De Panamericana Xplore is al eerder op deze site voorbij gekomen. Deze full suspension off-road trekkingfiets was tot nu toe uitgerust met een derailleursysteem, maar hij is nu ook verkrijgbaar met de Pinion P1.18 versnellingsbak met 18 versnellingen in het bracket!

Het is een bijzonder merk, dat Tout Terrain. Ze bouwen uitsluitend stalen fietsen met schijfremmen met aan het frame vastgelaste bagagedragers en ze waren de eerste fabrikant die de Pinion P1.18 in een in serie geproduceerde fiets aanbood.

Na de SilkRoad Xplore met Pinion komen ze nu ook met de spectaculaire Panamericana Xplore met 18 bracketversnellingen. Dat is een hele logische keuze voor een full suspension fiets, want het meeste gewicht zit nu in het midden van de fiets i.p.v. in het achterwiel, wat een lager onafgeveerd gewicht oplevert en dus een wat sneller reagerende vering. Door het kleinere voortandwiel neemt ook de bodemspeling toe.

De bagagedrager maakt deel uit van de achterwielophanging en daarmee zijn de tassen ook afgeveerd. De demper zit naast het achterwiel in de achterdrager. Door de achtervering varieert de afstand tussen de trapas en de achteras en dus is er een ketting met kettingspanner noodzakelijk en is de toepassing van een tandriem niet mogelijk.

De Panamericana Explore met Pinion weegt inclusief pedalen 18,5 kg en is verkrijgbaar in twee maten. De vanafprijs is €5.758,-

9 thoughts on “Tout Terrain Panamericana Xplore nu met Pinion P1.18!

  1. Ik zie dat ze bij andere Xplore-modellen ,zonder achtervering ( silkroad en tanami ) ook een kettingspanner gebruiken. Misschien niet de mooiste oplossing, maar onderhoudstechnisch wel de meest gemakkelijke.

    http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/tanami-xplore/

    Het valt me wel op dat de tour en reis-fietsen van tout terrain 2013 allen zijn voorzien van een ketting-aandrijving

  2. Als ik het goed zie combineert Tout Terrain de tandriem alleen met Shimano naven. Misschien geen goedkeuring van Rohloff i.v.m. stijfheidseisen? Stalen frames stijf genoeg krijgen is nogal een uitdaging.

  3. Da’s waar… Misschien dat ze de oldschool ketting toch beter bij het karakter van hun stalen frames vinden passen? Staal rijders zijn over het algemeen wat behoudend en zullen mogelijk eerder voor een ketting kiezen dan voor de beltdrive. Ik zal het de mannen van TT eens vragen.

  4. Ik vind de aandrijving bij een Belt-Bikes TP-1 er mooier uit zien. Maar goed…… meningen over de riemaandrijving is voldoende te lezen in een ander topic.

    Ik denk dat er maar een zeer kleine markt is voor een vol-geveerde fiets met z`n 18 versnellingen.

  5. De markt voor de Panamericana met derailleurs was waarschijnlijk ook al niet groot. Misschien dat de Pinion-versie wat meer mensen aanspreekt?

    Bedenk wel dat wij hier in NL heeeeel anders tegen fietsen aankijken dan bijvoorbeeld de Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers. Wat hier niet verkoopt, kan in andere landen een enorm succes zijn.

  6. Ik vraag mij af waar deze fiets voor bedoeld is. Ik denk voor bergaf fietsen over zeer slechte wegen. Bergop zou voor mij te masochistisch zijn met die 18,5 kilo voor de fiets alleen. In de categorie all-round vakantiefiets kan deze fiets toch moeilijk serieus worden genomen als je denkt aan de ruim 4 kilo lichtere en 1000 euro goedkopere idworx Easy Rohler Evo. En die zie er wel mooi uit. En die Pinion-naaf had eerder nog wat kinderziektes (niet zo soepel schakelen staat me bij), zijn die er inmiddels uit, Michiel?

  7. Het niet zo soepel schakelen ervoer ik bij een prototype Koga. De nieuwere Pinions waar ik later mee gereden heb schakelden al beter. Inmiddels schakelt het praktisch net zo soepel als Rohloff.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *