactie. Er zijn ook mensen/wieler lliefhebbers die heel hard trainen en een beperking hebben. Het fietsen op een racefiets maakt voor mij deel uit van het noodzakelijk behandelen van mijn aandoening taaislijmziekte. Met name fietsen met veel tegenwind is belastend ivm een slechte longfunctie. De ondersteuning zou hierbij soelaas bieden. Zou voor mij kunnen betekenen dat ik langer op mijn racefiets kan blijven trainen!

  9. Geweldige uitvinding, dit kan voor veel mensen een uitkomst zijn. Wel erg prijzig, dus daarom wellicht niet voor iedereen weggelegd. Wel vreemd dat sommigen hier zo kortzichtig tegenover staan. Die mensen hebben dan misschien weer andere beperkingen…

  10. Marco,
    Prima bezig.Fijn dat je door deze voorzieningen van het fietsen kunt blijven genieten .
    Mijn schoonzoon is onlangs getroffen door een heftige hersenbloeding .
    Hij is een vechter en revalideert relatief met succes.
    Het Edwin van der Sar Foundation heeft voor een geweldige 3 wieler fiets met ondersteuning voor hem gefinancierd .
    Al met al wil ik bij deze stellen dat als je gezond van lijf en leden bent je natuurlijk moet blijven fietsen op conventioneel aangedreven 2 wielers .
    Maar wat een zegen dat de huidige techniek ons in staat stelt te blijven reizen/fietsen op aangepaste rijwielen als daar een fysieke noodzaak voor is .
    Veel plezier Marco.

    Groet,
    Herman.

    met groet

  11. Helemaal eens met Herman en anderen. Prachtige uitvinding voor alle soort fietsen. Als dat voor iemand het verschil maakt tussen (met plezier) blijven fietsen of niet meer fietsen lijkt me de keus niet zo moeilijk. Doe er alleen niet geheimzinnig of stiekem over dat je ondersteuning hebt. Ook belangrijk, begin er niet te vroeg aan. En voor de tegenstanders van ondersteuning, voel je niet zo gauw in de maling genomen, dat zal zelden de bedoeling zijn van iemand, en wees blij dat je het zelf (nog) zonder kan.

  12. Ik vraag me af waarom dit zo verschrikkelijk duur is als je all in de lappenmand zit. Dan is een bedrag van rond 3000€ veel geld.
    Is er geen zorgverzekeraar die daar íets mee kan of wil doen
    Mvg tibor

  13. Zijn er überhaupt zorgverzekeringen die ‘gewone’ E-bikes vergoeden?

    Zo ja, dan zullen ze ongetwijfeld voorwaarden stellen aan de prijs, het merk, het soort fiets, enz.

  14. Ik heb het systeem vivat reeds vier jaar, nu komen de problemen. Mijn systeem is met zadel batterij. Nu het het inschakelen van de motor valt het willekeurig uit en zeker meer bij ongelijke weg. Bij 14 km valt hij wel 20 keer uit. Wat kan het probleem zijn, de batterij is al eens gewisseld, met hetzelfde resultaat, leidingen werden ook al vernieuwd. Reeds twee maal bij een vivax fietswiel op controle geweest, maar geen positief resultaat

  15. Commentaar over een clown 🤡 op een fiets die in het wiel komt hangen zegt iets over jou en niet over de clown. Ik ben bijna 60 en heb 2 hardinfarcten in 2 maanden tijd overleefd en overweeg nu ondersteuning . 50 jaar topsport heeft zijn tol geëist maar wil nog even voort gaan . Ik voel me geen clown maar een liefhebber in hart en nieren. Trefwoorden, schaatsen wielrennen atletiek zwemmen triathlon … Thanks 👍

  16. Is er in Nederland een vivaxdealer die racefietsen met een motortje verkopen ?

  17. Wat een leuk systeem!
    Voor meerdere mensen een uitkomst wanneer je voldoende geld hebt. Misschien kan de verzekering of de belasting iets helpen bij de aanschaf?
    Vind je het niks, moet je het niet aanschaffen.
    Anderen niet zeuren! Maar natuurlijk niet naast je schoenen gaan lopen wanneer je iemand voorbij gaat….:)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *