Mark Beaumont in recordtempo van Cairo naar Kaapstad

Mark-Beaumont-Afrika-solo

Mark Beaumont, “The Man who Cycled the World” en “The Man Who Cycled the Americas“, is nu ook “The Man Who Cycled Africa“. Braveheart Beaumont is in een recordtijd van Cairo naar Kaapstad gefietst. Hij legde de loodzware tocht van 10.882 km solo af in precies 41 dagen, 10 uur en 22 minuten. Op een carbon racefietsje van Koga…

Dergelijke extreme recordpogingen vragen om een ander soort fiets dan de gemiddelde, oerdegelijke, dikke-banden-rohloff-trekkingfiets. Het moest iets veel snellers zijn, dus lichtgewicht, en zo koos Mark voor een fiets die tegen alle ongeschreven regels van de trekkingwereld ingaat: een full carbon Koga Solacio racefiets met hydraulische schijfremmen en een elektronisch schakelsysteem!

Geen stalen Tubus-bagagedragers en een waterdichte tassenset van Ortlieb. Nee, Mark deed het op de BikePacker’s manier met frame-, stuur- en zadeltassen van Apidura. Verder nog twee bidonhouders in het frame en twee aan de voorvork. Op deze manier maak je van iedere sportfiets een ultralight-trekkingfiets!

11312925_993584727320579_4690690585906822478_o

Mark Beaumont:

“Bij deze tocht heb ik bewust mijn grenzen opgezocht, zowel fysiek als voor wat betreft het materiaal. Dit is de reden van mijn keuze voor een racefiets met smalle banden, hydraulische schijfremmen en het Shimano Dura-Ace Di2 schakelsysteem. Het materiaal voor deze tocht diende robuust te zijn maar ook lichtgewicht, gezien het aantal kilometers dat ik per dag af moest leggen. KOGA voorzag me van een Solacio Disc die de zwaarste condities kon weerstaan die ik ooit ben tegengekomen. Ik had dit record niet kunnen verbreken zonder KOGA’s aandacht voor de details. Wanneer je mijn KOGA aan de finish bekijkt, ziet deze er nog uit als nieuw!”

Mark monteerde nog wel speciale wielen met 32 spaken, een naafdynamo en iets bredere banden, maar verder is de Koga-racefiets helemaal standaard. In het filmpje hieronder geeft hij uitleg over zijn uitrusting.

Iets meer dan 8 kilo aan bagage plus nog eens ongeveer datzelfde gewicht voor de fiets met accessoires geeft een totaalgewicht van plusminus 17 kilo. Dat is net zoveel als het gewicht van een gemiddelde, degelijke trekkingfiets zónder bagage!

Mark zat in totaal 439 uur in het zadel. Gemiddeld legde hij 257 km per dag af en in de laatste week reed hij zelfs meer dan 320 km gemiddeld per dag! Afstanden die overal ter wereld een uitdaging vormen, maar bijna ongelofelijk zijn wanneer men de conditie van de wegen, de gebrekkige beschikbaarheid van voedsel en de vele lastige grensovergangen in Afrika in aanmerking neemt.

11082250_969228493089536_3051140064947053641_o

Als je zo’n zware tocht met een dergelijk sportief racepaardje als de Koga Solacio onderneemt, dan zou je redelijk wat pech onderweg in kunnen calculeren. De fiets heeft het echter wonderwel doorstaan!

In het eerste deel van het traject heeft Mark op de vele gravel- en zandwegen een aantal lekke banden gehad. Door de keuze voor een “endurance racefiets” met relatief dunne banden wisten Koga en Mark van tevoren dat dit risico aanwezig was. Daarom had Mark voldoende banden bij zich om dit op te lossen. In het tweede deel van de reis met veel geasfalteerde wegen en betere omstandigheden kwam de sterkte van deze keuze naar voren; op een normale trekkingfiets had Mark nooit dag-in dag-uit afstanden van 350 kilometer per dag kunnen afleggen. Uiteindelijk is de keuze van de fiets cruciaal geweest voor het verpulveren van het oude record.

Verder is er alleen een achtertandwiel van de 11-speed Dura-Ace cassette losgekomen. Mark heeft toen even op een klein aantal versnellingen moeten fietsen totdat Koga een nieuwe cassette op had gestuurd. Daarnaast is er een pedaal-as gebroken en dat is lokaal opgelost. Het Di2-schakelsysteem en de schijfremmen hebben de test met verve volbracht.

11173400_982971905048528_6824651158789327016_n

De opbrengsten van deze geslaagde recordpoging komen ten gunste van Orkidstudio: een organisatie die zich inzet voor kinderen en gemeenschappen wereldwijd door middel van innovatieve bouwmethodes. www.orkidstudio.co.uk

KOGA-MarkBeaumont-Finish-CapeTown

5 Replies to “Mark Beaumont in recordtempo van Cairo naar Kaapstad”

  1. Ewout says:

    Knap hoor! Echt een mooie prestatie! Leuk dat het op een voor vakantiefietsers totaal foute fiets is gedaan. Carbon, hydraulische schijfremmen (Ja, Eric Schuijt! Schijfremmen!), elektrische derailleurs.

    Ik ben wel heel benieuwd welke tent en slaapspullen hij gebruikt. Slechts 1 kilo zei hij in het filmpje!

  2. Michiel says:

    Ja, dat is het mooie van ultralight bikepacken! Je fiets wordt veel minder zwaar belast waardoor je een veel lichtere fiets kan gebruiken.

    Ik rij met de ATB met een soortgelijke tassenset. Klein tentje erin, slaapzak, matje, kookspullen en verder niks. Dat rijdt echt super! Snel, lekker licht, in balans en wendbaar. Het feit dat er geen tassen aan de kont van je fiets rukken en op het achterwiel drukken scheelt enorm!

    Als je heel licht en compact kampeerspul hebt en minimalistisch kan leven, dan hoef je helemaal geen dure heavy-duty trekkingfiets te kopen, maar kan je iedere mountainbike of racefiets gebruiken voor je meerdaagse trips.

  3. Stier & Vegter says:

    FAN-TAS-TISCH! Ik vermoedde altijd al dat de gemiddelde vakantiefietsers veel te veel bagage meesleurden, dit mede door onzinnige adviezen en commerciële belangen van zogenaamde “fiets-vakantie-experts”. Zo zie je maar weer aan Mark: stel je mentale kompas in op waar-een-wil-is-is-een weg. Stap op je fiets, en… klaar!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *