Jeroen en ik hebben twee weken door het binnenland van IJsland gefietst. Gedurende de hele trip kwamen we geen winkels tegen, dus moesten we volledig self-supporting te werk gaan. Lees hier met welke spullen we onze Santos fietsen vol hadden geladen.

Bijna twee weken ploeteren over onverharde wegen en modder- en rotspaadjes en wild kamperen in ‘the middle of nowhere’ betekende voor veertien dagen eten meezeulen. Schoon drinkwater is in IJsland in overvloed te vinden, praktisch al het oppervlaktewater is drinkbaar. Het bronwater spuit er zelfs uit de bergwand! We hoefden dus geen enorme hoeveelheden H2O te verzamelen.

We wisten dat het landschap ruig zou zijn en dat het weer erg onstuimig kon zijn, maar we hadden geen idee van wat we precies konden verwachten. We hadden ons materiaal goed op orde en waren op alles voorbereid en dat bleek maar goed ook!

 

Onze fietsen

Jeroen reed op zijn Santos Travelmaster 2.8 met Rohloff en ketting. Voor deze gelegenheid had hij de spatborden verwijderd om 50mm dikke Schwalbe Mondial banden te kunnen monteren.

>> Lees hier meer over Jeroen’s Travelmaster <<

Ik deed het met de Saint Christopher, een speciale Santos Travel Lite met Rohloff en tandriem. Deze fiets kon zijn spatborden behouden. De heavy-duty Schwalbe banden pasten er ruimschoots onder.

>> Lees hier meer over de Saint Christopher by Santos <<

De fietsen werden voor de vlucht bescheiden ingepakt met bubbeltjesplastic en een kartonnen flap. Een grote doos is niet lekker handelbaar en wordt door het luchthavenpersoneel vaak niet zachtzinnig behandeld. De wielen en het stuur hielden we vrij, zodat het vliegtuigpersoneel en wijzelf gewoon met onze fietsen aan de hand konden lopen. De fietstassen pakten we in een grote plunjezak van Ortlieb die we bij de incheckbalie afgaven.

Bij aankomst op het vliegveld in Kevlavik vouwden we het verpakkingsmateriaal op, bonden het achterop de fiets en namen het mee naar de eerste camping. Daar wilden ze het pakket wel voor ons bewaren tot we weer terug waren. De fietsen hebben de heen- en retourvlucht overleefd.

 

Tassenset

IJsland is ruig, rotsig en nat. Heel nat… Het water komt er van boven en van onder… We hebben meerdere keren tot over onze assen door rivieren moeten waden en daarom moesten onze tassen absoluut waterdicht en robuust zijn. Ortlieb is daarbij de logische keus. Jeroen en ik doen het er al jaren mee.

Jeroen:
Ortlieb Back Roller Classic achtertassen, Front Roller Classic voortassen en Ultimate5 Classic stuurtas.

Michiel:
Ortlieb Back Roller Plus achtertassen, Front Roller Plus voortassen, Brooks D-shaped leren stuurtas, Brooks Challenge leren zadeltas.

Ik heb er bewust voor gekozen om niet met een lompe stuurtas te fietsen. Ik gebruikte slechts een klein tasje van Brooks voor de telefoon en de accu die de hele dag aan de oplader hing. Zo min mogelijk gewicht aan het stuur draait en keert gewoon veel lekkerder en mijn kale ‘dashboard’ was ongevoelig voor rukwinden van opzij.

Jeroen is een echte gadget-freak en hij wilde zijn grote spiegelreflexcamera en andere elektronische hebbedingetjes graag bij de hand hebben. Vandaar dat hij wel met een stuurtas reed, maar voor hem was het dus wel veel harder werken op de vele slingerende rotspaden.

 

Eten

We hadden voor veertien dagen aan gedroogd instant voedsel, macaroni, gedroogde groente, worst en blikjes vis bij ons. We ontbeten met brinta met rozijnen en cacaopoeder. Jeroen had vantevoren alles keurig per dag gerantsoeneerd in plastic zakjes. Daarnaast leefden we nog van een lading W-cup energierepen, gedroogd fruit, noten, W-cup energiepoeder, hardkeks, koffie, thee en bouillonpoeder.

Aan onze frames hingen drie flessen: een 2 liter petfles voor de watervoorraad, een 750ml bidon om uit te drinken en een 1 liter brandstoffles. En dat keer twee.

 

Kleding

Het weer in IJsland is bijna altijd heftig. Het kan er ieder uur compleet omslaan, dus bereid je voor op alle weersomstandigheden. Het is er maar een hele korte periode zomer en dan wordt het meestal niet warmer dan 18 graden. Wij troffen het helaas niet. Net als in Nederland liet de zomer lang op zich wachten. Volgens Kristofer, een 82-jarige IJslander, was het de natste zomer sinds 1965. Het was dus overwegend nat, koud (gemiddeld 12 graden met nachtvorst) en het waaide onophoudelijk hard (windkracht 4 tot 6). Dus… GORE-TEX !!!

Gore-Tex jack, Gore-Tex broek en Gore-Tex schoenen zijn onmisbare kledingstukken in IJsland. En de op het laatste moment aangeschafte, water- en winddichte SealSkinz handschoenen hebben onze vakantie gered. Dit zijn handschoenen van twee lagen wol met een waterdicht en ademend membraan ertussenin. Mijn vermeende ‘waterdichte’ handschoenen van het merk BBB bleken compleet waardeloos en die verdwenen de hele reis onderin de tassen en thuis in de kliko. Volgend jaar nemen we ook de sokken van SealSkinz mee. Handig voor het doorwaden van ondiepe rivieren.

Verder kleedden we ons met diverse dunne laagjes (thermohemden, windstoppers met lange mouwen, lange en korte fietsbroeken) die we aan en uittrokken afhankelijk van de temperatuur. Dikke fleecekleding heb je niks aan. Daarin blaas je jezelf op als je actief bezig bent.

Bezuinig NOOIT op goede kleding! Inferieur materiaal kan je vakantie compleet verpesten en in het desolate binnenland kan slechte kleding gewoon levensgevaarlijk zijn. Zo zijn de IJslandse reddingswerkers bijvoorbeeld fel tegen het gebruik van spijkerbroeken, omdat deze vaak de grootste boosdoeners zijn in geval van onderkoeling. Draag dus altijd sneldrogende, goed ademende en windstoppende kleding.

En omdat de ondergrond in IJsland nogal ruig kan zijn en er veel geklommen en afgedaald moet worden, moet je jezelf een helm verplicht stellen.

 

Onze bagageverdeling

De tent ging achterop de bagagedrager van Jeroen. Zijn Hilleberg Nallo 2 GT was iets te groot om in een tas te proppen. Ter compensatie kreeg ik wat zwaardere spullen zoals de kookspullen en extra eten in mijn tassen.

De voortassen moesten voor een goed stuurgedrag zo licht mogelijk zijn. Daar stopten we de slaapzakken, slaapmatjes en kleding in. Al het zware spul ging in de achtertassen.

Zie hieronder hoe en waarmee Jeroen’s fiets beladen was.

Mijn Saint Christopher Travel Lite was voorzien van een lowrider aan de achtervork, geschikt voor twee tassen, maar zonder aflegruimte bovenop. Dit lijkt misschien niet zo praktisch, maar het zorgt voor een lekker laag zwaartepunt, een superstrak stuurgedrag en zonder aflegruimte bovenop bescherm je jezelf tegen het opstapelen van teveel spullen.

Minder spullen = minder gewicht = minder zware belasting voor de rijder = minder afzien en meer genieten = beter klimmen = beter sturen = beter remmen = veiliger afdalen = minder zware belasting voor de fiets = minder kans op schade aan wielen en banden, etc.

We sleepten per persoon een gewicht van ongeveer 25 kilo voort, inclusief water. Dit gewicht werd met de dag minder, want er verdween steeds wat eten uit de tassen en het gewicht werd regelmatig opnieuw verdeeld.

Achteraf gezien waren er toch wat spulletjes die we niet nodig hebben gehad. Zoals een paar kledingstukken en bijvoorbeeld de zaklamp, want in IJsland wordt het ‘s nachts in de zomer namelijk helemaal niet donker. Als we volgend jaar weer gaan, dan kunnen we er nog wel een kilo of 3 afschaven.

Zie hieronder hoe mijn Saint Christopher beladen was.

 

Lichtgewicht versus luxe

Comfortverhogende spullen verhogen bijna altijd het gewicht en je moet jezelf afvragen in hoeverre je jezelf de hele dag op de fiets, heuvel op, heuvel af, wil straffen voor een beetje extra comfort in de avond. De zelf opgelegde gewichts-penalty doet je aan het eind van de dag ook weer naar meer comfort verlangen en zo zie ik veel vakantiefietsers ploeteren als muilezels met maar liefst 35 tot 40 kilo aan de fiets. Minstens 15 kilo overgewicht… Lekker comfortabel…

Wij gaan dus altijd voor lichtgewicht, want we willen vooral lekker fietsen. Gewichtsbesparingen werden echter niet tot het maximale doorgevoerd, want we wilden toch stiekem wel een beetje comfort ervaren in dit onherbergzame land. Zo waren we aan het eind van een zware dag maar wat blij dat we onze vermoeide lichamen in onze lichtgewicht en compact opvouwbare Helinox stoeltjes konden laten rusten!

Dankzij de Helinox Chair One hadden we geen pijnlijke knieën, heupen en rug meer, geen natte kont en hij is precies goed op hoogte om comfortabel in te koken. Dit extra beetje comfort was het meergewicht van 800 gram dubbel en dwars waard!

Als je wat meer geld uitgeeft, dan hoeft comfort echter niet zwaar te zijn. Onze Exped luchtbedjes wegen slechts 470 gram en zijn opgerold net zo groot als een bidon. Ze houden je van onder lekker warm tot een paar graden onder nul en liggen heerlijk. Kost wel flink wat meer centen, maar voor een goede nachtrust en een fit lichaam zijn ze die €130,- absoluut waard!

Verder wilde onze gadget-freak zijn iPad meenemen om met zijn liefje te communiceren en stukjes te schrijven (waar ik het gewoon met een iPhone en een schrijfboekje deed…). Dat extra gewicht mocht hij mooi voor zijn eigen rekening nemen. Het was een iPad Mini, dat dan weer wel… 😉

Thuis hadden we nog een hilarische discussie over Jeroen’s zware leren hoed die van mij niet mee mocht en ik won uiteindelijk. Maar Jeroen wist mij op geheel eigen verrassende wijze terug te pakken, zo bleek later ergens midden op de hoogvlakte…

Veel gewichtsfreaks zagen het steeltje van hun tandenborstel af om een paar gram te besparen. Dat soort kleine dingen vind ik gewoon leuk. En toen ik Jeroen’s tandenborstel uit de toilettas zag komen was ik aangenaam verrast! Goedzo! Zo hoort het!

Maar toen diepte Jeroen nog iets uit de toilettas op…

.

..

….

…..

……

Rotjong… 😉

58 thoughts on “We gaan naar IJsland en nemen mee…

  1. …een heel duidelijk maar bovenal een goed en mooi verhaal! Kan daar veel uithalen. Bedankt voor het delen. En andermaal geweldige foto’s…

  2. Zo hee! Dat is volgens mij wel een hele gave en zware trip geweest! Kom je nog met meer verhalen over jullie belevenissen? Ik ben erg benieuwd naar jullie foto`s van alle prachtige IJslandse landschappen.

  3. Hi, Michiel!
    Mooie start van een reisverhaal, ik hoop dat er ook nog wat komt over het zijn daar..? Of schrijf ik voor mijn beurt.
    Anyway, ik zie dat je een Son naaf hebt, kan die wel tegen zwemmen?..
    Groet, Yvon

  4. Ik heb nog heel veel te vertellen en te showen, Yvon. Tot jullie er moe van worden!

    De SON naafdynamo kan heel goed tegen zwemmen. Geen enkel probleem.

  5. Achteraf gezien had ik inderdaad beter een extra laagje, bv een windstopper meegenomen. Je weet niet hoe het weer is tot je daar bent. Het kan 25 graden zijn (wat we 1 middag mochten ervaren) maar het kan evenzeer een hele dag niet boven de 10 graden uitkomen.

    Kleding is een van de belangrijkste zaken waar je niet op moet bezuinigen, niet denken. Ach dit weegt teveel, laat ik dit maar thuis. Laat beter je tandenborstel-steel thuis, zeker als er een accu inzit 😉 En neem in de plaats daarvan een extra shirt mee 🙂

  6. En heel belangrijk: geen katoen! Ga voor licht en compact, sneldrogend spul! En vergeet je Teva sandalen niet voor het doorwaden van beken en rivieren.

  7. Prachtige toevoeging van je IJsland verhaal, nieuwsgierig naar meer foto’s van dat prachtige landschap! Twee weken eten meenemen, knap hoor, dat hoor je niet zo vaak, klinkt als een echte survivaltocht.
    @Jeroen, heb je je spatborden niet gemist met als die opspattende modder? En hoeveel reserve-accu’s had je mee voor je reflex (over meenemen van extra gewicht gesproken) ;).

  8. @Michiel,
    Had je het met een easy rohler ook gered, m.a.w. zie je extra voordelen voor de Travel Lite?

  9. @fiets71: Of we het met een Easy Rohler ook gered zouden hebben? Ik denk het wel, want we hebben mensen op mindere fietsen en met meer bepakking zien rijden, dus het kan op vele manieren. Het was echter maar de vraag of die ook dezelfde ruige tracks hebben kunnen nemen als wij.

    Ik heb tijdens de tocht veel nagedacht over hoe het zou zijn geweest als ik op een ER had gereden en achteraf gezien is het goed dat ik de Travel Lite onder mijn kont had. De Easy Rohler heeft veel minder ruimte tussen de spatborden en de banden dan de Santos. Grove Schwalbe Mondial banden passen net, maar laten te weinig ruimte over voor gravel en modder en het geheel zou teveel zijn volgelopen. Zelfs bij de normale Big Ben banden lopen de spatbordstangen vrij snel tegen de band als deze een tikje krijgen. En we hebben wat klappen te verduren gehad… Bij de Santos tingelden de vele kiezelstenen vrolijk door de spatborden. In combinatie met de grove Mondial banden was er lekker veel ruimte over, zodat modder en gruis zich niet ophoopten.

    Daarnaast vond ik de afmetingen van het Travel Lite frame beter bij mij en de omstandigheden passen. Ik vind de Idworx iets te kort. Bij het korte draai- en keerwerk raakte ik met mijn voet nog wel eens het voorspatbord en dat kan op moeilijke technische stukken zelfs gevaarlijk zijn. Bij gewoon toeren over normale wegen heb je hier geen last van, maar op mountainbikepaden wel.

    De Travel Lite is wat langer dan de ER en dat geeft een stabieler stuurgedrag, maakt een wat sportievere zit mogelijk en mijn voeten raakten het voorspatbord nooit. Ik raakte erg snel vertrouwd met de Santos en durfde hem steeds harder over de rotspaden te jagen.

    Voor dit soort werk is de Idworx Easy Rohler voor mij te geciviliceerd. Iets teveel als een SUV. De Santos Travel Lite is veel meer een allround on- en offroad-fiets gebleken. Met verrassend goede offroad-eigenschappen en daarmee veel meer een echte terreinwagen dan een SUV!

  10. @fiets81> ik had 1 reserve accu bij voor de spiegelreflex. De ik achteraf gezien niet eens nodig heb gehad. En een kleine olympus waterdichte camera met reserve accu die michiel onder handbereik had. Zeker op mistige en regendagen haal ik liever de spiegelreflex niet boven. In totaal hebben we ongeveer 1200 fotos gemaakt.
    Ik, als gadget freak ;-), ben bezig om een verhaal te schrijven over de gadgets die we bijhadden en de oplaad/reserve voorzieningen om het 2 weken te redden en waar we tegenaan liepen.

  11. Ow en opspattende modder. Je fiets de hele dag met regenkleding, dus die opspattende modder, dat merk je niet eens.
    Wel merkte ik, zeker op de snellere stukken het opspatten van kiezeltjes enzo tegen mijn benen en onderbuis. Zeker tijdens snelle afdalingen deed dat aardig pijn.
    De echt zware modderpaden hadden wel tot gevolg dat het bij mijn achterremmen helemaal vol liep. Michiel zal daar wellicht wel ergens een foto van tonen in de komende stukken.
    Wat ik eerder al zei, een travelmaster 2.9 lijkt me wel wat. Ik zie de travel lite toch nog minder als terreinwagen als de travelmaster, al weet ik niet echt waarom…

  12. Jeroen, jij bent emotioneel bevooroordeeld. 😉

    De Travel Lite is stijver, wendbaarder en minstens even robuust als jouw Travelmaster 2.8! 🙂

    Wacht jij inderdaad nog maar even op de Travelmaster 2.9. Dat wordt een stoer fietsje en ik denk dat die wel bij jou zal passen.

  13. Dat is de juiste uitdrukking ja 🙂
    Ik kan ook niet vergelijken, heb niet echt met de travel lite gereden. Het korte stukje wat ik in nederland reed was geen vergelijking met Ijsland. Hij voelde mij meer aan als een MTB kwa stuur en rijgedrag. Veel wendbaarder inderdaad, maar daardoor ook nerveuzer dan ik gewend ben met de travelmaster. Naja ik test hem graag eens iets uitgebreider tijdens een weekeindje, dat weet je 😉

  14. Paklijst koken:

    – MSR Whisperlite Universal brander. Geschikt voor alle soorten brandstof.
    – MSR Alpinist 2 pannenset: 2 pannen, 2 bekers, 2 bordjes, 1 pannensteel
    – Titanium vork en lepel (Jeroen)
    – Titanium spork (Michiel)
    – Fireknife met vuurstick (Jeroen) – Niet gebruikt.
    – Opinel mes (Michiel) – Niet gebruikt.
    – Houten spateltje
    – GSI koffiefilter
    – Sponsje
    – 2x 1 liter brandstoffles met wasbenzine
    – 1 blikje Coleman gas (reserve)

  15. Paklijst gereedschap en reservemateriaal:

    – 2 binnenbanden
    – 8 spaken
    – 4 remblokken
    – 1 tandriem (voor Michiel)
    – Stukje ketting (voor Jeroen)
    – Flesje Booshield kettingsmeermiddel (voor Jeroen)
    – BBB multitool met kettingpons
    – Titanium Leatherman multitooltje (om te testen)
    – Bandenlichters
    – Bandenplakkers
    – Tie wraps
    – Klein rolletje Ducktape
    – Gear Ties (testverslag volgt later)
    – Diverse boutjes en moertjes

    Geen last gehad van lekke banden, gebroken spaken/ketting/tandriem, etc.

    Tie wraps gebruikt voor het repareren van een gebroken remhendel na een val van drie meter hoogte.

    Spaken van beide fietsen 1x gecontroleerd en klein slagje eruit gedraaid. Beide fietsen hebben een deuk in de achtervelg opgelopen.

    Twee keer een ‘Gear Tie’ toegepast om een gebroken tassenhaak te fixen.

    1x los getrild boutje van Jeroen’s voordrager vervangen.

    That’s all.

  16. Toch lees je her en der dat de Travel Lite het Santosiaanse antwoord is op de Easy Rohler, maar hij is kennelijk een stuk sportiever (langere bovenbuis?). De Off Rohler zou wel eens de perfecte fiets voor IJsland kunnen zijn, die heeft echt veel ruimte tussen band en spatbord, maar ja wel weer velgremmen waar modder zich kan ophopen….. Is de Travel Lite qua geometrie goed te vergelijken met de All Rohler denk je? of gaat Santos de AR beantwoorden met de Travelmaster 2.9?

  17. De Travel Lite lijkt heel veel op de Easy Rohler en is voor dezelfde doeleinden inzetbaar. Maar naar nu is gebleken ook een stukje meer. Je kan ‘m aankleden als een comfortabele toerfiets, maar ook als sportieve expeditiefiets.

    Het zijn eigenlijk slechts twee kleine dingen die de Travel Lite een wat ander karakter geven dan de Easy Rohler, namelijk het kleine lengteverschil in het frame en de wielbasis en de ruimte binnen het spatbord. Het frame van de Santos is niet echt langer dan gewoonlijk, maar de Idworx is gewoon opmerkelijk kort. En daarbij is vooral de afstand van het pedaal tot aan het voorspatbord een kritisch punt. Opmerkelijk wat een enorm verschil twee centimeters kunnen maken!

    Als Idworx de Easy Rohler iets langer maakt, de afstand van pedaal naar voorspatbord en de ruimte onder het spatbord vergroot, dan zou hij precies hetzelfde moeten kunnen als de Santos Travel Lite.

    Voor dergelijk ruige omstandigheden als in IJsland verwijst Idworx je naar de 26″ Off Rohler, maar de Travel Lite heeft aangetoond dat 28″ ook heel goed mogelijk is. Het lijkt erop dat de dikke 28ers/29ers de 26ers steeds meer overbodig gaan maken.

    Mijns inziens wordt de Idworx All Rohler beconcurreerd door zowel de Travel Lite als de komende Santos Travelmaster 2.9. Terwijl de Travel Lite ook een directe tegenhanger voor de Easy Rohler is. De All Rohler heeft vette schijfremmen als voorlopig USP.

    De Idworx All Rohler heeft maar liefst 55mm banden, maar daarbij houdt de ruimte onder de spatborden niet echt over… Als ik de All Rohler uitrust met 50mm banden en dat vergelijk met de Santos, dan heeft de Travel Lite nog steeds meer ruimte onder het spatbord.

  18. Mooi, een reisverhaal over de (naar mijn bescheiden mening) meest avontuurlijke bestemming binnen Europa! Ben erg benieuwd naar het vervolg!
    Twee vraagjes (na al):
    Bij welke camping konden jullie de verpakking voor de fiets achterlaten? (ik las dat camping Alex bij Keflavik deze service niet meer biedt)?
    Welke slaapzakken gebruiken jullie? Als ik mijn synthetische slaapzak in de voortas prop, dan zit deze al helemaal vol. Gebruiken jullie een donzen slaapzak? (En bleef deze goed isoleren als deze wat vochtig werd)?

  19. Erwin, we reden van het vliegveld 45 km langs een asfaltweg naar Hafnarfjörður. Daar is een hele leuke camping met een guesthouse/scoutingclubhuis en binnenverblijf met keuken voor de kampeerders. De camping was tegelijk een publiek park met fietspaden en kunstwerken en ging bijna naadloos over in het dorp. Heel apart. Het scouting clubhuis is 24 uur open voor als je binnen wil lezen/koken/eten/relaxen/douchen, etc.

    Camping Alex biedt inderdaad geen service meer voor fietskampeerders, maar dat is helemaal niet erg! Camping Alex is lelijk en ligt op een verschrikkelijke plek. Daar zou ik snel aan voorbij rijden!

    Later bleek dat veel dichter bij het vliegveld nog een camping lag, vlakbij The Blue Lagoon. Daar wil ik volgend jaar gaan kijken.

    Ik had een donzen winterslaapzak van Carl Denig. Als ik goed propte, dan kon mijn Exped matje er net bij. Ik heb geen last van vocht gehad.

  20. Overigens, de letter ð (een d met een streepje erdoor) spreek je zo’n beetje uit als een zachte, slissende D, net als de engelse ‘th’.

  21. @ fiets71: Ik heb met de Travel lite geen last gehad van modderophoping bij de remmen. Dankzij de spatborden. De Firmtech remmen houden door hun minimalistische constructie weinig troep vast. Jeroen’s spatbordloze Travelmaster verzamelde wel aardig wat modder op de HS33 remmen.

  22. Firmtech houdt ook wel modder tegen als het moet, gewoon de goede klei opzoeken…. Geen ophoping gehad bij je fietsslot?

    Overigens is 26″ wat mij betreft nog lang niet uitgewerkt voor trekkingbikes. Een stevig wiel en goede acceleratie heeft ook z’n voordelen bij lage snelheden en veel gewicht. De OR heeft overigens veel ruimte onder het spatbord, ook bij 55mm profielbanden. Eerlijk gezegd had ik dat bij de AR diezelfde marges ook een beetje verwacht. Benieuwd wat Frits daarvan vindt.

  23. Ik heb een donzen slaapzak van marmot, eigenlijk iets te overdreven voor de zomer in ijsland aangezien hij comfort biedt tot -18 graden. Maar wel erg licht ik kon in mijn voortas met heel erg veel proppen mijn exped matje bij krijgen. Ging niet heel makkelijk en heb het eigenlijk voor de zekerheid ook niet gedaan. Ik had idee dat misschien niet helemaal waterdicht zou zijn.
    Slaapzak dus maar in achtertas
    Zowel voor deze extremen als voor de zomervakaties heb ik donzen slaapzakken. Vocht is niet echt een probleem, een donzen zou minder isoleren als hij nat is, maar nat en vochtig is nog steeds een enorm verschil. Mijn donzen slaapzak was elke ochtend aan de buitenzijde erg vochtig maar binnenin kurk droog.

    Fietsinpakspullen heeft michiel al gemeld, wel even notie, Alex regelde het zo dat je werd opgehaald met je fiets nog in de doos en de complete doos kon achterlaten. Wij konden het inpakmateriaal achter op de fiets gebonden krijgen en zo 45 km mee nemen. Op zoch vond ik het een prettige manier, omdat je een stuk onafhankelijker bent

  24. @fiets71> klopt, als ik met MTB de modderpaden opzoek verzamel ik modder bij de firmtech remmen. Maar op ijsland was duidelijk het verschil tussen firmtech en hs33 te zien. Logisch ook als je naar de constructie kijkt van beide. Tuurlijk kan je in beide gevallen rotzooi sparen tussen je remmen en je velg, maar goed, als je het extreem genoeg opzoekt loopt je schijfrem ook vol met bagger :-p

  25. Michiel, ik weet niet of jullie ook gebruik hebben gemaakt van een GPS, maar anders misschien is dit ook handig om thuis met behulp van Mapsource of Basecamp de routes voor volgend jaar voor te bereiden?
    Op deze site kun je stafkaarten downloaden van IJsland en ook veel info en reisverhalen vinden: http://www.ourfootprints.de/island/island.html
    Ik heb deze kaarten zelf in mijn Garmin Oregon 450t gehad, niet om een route te plannen maar meer als plaatsbepaling als ik al een hele tijd ¨in the middle of nowhere¨ reed. Alleen met een kaart ga je dan twijfelen of je de bewuste afslag wellicht gemist hebt…. Ook staan daar alle campings en rivierdoorwadingen als waypoints vermeld.

  26. Leuke missie: goede klei opzoeken om Firmtech remmen vol te laten lopen. 😉

    Geen ophoping bij het slot gehad. Mijn fiets is opmerkelijk schoon gebleven. Een hoop regen doet wonderen.

    Voor de volgende trip naar IJsland twijfel ik nog over twee testfietsen. De Idworx Off Rohler of de Idworx oPinion. Voorwaarde is wel dat mijn voeten en het voorspatbord bij de oPinion geen ruzie maken, anders kan ik er het korte draai- en keerwerk niet mee doen…

  27. @ Erwin: nuttige link! Thanks!

    We reden met kaart en GPS tegelijk. De kaart voor het overzicht en routebepaling en de Garmin voor de actuele plaatsbepaling.

  28. Heb je geen klikpedalen Michiel (blijven je schoenen tenminste op zijn plaats), of heb je gewoon enorme schoenen? De OR heeft een veel langere wielbasis en kortere wielen, dat moet toch lukken voor wat betreft je tenen :). De All Rohler lijkt wat geometrie betreft wel op de Easy Rohler. De OR lijkt een iets sportievere zit te hebben met een langere bovenbuis, maar gelijktijdig weer met ook een langere wielbasis, wat stabiel rechtuit fietsen suggereert. Blijft lastig vergelijken….., benieuwd wat voor geometrische pret de Pinion biedt.

  29. @erwin> die kaart heb ik inderdaad gebruikt op mijn gps. Is zowat de enige gps kaart met een beetje detail die te vinden is. Die samen met onze wegenboek vormde een mooie combinatie

  30. @ fiets71: ik rij met klikpedalen. In dit geval met de Eggbeaters van Crank Brothers. Is in IJsland ook hard nodig, anders stuiter je continu van de pedalen af.

  31. Je had het over de Easy Rohler, waar je telkens met je voet tegen het voorspatbord kwam. Daar zou je (ook op een atb-parcour) toch geen last van moeten hebben als je de ER van klikpedalen voorziet. De ER is itt tot de Travel Lite ook meer een forensenfiets, of gewoon een trekfiets voor lange rechte banen.

  32. Overigens, ik heb zonet even twee foto’s (van een Easy Rohler en een Travel Lite) overelkaar heen gelegd en ik zie eerlijk gezegd nauwelijks verschil tussen beide fietsen. De Travel Lite lijkt een iets langere bovenbuis te hebben en een iets langere achtervork. De afstand bracket as tot as voorwiel lijkt nagenoeg gelijk te zijn, althans op twee overelkaar liggende foto’s. Kan echter geen geometrische data van de Santos vinden (behalve zitbuis- en bovenbuislengte). Elders op internet lees je evenmin klachten over tenen die het voorspatbord raakt.

  33. Michiel, een mooi verhaal en mooi al die reacties. Veel van je foto’s hebben nog geen ondertiteling. Zeer benieuwt naar het vervolg.

  34. Hoi Michiel
    Ik word enthusiast en hopelijk gaan wij dat met onze Idworx AR ook nog eens ondernemen. Duidelijk verhaal met veel praktische tips.
    blijf het volgen

  35. Net terug van een weekje fietsen in de Golden Circle van IJsland met twaalf vrienden! Iets minder die-hard dan jullie: we hebben fietsen gehuurd in Reykjavik en we zorgden zelf voor een volgwagen en sliepen afwisselend in tenten of binnen. Zware tegenwind en regen gehad en zelfs uit Landmannalaugar weggetrokken wegens twee ondergelopen tenten. Ben helemaal enthousiast over jullie beschrijving van het gebruikte materiaal en wil graag mijn gelijkaardige ervaring delen, want ik heb als beruchte koukleum en materiaalfreak toch op mijn manier plezier beleefd aan dat slechte weer. Op zich had ik alles al, maar als ik mezelf afvroeg waar ik het meeste schrik van zou hebben, was dat natte handen en voeten tijdens het fietsen, dus ben ook bij Sealskinz terecht gekomen, puur gebaseerd op fora. Handle Bar Mitten (warme wanten waarbij twee vingers per twee zitten) hebben het niet geheel doorstaan, mogelijks liep er toch ook regen binnen via mijn polsen tot in de onderhandschoentjes die ik droeg om het synthetische gevoel wat te minderen en toch voor een tikkeltje meer warmte te zorgen, edoch had ze niet willen missen. De Thick mid length socks daarentegen wel geslaagd! Niet gebruikt om rivier door te waden, maar na een halve dag rondfietsen met zompige schoenen was de binnenkant van de sok zo goed als droog en nog aangenaam. Tja, 100% waterdicht en toch comfortabel bestaat waarschijnlijk niet echt? Volgende dag, met ondertussen gedroogde sokken, de natte schoenen weer aangetrokken en zo droog gestapt (ipv over te schakelen op Teva’s en de schoenen weg te steken), op die manier waarschijnlijk een paar gestikte schoenen vermeden. Gewatteerde lange fietsbroek met windstopper op bovenbenen van Decathlon, heerlijk. Daarover als het nodig was een regenbroek van niet nader bepaalde half ademend materiaal, die zoals een Chippendale aan de zijkant volledig opengeritst kan worden voor snel uit- en aandoen met grote schoenen. Bovenaan kwam ik toe met een sneldrogend sporttopje, daarover Icebreaker 260 lange mouwen (een thermisch shirt dat elke reis meegaat net zoals de legging, no-stink)! Inderdaad geen fleece, maar meteen een regenjas van Bergans, waarbij ik het belangrijkste vind dat er ventilatieritsen zijn onder de oksels.
    Slaapzak: dons, dus beschermd in een Event waterdichte ademende zak. Tent: Nordisk Jernberg II, 3kg, met twee ingangen, want ik wil niet steeds over reisgenoot heen klauteren. Droog, goed afsluitbaar en windvast! Nieuwere versie Trollheimen II heeft toevallig net die aanpassingen voor dingen die mij stoorden aan de Jernberg. Zeker geen Vaude-tent met stokken in elastieken aan buitenzijde van het buitenzeil! Ben zelf al eens in La Gomera krom gewaaid en de nacht verder moeten zetten zonder stokken, in het tentzeil gewikkeld ! Ook nu mooie foto’s gemaakt van scheve Vaude-exemplaren, tenten die nochtans worden verkocht als stormproof.
    Had mijn spiegelreflex in stuurtasje gestoken, geen goed idee, na grindpaden waren zowaar de UVfilter én het buitenste glas van de lens volledig losgetrild. Ook wil de camera niet meer vlot scherpstellen, mogelijks wel al langer een probleem. De camera heeft al veel moeten meereizen en afzien, maar vrees dat dit zijn laatste reis was. Gelukkig had ik ook een Nikon waterdichte camera bij (AW110) Heerlijk getest in stortbuien en hottubs (zelfs waterdicht tot 18m dus nog op duikreis te testen). Vooral de GPSfunctie is aangenaam te combineren met de gpstrack, gemaakt met garmin Edge 705 ( tot 160km op één batterijlading met spaarzaam gebruik, enkel registreren, niet navigeren). Ook e-reader heeft zich bewezen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar de essentie is vooral dat alles wind- en waterproof (ingepakt) moet zijn, ook je humeur. Ben trouwens benieuwd hoe al mijn gadgets best opgeladen zouden kunnen worden wanneer er geen stopcontacten zijn, dus ik blijf jullie volgen.

  36. Hoi Annemiek & Gerrit!

    IJsland is absoluut een aanrader! Ook voor jullie! Maar wees gewaarschuwd… Het is een verslavend land! Ik wil volgend jaar weer, maar dan naar de nog wat ruigere en meer afgelegen plekken.

    Ik zie jullie wel in de winkel verschijnen als jullie nog tips nodig hebben! 🙂

  37. Ik heb even wat opgemeten.

    – Santos Travel Lite hoogte 57.
    – Idworx Easy Rohler hoogte 56.
    – Idworx All Rohler hoogte 56.

    Afstand midden trapas tot as voorwiel:
    – Santos Travel Lite: 65 cm.
    – Idworx Easy Rohler: 63,5 cm.
    – Idworx All Rohler: 64,5 cm.

    Afstand midden pedaal tot voorspatbord:
    – Santos Travel Lite: 9 cm.
    – Idworx Easy Rohler: 8,5 cm.
    – Idworx All Rohler: 8 cm.

    Bij alle fietsen gaat het met SPD-schoenen (slanke schoen, maat 44) goed, behalve bij de All Rohler, waarbij ik steeds achter het spatlapje blijf hangen. Op een bepaald punt is de afstand pedaalas-spatlap slechts 5,5 cm. Als ik het spatlapje eraf haal past het net.

    Als ik met stevige wandelschoenen of met mijn casual trekking-SPD-schoenen fiets raak ik alleen bij de Santos het voorspatbord niet.

  38. Hoi Michiel

    Leuk verslag en duidelijke en interresante paklijst en materialen lijstjes.
    Ik krijg er ook helemaal zin in.
    Kijk ook uit naar een vervolg verslag met meer mooie foto’s!

    Groet, Martin

  39. Ben ook sinds kort terug van een trip door de Duitse Eifel. Veel ruimte tussen band en spatbord is er bij de AR niet. Ook de opmerking van schoen en voorspatbord kan ik onderschrijven. Verder is de bracket hoogte t.o.v. de grond bij de AR 25,6; OR 29,1; en bij de ER 27,2. Je moet dus in de bochten oppassen dat je met de pedalen de grond niet raakt.
    Verder hebben de Big Ben’s mij in positieve zin verrast, geen lekke band gehad, ondanks de mindere lekbescherming en de banden voelen stabiel en zeker aan bij hoge snelheid, bochten en diverse ondergronden.
    Lyrisch ben ik over de schijfremmen van de AR, de Magura Firmtech remmen zijn al opperbest, maar de schijfremmen op de AR zijn wereldtop!
    Wat een enorme remkracht. Heb in een afdaling even volgas gegeven, toen de fietscomputer 70 km p/u aangaf, heb ik even in de remhendels geknepen wat er gebeurde overtrof al mijn verwachtingen, wat een fenominale remvertraging, de fiets bleef met volle bepakking, kaarsrecht, geen neiging tot zwabberen, de fiets voelde zeer safe aan. Na 10 dagen begon wel af en toe de voorrem iets aan te lopen op de schijf, maar dat was na een km weer weg. Ik wijt dit aan de diverse weersomstandigheden, regen, blubber, hitte en veel stof. Inmiddels is de fiets weer schoon en loopt de voorem niet meer aan.
    Met de OR kom ik niet tegen het voorspatbord aan.
    Verder een mooi verslag van jullie trip door IJsland, overigens prefereer ik iets warmere omstandigheden.
    Frits

  40. Interessant om te horen Frits, ik had de All Rohler ingeschat als het twentynine antwoord op de OR. Maar zo te lezen is er dus nog duidelijk ruimte voor een nieuw Idworx model, een echte Offroad 29Rohler (of All Rohler second edition mark II evo). Enig idee wanneer die uitkomt ;).

  41. Het frame van de AR is nieuw ontworpen. De Pinion komt in de AR. Ik denk dat Idworx met het nieuw ontworpen AR frame al inspeelt op de inbouw van de Pinion, omdat de hoogte van de bracket bij de AR lager is dan bij de andere modellen.
    Nieuw voor 2014 is ook een Power Rohler met een Bosch accu. Op Eurobike wordt al het nieuws geshowd. Wij kunnen ons pas vergapen aan al dat moois op 11 t/m 13 oktober op Bike Motion in Utrecht.
    In de aankomende jaren zal de schijfrem bij de Idworx trekking bikes steeds meer opgeld gaan doen. De Idworx schijfrem van nu is absoluut niet te vergelijken met de schijfrem die destijds op de Alpine Marathon zat. Deze kon bij lange afdalingen nog wel eens sponzig aanvoelen, maar daar heb je met de schijfrem die nu op de AR zit totaal geen last van.
    Als de remblokjes van de schijfrem nu net zo makkelijk vervangen kunnen worden als bij de Magura Firmtech remmen, dan voorzie ik een grote toekomst voor de schijfrem op (trekking)fietsen.
    Frits

  42. Mooie tocht Michiel ! met goed materiaal en goed over nagedacht.

    Paar jaar geleden kon mijn IJslandtocht niet doorgaan ivm vulkaan perikelen. Nu ik dit zie staat IJsland weer hoog op mijn verlanglijstje, om mijn lijstje Europa landen compleet te maken.

    Zou die tocht op 28″ inch. kunnen denk je?
    Josie Dew deed dat volgens mij ooit op 28″ ?!

    Groet Henk

    ps. ben nu op weg naar Parijs om daar twee “Flèches de France” te fietsen.

  43. Ik zou niet met je mooie, slanke Blacksmith Mondo gaan, Henk. Je hebt echt brede banden nodig. 26 of 28 kan allebei, zolang er maar minstens 50mm banden omheen passen.

  44. Veel succes en plezier in Frankrijk, Henk!

    Ik ben nu aan een artikel aan het werken waarmee ik aan zal tonen dat 50mm banden echt een must zijn in IJsland.

    Heb je je Vittorio Tank nog?

  45. Hoi Michiel…

    Net terug uit Frankrijk waar ik de laatste nacht op Gare du Nord heb door gebracht in een kartonnen doos “de ultieme Parijs ervaring”!!
    Ik heb weer 2 Flèches de France gefietst [Paris-Nantes en Paris La Rochelle]
    Ook ben ik naar Parijs toe gefietst, en kom totaal op 1635 km in 12 dagen fietsen, gem. 135 km p/dag

    Nu sta ik op 13 Flèches [nog 7 te gaan en ik heb heel Frankrijk gezien]

    Nee die Blacksmith koester ik, daar rij ik alleen lange snelle tochten mee, zoals bv. London-Edinburg-London. [1400 km]

    De Frankrijk tocht deed ik op mijn RVS randonneur, met slechts 12 kilo bepakking incl. tent.

    De Vittorio Tank heb ik verkocht, te zwaar ding vond ik het, ik vind 26″ sowieso veel minder snel rollen.

    Die IJsland tocht gaat er zeker nog komen van me, komt tijd komt raad.

    Groet,
    Henk

    ps. heb je je buurman Patrick nog geïnterviewd en ga je er nog iets over publiceren Michiel?

  46. Indrukwekkend, Henk. Wat ben je toch ook een zwerver… 😉

    Ja, ik ga nog over Patrick’s werk schrijven. Hij heeft me erg enthousiast gemaakt.

    Lees hier meer over IJsland en hoe de Mondial banden bevielen op de ruige ondergrond: http://www.sintchristophorus.nl/test-diep-respect-voor-de-schwalbe-marathon-mondial/

    En hier over de vele rivierdoorwadingen: http://www.sintchristophorus.nl/ijsland-no-bridge-over-troubled-water/

    En hier over onze mooie overnachtingsplekjes: http://www.sintchristophorus.nl/ijsland-de-overnachtingen/

    Dat is heel wat anders dan in een doos op Gare du Nord!

  47. met veel plezier deze site ontdekt, geweldig.. wil toch een opmerking maken… fiets elk jaar zwaar bepakt fiets incl bepakking toch ruim 45kg, luxe stoel, 3 persoons tent en alle luxe die ik maar kan meezeulen. zelf 100 kg schoon ad haak (vetpercentage 15 %, dus niet dik). Ik snap zulke mensen niet, val dan voor de reis 3 tot 5 kg af, doe ik ook, en dan maar wat later aankomen op de plaats van bestemming… maare ieder zijn ding, deze site staat vanaf vandaag in mijn favorieten, zal zeker mijn ongezouten mening vaker later hore. ps, ijsland staat nog op mijn todolijst

  48. WiFi in de stad?

    Ik zit nog te denken aan een telefoonhouder op m’n fiets, zodat ik tijdens het fietsen m’n telefoon kan opladen, maar ook mijn telefoon kan gebruiken als navigatie. Alleen met een databundel van 250mb per maand in mijn huidige abonnement, ben je daar zo doorheen, omdat via Googlemaps steeds een internetverbinding nodig is. In het buitenland al helemaal niet aan te raden om dat via 3G te doen.
    En navigeren is vaak alleen nodig als je door een stad moet (omdat daar soms de routebordjes nog weleens ontbreken…). Wat zou het makkelijk zijn als er in de stad gewoon overal gratis WiFi beschikbaar was, om zodoende snel en gratis door de stad te navigeren. Ik weet dat ze in Nederland wel mee bezig zijn om in grote steden een dekkend wifihotspots netwerk te realsiseren. Maar ik weet niet hoever ze daar al mee zijn, en of er in buitenlandse steden (in Europa) ook aan gewerkt wordt.

    Ik heb al wel voor Nederland zo’n fietsrouteapp op m’n telefoon staan die gebruik maakt van het knooppuntensysteem. Die is deels ook te gebruiken als ik m’n dataverbinding uitzet.

  49. Ik zag dat jullie die gele exped matjes gebruikten.
    Zijn dat de synmat ul 7m uitvoering.
    Heb hier laatst ook naar gekeken.
    Hoe bevallen ze ten opzichte van de reguliere selfinflating matjes?
    Zit er over te denken om ze te kopen voor onze spanje trip.

  50. Jaap, over de Exped matjes kan ik kort zijn: SUPER.

    Ik heb selfinflating Thermarests gehad, maar wil nooit meer anders dan de Exped.

    Het is inderdaad de UL (ultra light) 7M uitvoering. Lichtgewicht, compact, maar ook kwetsbaar. Voorzichtig mee zijn dus.

  51. Heb er vanmiddag bij Bever een tijdje op proefgelegen.
    Wij vonden ze fijn liggen. Gaan ze toch maar kopen.
    Vind ze er inderdaad fragiel uitzien maar wij gebruiken ze alleen in de binnentent.
    Dank je.

  52. Hoi!
    Wat een mooi verhaal!
    Ik ga deze zomer ook op avontuur in IJsland op de fiets.
    Zouden jullie mij kunnen vertellen welke Sealskinz handschoenen jullie mee hadden? De All Weather? Of warmere?

    Dank!

    Floor

  53. Ha Jeroen,

    Dank voor de snelle reactie!
    Ik ga ze meteen bestellen.
    Fijne zomer (avontuur) toegewenst!

    Groet,

    Floor

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *