Een robuuste trekkingfiets duur? Dat hoeft helemaal niet! We hebben het basismodel van Santos, de Travelmaster 2.6 Alu Special ter waarde van €1599,- voor u getest.
De Travelmaster is Santos’ meest succesvolle model aller tijden. Met deze trekkingfiets is het Nederlandse merk echt groot geworden. Toch zijn de fietsenbouwers in Sassenheim bewust een kleine specialist gebleven, met de nadruk op robuuste en onderhoudsvriendelijke trekkingfietsen en mountainbikes.
De Travelmaster is inmiddels een klassieker. Hij is al een tijdje op de markt en werd reeds in 2006 door Op Pad uitgeroepen tot trekkingfiets van het jaar.
Veruit de meeste op bestelling gebouwde Santossen (of is het Santi?) zijn uitgerust met de prijzige Rohloff-naaf en daarvan weer de meeste met een tandriem, want dat is hun specialisme, maar gelukkig biedt Santos ook trekkingfietsen voor de kleinere beurs. Aanschouw de Santos Travelmaster 2.6 Alu Special met een vanafprijs van €1599,-.
Veel trekkingfietsen zijn ooit afgeleid van de mountainbike, omdat deze een mooie solide basis vormt. Dit is ook het geval bij de Santos Travelmaster 2.6 Alu, wat te zien is aan de 26-inch wielen, de dikke banden en het compact gebouwde aluminium frame met oversized buizen en sterk aflopende bovenbuis. In de loop der jaren zijn er vele aanpassingen gedaan om de Travelmaster te optimaliseren voor het ruige trekkingwerk.
De achtervork is verlengd, zodat je niet met je hakken tegen de tassen aan komt en er is een verhoogd balhoofd met een conventioneel draadbalhoofd toegepast waar een stuurpen in steekt die ruimschoots in hoogte verstelbaar is. Verder zien we allerhande schroefnokjes aan het frame voor de montage van bagagedragers, spatborden, verlichting, drie bidons en een pompje.
Special = standaard afmontage en kleur
Santos is een custom-build merk, wat betekent dat je iedere Santos helemaal naar wens kunt laten spuiten en opbouwen. Aan de mogelijkheid van vergaande personalisering hangt natuurlijk een prijskaartje en om ook een Travelmaster voor een meer schappelijke prijs aan te kunnen bieden heeft Santos de ‘Special’ in het leven geroepen. De Special wordt uitsluitend met matzwart geanodiseerd frame geleverd en met een grotendeels vooraf vastgelegde afmontage. Dit levert inkooptechnisch en logistiek voordeel op waardoor Santos de prijs binnen de perken weet te houden.
Er zijn twee Special varianten: met een Shimano Deore 3×9 versnellingssyteem en V-brakes (vanaf €1599,-) of met een meer hoogwaardige LX/XT afmontage en hydraulische Magura HS33 velgremmen (vanaf €1949,-). Toch zijn er, binnen de standaard afmontage, een aantal opties te selecteren. Het hier geteste exemplaar is de voordeligere versie met Deore versnellingen en optionele Magura HS11 remmen.
De Travelmaster heeft in een groot aantal variaties reeds alle uithoeken van de wereld gezien. Zoals Wim van der Stok uit Apeldoorn, die helemaal alleen vanuit Sydney, Australië, naar Amsterdam fietste op een Travelmaster Special LX/XT. Hij reed 28.500 km in 364 dagen. De fiets heeft met de nodige pech onderweg de slijtageslag overleefd en is na een grondige onderhoudsbeurt nog altijd in gebruik.
De door ons geteste Travelmaster 2.6 Alu Special is als volgt afgemonteerd:
- Shimano Deore derailleurs en shifters.
- Shimano crankstel met vierkante as en interne lagers.
- Dubbelwandige en gebuste Rigida Andra velgen.
- Shimano LX naven.
- Magura HS11 hydraulische velgremmen.
- Tubus voor- en achterdrager.
- Ergon handvatten met lange bar-ends.
- Santos RVS balhoofdlagers.
- Stalen, vaste voorvork.
- Schwalbe Marathon Supreme 50mm banden.
- SKS spatborden.
- Multifunctionele petfleshouder.
Zeer stijf aluminium frame
Het frame van de Santos Travelmaster is opgebouwd met flink oversized aluminium buizen. Echt lichtgewicht is hij niet, want hij is primair gebouwd op degelijkheid en stijfheid. En stijf is ‘ie! Testrijdster Astrid, die normaal op een slanke, stalen Koga Randonneur rijdt, riep tijdens haar eerste kampeerweekend heel triomfantelijk: “Kijk! Ik kan met losse handen rijden!”
Het frame geeft werkelijk geen krimp en de fiets reageert onder alle omstandigheden erg direct. Staand klimmen en supersnel afdalen gaat lekker! Zowel met en zonder bepakking en op goed geplaveide wegen als ook in het ruige terrein doet de Santos exact wat je hem opdraagt. Hij stelt je niet voor vervelende verrassingen door onverwachte zwabberbewegingen van de achterkant of een shimmy.
Het frame is voorzien van een matzwarte anodisering, wat krasvaster is dan lak of poedercoating en er niet af kan barsten. De lasnaden zijn niet glad afgewerkt, want dat is niet mogelijk bij geanodiseerde frames en bovendien zou het de Travelmaster onnodig prijzig maken.
Alle kabels van de remmen en versnellingen lopen buitenlangs. Simpelweg omdat er geen praktische redenen zijn om de kabels door de framebuizen te geleiden. De Travelmaster is namelijk niet gebouwd om mooi te zijn. Santos wil met de Travelmaster zoveel mogelijk degelijkheid bieden voor je geld. Hij moet gewoon sterk zijn en gaten in de framebuizen zouden het geheel kunnen verzwakken en onnodig duur maken.
Puntje van kritiek is wel dat de schakelkabels langs het balhoofd schuren en daar doffe slijtplekken veroorzaken. Santos levert er een setje dikke stickers bij om het frame op die plaatsen af te plakken, maar hier zouden een paar aan het balhoofd gelaste oogjes beter op hun plaats zijn.
Robuuste wielen
De Travelmaster Special is voorzien van een setje degelijke wielen met lekker dikke Schwalbe banden. De wielen zijn erg stijf en dragen bij aan het strakke rijgedrag en een lekker zeker gevoel op onverharde paden.
De Schwalbe banden zijn veelzijdiger dan ze er wellicht uit zien. Er zit niet veel profiel op, maar toch heb ik me er uitstekend mee vermaakt op gravelwegen, nat asfalt, slingerende bospaden en met boomwortels en takken bezaaide singletracks. Het was een genot om met de Travelmaster met een flinke snelheid over de vele glooiende grindwegen van de Veluwe te jakkeren. En in het bos verraadt de Travelmaster zijn mountainbike-afkomst. Alleen in los zand en modder zou je wat meer profiel op de banden wensen.
Verder lopen de Schwalbe Supremes op asfalt lekker licht en de 50 millimeter dikke banden zorgen in de meeste omstandigheden voor voldoende comfort.
De grote hoeveelheid grip en lage rolweerstand van de Supremes zijn te danken aan het relatief zachte rubbercompound en het soepele karkas. De Supremes zijn niet de duurzaamste banden uit de Schwalbe-collectie, maar toch hebben we er geen lekke banden mee gehad en de ervaringen van vele vakantiefietsers en fietsforenzen hebben aangetoond dat ze ook best lang mee gaan. Als je met de Travelmaster op wereldreis wil, dan kan je, net als Wim van der Stok, eenvoudig een setje robuustere Marathon Dureme of Mondial banden met meer profiel monteren. Die zijn meer geschikt voor het heavy-duty werk, maar rollen vanzelfsprekend wel wat zwaarder.
Eenvoudige en degelijke afmontage
De Shimano Deore componenten presteren prima. Niet om lyrisch van te worden, maar er is ook niets op aan te merken. Schakelen verloopt soepel en de hoevelheid versnellingen en het versnellingsbereik zijn ruim voldoende om de Alpen mee over te komen.
Ieder derailleursysteem heeft regelmatig onderhoud nodig, naar gelang de hoeveelheid kilometers, het weer en de omstandigheden van de ondergrond. Dat spreekt voor zich. Daarbij maakt het niet zoveel uit of je nu dure of goedkope versnellingen hebt. Als je te weinig onderhoud pleegt, dan slijt ieder derailleursysteem snel. Ketting en tandwielen houden nu eenmaal niet van zand en water.
Met het juiste onderhoud kan een Deore-systeem lang mee gaan en eens in de zoveel tijd de ketting en tandwielen vervangen hoort er gewoon bij.
Waar je zelf geen of nauwelijks onderhoud aan pleegt zijn de lagers in de wielen, de trapas en het balhoofd. Daarom monteert Santos naven van het hogere LX type en een mooi RVS-lager in het balhoofd. Bij massamerken zie je helaas maar al te vaak dat juist hier op bespaard wordt. Terwijl dat hele cruciale onderdelen van een zwaar belaste trekkingfiets zijn! Fijn dat Santos geen massamerk is!
Verder hebben veel massamerken de neiging de consument met een extra dure achterderailleur te verleiden, omdat dat ding zo lekker in het oog springt. Terwijl deze praktisch niet veel toevoegt… Goede lagers zijn vele malen belangrijker! De Travelmaster Special wordt standaard geleverd met de Deore derailleur, maar desondanks biedt Santos voor wie dat wil een XT-derailleur als optie aan. Echter, zonder de bijbehorende XT-shifters levert dit nauwelijks voordeel op en dus zou ik ‘m lekker achterwege laten en die paar tientjes direct investeren in die fantastische Magura remmen!
De hydraulische Magura HS11 remmen zijn onderhoudsvriendelijker dan V-brakes, de remblokjes zijn kinderlijk eenvoudig te vervangen en hard remmen vergt heel weinig kracht van je handen. Vooral dames met niet al teveel kracht in de vingers zullen deze remmen enorm waarderen.
Magura geeft 5 jaar garantie op lekkage en de remblokken zijn extra dik, zodat ze lekker lang meegaan. Met de duurzaamheid van deze remmen zit het absoluut wel snor.
De Ergon handvatten zijn overigens ook erg fijn! Ze liggen lekker in de hand, geven veel steun onder de handpalm en de lange bar-ends maken het mogelijk om regelmatig even te verzitten. De handvatten zijn, voor grotere of kleinere handen, in twee maten te bestellen.
Het crankstel is van een relatief goedkoop, maar niet inferieur type. De klassieke constructie van dit crankstel met vierkante stalen as en interne lagers heeft zijn betrouwbaarheid allang bewezen. Veel ervaren wereldfietsers zweren bij deze constructie en het kost relatief weinig. Die paar grammen die een Deore crankstel minder weegt zijn niet interessant.
De standaard Wellgo pedalen met stalen pinnen zijn indrukwekkend om te zien. Ze zijn lekker groot en bieden veel steun. De metalen pinnen zorgen voor heel veel grip, ook als je bergschoenen vol zitten met modder of sneeuw.
Deze pedalen werken goed met allerhande schoenen met stevige rubberen zolen en ook met Teva’s. Onderweg naar kantoor kan je maar beter geen schoenen met leren zolen dragen, want die worden gesloopt!
De Travelmaster wordt erg basic aangeboden. Zaken als een slot, bidons en batterijverlichting zijn optioneel. Een accessoire dat absoluut aan te raden is, is een extra standaardje aan de lowrider. Daarmee staat de Travelmaster veel stabieler als je ook met voortassen fietst.
Een naafdynamo komt helaas niet in de optielijst voor, maar als je die wel graag wil om bijvoorbeeld je telefoon of navigatiesysteem mee op te laden, dan kan je dealer dat vast wel met Santos regelen.
Rijgedrag: nerveus of wendbaar?
Zoals gezegd rijdt de Santos Travelmaster erg strak. Hij voelt onder alle omstandigheden degelijk en vertrouwenwekkend aan, ook met bepakking.
De zithouding is semi-sportief tot comfortabel in te stellen. Het stuur kan ruimschoots in de hoogte afgesteld worden voor wie van een rechtop-zithouding houdt, maar de sportievere doortrappers kunnen de Travelmaster beter met een A-head balhoofd bestellen, want de standaard verstelbare stuurpen is lastig laag genoeg af te stellen.
De Travelmaster is dankzij de 26 inch wielen en het stijve, compacte frame erg wendbaar. Hier moet je van houden. Zo vond Astrid de Santos iets te nerveus naar haar smaak, terwijl ik me met deze 2.6 Special juist erg heb vermaakt op de slingerende bospaadjes. Met volle bepakking wordt het stuurgedrag een stuk rustiger.
Tijdens een kampeerweekend bij Het Boshuis in Drie ging ik tegen de schemering nog even het bos in om wild te spotten, maar in plaats van rustig door het bos te cruisen betrapte ik mezelf erop dat ik al snel meer aan het mountainbiken was. Het rijgedrag is dusdanig betrouwbaar dat ik op hoge snelheid toch lekker om me heen kon kijken en niet hoefde te hyperfocussen op de paar meter voor het voorwiel. En zo verraste ik toch meerdere wilde zwijnen die me niet zo snel aan zagen komen.
Of de Travelmaster 2.6 Alu Special bij jou past, is iets wat je zelf uit moet zoeken door bij een dealer een uitgebreide proefrit af te spreken. Neem daarvoor je fietstassen gevuld met telefoonboeken en oude Gouden Gidsen mee om de Santos echt op waarde te kunnen schatten. Vergelijk hem vervolgens met een aantal andere modellen in dezelfde prijsklasse en je zal merken dat de Santos de hoogste ogen gooit op het gebied van stijfheid en stabiliteit.
Goede review weer Michiel!
Het stuk over een tikje nerveus zonder bepakking kan ik beamen, dat zelfde heb ik ook op de 2.8
Des te meer bagage je aan de travelmaster hangt, des te beter hij gaat rijden. Dat is mijn gevoel in ieder geval.
Mooie foto’s van de Travelmaster bij de zweefvliegtuigen! Is dat vliegveld Terlet?
Dat is inderdaad Terlet.
Astrid en ik hebben daar een rondje mee mogen vliegen. Gaaf joh!
Zweefvliegen is absoluut gaaf! Ik heb het ook een keer op Terlet mogen ervaren. Echt onvergetelijk! Het is heel apart om de Veluwe vanuit de lucht te bekijken en Apeldoorn en de Posbank te zien liggen. Je boft maar met zo’n mooi woonomgeving!
(en met zo’n leuke testrijdster) 😉
Het Boshuis in Drie, waar ligt dat?
Leuk fietsje. In welke maat heb je hem getest? Ik vind het zadel en de stuurpen er zo ver uitsteken.
@ G.Herveld: Drie ligt in de prachtige bossen tussen Speuld, Garderen en Putten. Het Boshuis is een restaurant waar ze enorme stukken appelgebak serveren. Daarachter ligt een camping van Staatsbosbeheer.
@ Eric: 19 inch. Dat was voor mij iets te klein, vandaar dat de pennen er zo ver uitsteken. Deze maat was gekozen voor Astrid.
Een heerlijk verfrissend bericht wat nogmaals aantoond dat 26″ wielen gelukkig niet bij het oud ijzer behoren, en dat ook Santos blijkbaar (nog) niet geheel zonder het sterke staal kan (voorvork…).
Of een vanaf prijs van € 1599,- niet duur is, daar valt over te twisten, maar voor mij (uitzendkracht) is dat toch een hele smak geld. Enigszins verbaast ben ik dan ook dat de in het bericht vermeldde “slijtageslag” (van een fietser die er 28.500 km mee reed) is “overleefd”, en die fiets “nog altijd in gebruik is”. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar um… verwacht men dan iets anders van een echte reisfiets uit die prijsklasse…?
Alleen maar om “meer rechtop te zitten” een traditioneel draadbalhoofd monteren? Ook met een A-head balhoofd kan je prima rechtop zitten mits de fabrikant de vorkbuis (nog) niet inkort. Bovendien, als dat draadbalhoofd eenmaal speling krijgt en je geen balhoofdsleutel(s) bij je hebt, of op tijd een fietsenmaker vind, dan zal ook een hoogwaardig (RVS) lager snel zijn einde vinden.
Goede lagers zijn inderdaad belangrijk, en het is interessant dat Santos daarom LX-naven monteert, maar waarom dan niet gelijk industrie gelagerde naven van bijvoorbeeld SRAM? Of eigenlijk nog beter (en leuker?) zou het natuurlijk zijn als elke serieuze vakantiefietser zelf zijn eigen naven/lagers/fiets kan onderhouden en af stellen…
Hallo
Ik ben sinds 6-7 trotse eigenaar van een travelmaster 2.6
Op de website van santos configurator kon men een axa defenderslot mee laten monteren. Dit was ik bij de dealer vergeten te doen.
Heb een axa defenderslot gekocht, maar bij montage bleken de achtervorkpoten te ver uit elkaar te staan en kon ik het slot niet plaatsen.
Zijn hier passtukken voor of worden die sloten met andere klemmen bevestigd?
@ Henny: daar zijn inderdaad speciale montageplaten voor. Bij bijna iedere fietsenwinkel verkrijgbaar.
Hoi, ik ben van plan om ook een Santos Travelmaster Alu 2.8 te kopen. Daar ik niet van plan ben om in weetnietwaarikbenhoekomikhier-stan te fietsen is een 2.8 een goede oor me. Lees allemaal mooie berichten wat de fiets kan, doet en dit is de vraag; hang maar gewicht eraan dan rijdt ze beter!
Maar dit heeft toch ook een max? Ik weet bijvoorbeeld dat Koga voor hun randonneur durft te schrijven max is 180 kgs. Dat is best een boel. Fiets en haar onderdelen, tassen en berijder met een flesje water. Dit omdat ze een 40 spaaks naaf achter er in plaatsen. Maar wanneer stopt het bij Santos. Ik denk dat met de oversized alu-buis je flink wat kan doen, maar ook hier is een max! Zoals dat alle fietsen/motors/autos hebben. Eens zegt het boem en het is over.
Verneem graag want ik heb het niet kunnen vinden. Bedankt alvast. Gr, Philippe
@philippe, ik weet niet precies wat het maximum is, maar ik heb voor de zekerheid omdat in het rijtje van “lading” in mijn geval de berijder al 110 kg toevoegd aan het mee te nemen gewicht, gekozen voor een 48 spaaks achterwiel in mijn TM2.8 alu. Tot nu toe nog geen probleem mee gehad.
@ rob, ik ben nu 100 kg en er moeten nog 10kg af vwb lichaamsgewicht.
Dus als ik het goed begrijp heb jij je lichaams gewicht en daarbij een gemiddeld, van 30-40 kg aan lading tassen plus inhoud en tentje enz.
Als jij aangeeft dat je geen probleem had. Dat een 40 Spaans achter wiel een groot deel moet kunnen beantwoorden.
Maar heb je eigenlijk wel een rohloff naaf met 40 spaken?
Gr. Philippe
Travelmaster 2.8. 105kg schoon aan de haak + 35kg bagage
Zo ben ik mijn eerste reis op de travelmaster gestart. Nergens problemen mee gehad.
Ondertussen zijn beide waardes gedaald, zoveel bagage is nergens goed voor 😉
@Jeroen, kijk daar kan ik mee werken, inderdaad je hoort vaak dat beide minder wordt, dat is verdomde goed zeker voor je lijf.
De eerste keer dat ik met de fiets naar Spanje (RTM-Lloret) reed met me Pa in 1980 hadden we ± 5 kilo aan teveel zooi retour gestuurd naar NL. Mooiste vakantie van me leven en nu 33 jaar later ga ik het weer doen “back in memory lane” met dat verschil dat ik het alleen ga doen en met alle hulp lijnen GSM / GPS en opladers :-)))))). Wat tijd doet echt te gek.
Heb nog een vraag mag aannemen dat jij een standaard achterwiel heb of….. ook een stevig achterwiel zoals Rob 40plus spaaks?
Alvast bedankt heren.
Gr, Philippe
Het standaard wiel inderdaad 🙂
Het is trouwens dezelfde fiets waarmee ik samen met Michiel heb rondgestuiterd over de IJslandse rotsen.
http://www.sintchristophorus.nl/we-gaan-naar-ijsland-en-nemen-mee/
In het begin ongeveer 25kg bagage, tel mijn gewicht van rond de 95kg daar bij. En dan weet je wat die fiets te verduren heeft gehad 🙂
@ Jeroen, bedankt voor je data. Hiermee kan ik me beeld vormen.
Denk dat ik voor de Santos 2.8 ga met riem en Rohloff naaf.
Dat is een klap geld. Hoop alleen niet dat ik de verrassing krijg zoals jij had vwb de tandwiel verhoudingen.
Ben ook erg benieuwd wat dat mag gaan kosten als je toch na de vele pijn, moet aanpassen.
Ik heb ook echt geen idee of het wel eigenlijk kan?
Want ik denk dat Santos net zoals in de motor/autowereld een “mens” gemiddelde heeft mogen berekenen en hiermee een tandwielriem combinatie heeft bedacht, en dat die “Gates Belts” hiervoor een gepaste riem heeft opgebouwd vwb omtrek/omloop.
Of ben ik nu echt flink ver van het pad af . Of zie ik spoken op de weg :-)))
tandwiel verhouding?
kwestie van een ander voorblad of achterkransje. Op die manier verschuift de hele range lichter of zwaarder.
Ik heb 2 sets, eentje voor gewoon gedurende het jaar en een hele lichte zodat ik tijdens vakantie met volle bepakking overal over heen kom.
Aangezien ik ketting heb kan ik meerdere combinaties maken, met riem ben je gebonden aan de combinaties die mogelijk zijn afhankelijk van de riem maat.
Hoe dit uitpakt met een riem aandrijving zal ik moeten uitzoeken.
Nogmaals Jeroen bedankt voor je geduld en tijd.
Ik heb dezelfde fiets als Jeroen maar dan met riem. Nu heb ik niet zoals Jeroen 2 set kransjes, maar uiteindelijk betekent het, dat je wellicht een langere of kortere riem nodig hebt als de achter of voorkrans vervangt. Vervangen van de riem lijkt me goed zelf te doen en spannen van de riem daarna ook.
Ik heb in ieder geval geen moment spijt gehad van de aanschaf afgelopen voorjaar. Hoogstens, dat ik meteen had moeten kiezen voor een Son naafdynamo. Heb ik toen niet gedaan vanwege de kosten. Maar goed, je moet iets te wensen overhouden 🙂
@ Rob, je schrijft ik heb dezelfde fiets als Jeroen, echter met Riem, heb ook 2 kransjes. En dat je “wellicht” een andere riem moet kopen, als je voor of achter een krans vervangt.
Euhh ik ben je kwijt Rob. Heb jij nu 2 riemen en 2 sets riemtandwielen?
Want alleen met 1 extra kransje (achter neem ik aan) lijkt mij dat je iets spelling heb. Want hoe kan / moet jij de riem stellen bij de BB of achter aan de padden?
Daar zit nu net mss de nodige spelling in voor het kransjes verschil.
Welke tandwiel verhouding heb je voor … tands / achter … tands.
En je backup krans is … tands.
tevens bedankt voor de tip vwb de naaf dynamo. Was er al zeker van dat die er op moet. Weet alleen nog niet of ik dit direct doe of later bestel voor ± €250 met 36 spaken.
Bedankt
@Philippe: ik heb niet 2 sets tandwielen (dus alleen de tandwielen die op de fiets gemonteerd zijn). Wat ik bedoel te zeggen is, dat als je bijv voor een groter tandwiel monteert, de gemonteerde riem te kort is en dus een langere riem gemonteerd moet worden. Aangezien de riem strak moet staan en de fiets geen “riemspanner” heeft, kan je op de Travelmaster de bracket bus verdraaien (deze is eccentrisch). Zoals gezegd: ik heb geen extra kransjes.
Dynamo: het is volgens mij goedkoper om dit gelijk bij aankoop van de fiets te regelen. Gezien je met GPS e.d. op stap gaat, is dat wel een aanrader.
@ Rob, okay ben er weer, ik dacht en dan gaat het zelf leven echt stom, sorry.
Naafdynamo; ja moet het even bekijken. Budget is in tussen wel in de stress wil je mooi/goed en degelijk spul hebben voor jaren.
Het antwoordt van Jeroen met 2 setjes tandwielen voor zijn Rohloff met KETTING blijft nog wel in me kop rondspelen. Maar dat gaat tzt zijn plaats krijgen. En voor het prijsverschil koop je best wel een boel ketting ;-).
Alleen nog een vraag welke tandwiel verhouding heb jij op je Santos met RIEM aandrijving?
Een ‘gebuste’ versie van de Rigida Andra velgen, daar heb ik nog nooit van gehoord! Heeft Ryde dan een aparte productielijn staan voor de Santosjes?
Michiel, weet jij hier meer over?
Alvast bedankt.
Bram
Foutje… Ik word gek van de enorme hoeveelheid Ryde/Rigida typen. Het moet Sputnik zijn.
Ik kan overigens ook maar slecht wennen aan die nieuwe, nietszeggende merknaam Ryde. Rigida was zó’n gevestigde naam met een goede reputatie!
Sputnik met slijtage-indicator? Weet je het zeker?
Santos gebruikt toch Exal SP-19?
De test met belangstelling gelezen, mooi stukje.
Nu een dikke twee weken in het bezit van de Santos Travelmaster 2.6 Alu.
In de eerste instantie was ik niet erg gecharmeerd van het fietsframe met aflopende bovenbuis, tegenwoordig een trend. Toch ben ik overstag gegaan en geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft. Hier durf ik wel 4 weken off the road door Schotland te raggen. Ik rij nu ook met een gewaxte ketting. Vraag is wat ie doet onder zware omstandigheden met heel veel en langdurige regen, soms een week lang. Niemand die het echt weet. De waxketting vraagt meer onderhoud. We zien het wel. En de Santos….hoe langer ik er naar kijk hoe mooier ik haar ga vinden.
Uiteindelijk gaat het om de prestaties en ik ben zeer tevreden. Minpuntje vind ik het Presta-ventiel (Frans) op de beide 26″ MTB wielen, dat had wel eigenlijk het bekende autoventiel moeten zijn.
Er zit een goudkleurige ketting op, daardoor is het veel makkelijker schoon te houden
Effe met een doekje erlangs en voila!
Om de 3-400 km borsteltje erover en een paar druppels wax.
Als je zoveel plezier aan 2.6 travelmaster hebt als ik , dan mag dat geen probleem zijn
Een wax ketting blijft langer schoon dan een olieketting
Voor de franse wielen zijn verloopnippels te krijgen voor autoventielen en voor gewone ventielen. Van elk een eropzetten en je kunt alle kanten op
Franse ventielen zijn nu eenmaal het meest betrouwbaar en pompen het lichtst. Ook als ze vies zijn.
Hollandse en autoventielen kunnen door vuil vast gaan zitten en/of lekken. Deze ventielen sluiten door de luchtdruk van binnenuit. Eén zandkorrel ertussen of corrosie kan een lek veroorzaken of het ventiel kan voor eeuwig gesloten blijven. Franse ventielen draai je altijd met de hand open en dicht en werken zo eigenlijk altijd.
Wist niet dat het Frans ventiel minder problemen veroorzaakt, met het autoventiel heb ik echter nooit een probleem gehad maar goed dat ik ook een ander geluid hoor.
Ik maak me toch wel degelijk zorgen om de waxketting met Squirt Lube.
Ik vrees dat ik heel wat meer moet doen op mijn vakantie in Schotland om de ketting in gewaxte toestand te houden. Het doet overigens niets af aan het feit dat de wax uitstekend z’n werk doet onder normale omstandigheden.
Herman,
Bijkomend voordeel van een Frans ventiel is dat je velg iets sterker is. Het gat dat nodig is voor een Frans ventiel is immers kleiner in diameter (ongeveer 2 mm). Dit natuurlijk op voorwaarde dat men toch geen gat voor een autoventiel voorzien heeft.
Het voordeel is uiteraard groter bij een smalle velg (racefiets) dan bij een brede, maar toch… (zie reactie van Gerit op het voorstel om een gat in Darim velg te vergroten onder het topic IDworx Easy Rohler Evo (5 november 2013)).
Ik heb een Santos travelmaster 2.8 door het stijve frame reageert deze fiets heel direct. Dat sommige mensen het stuurgedrag van een santos als nerveus ervaren komt gewoon omdat men niet gewend is om met zo’n stijf frame te fietsen na een tijdje ga je ervaren dat directe reactie heel plezierig fietst.
Mijn Santos (trekking, zie afbeelding) is juist vrij stabiel ipv nerveus, onder alle omstandigheden. Misschien is mijn referentiekader afwijkend, ik weet anders niet waar het aan ligt.
P.s. Het enige dat Santos heeft geleverd is het frame en de voorvork. Hij is verder afgemonteerd met Tubus dragers, Shimano 105 compact groep en naven, Mavic Open Pro velgen, DT spaken, Schalbe Marathon Race 700-30 en BBB en SKS onderdelen.
Hallo ik rij nu al ongeveer 5000 km met gewaxste ketting rond in regen pekel maar de ketting geeft geen krimp op tijd schoonmaken en opnieuw waxen.
Het is wel een kmc gold ,superketting
Hallo, ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. De Travelmaster 2.8 is een serieuze optie. Ik wil de fiets voor zowel dagelijks gebruik als voor korte fietstochten van enkele dagen inzetten. Voor het dagelijks gebruik is het van belang dat ik er een kinderzitje op kwijt kan. Is dat mogelijk? Ook op het stuur?
Ik zou het zonde vinden om hiervoor twee aparte fietsen aan te moeten schaffen.
Santos 2.6 met lx afmontage en maghura 33 remmen kleur zwart