Op Pad leest ook SintChristophorus.nl

travelmaster-2-9-test-op-pad-01

De Santos Travelmaster 2.9 noemde ik bij de introductie, vanwege de gebochelde bovenbuis, gekscherend “Dromedaris”. Al snel deed deze naam op de beursvloer en in de winkels de ronde en nu heeft Op Pad ‘m ook overgenomen. Sorry Santos, vanaf nu heet jullie nieuwste reisfiets echt helemaal officieel “De Dromedaris”!

De baas van Santos kreeg de avond voor de presentatie zelfs een sms-je van een kennis met de vraag: “Hoe gaat het met de kameel?” Fout natuurlijk. Stel je voor dat de Travelmaster 2.9 twee bulten had gehad!

Op Pad heeft de Travelmaster 2.9 een dagje getest en het testverslag zojuist online gezet. Lees het verslag en bekijk het bijbehorende filmpje >>hier<<.

Ik begrijp alleen niet waarom Gijs de Ortlieb tassen zo hoog aan de achterdrager hangt, in plaats van de lage stangetjes te gebruiken…

travelmaster-2-9-test-op-pad-02

29 Replies to “Op Pad leest ook SintChristophorus.nl”

  1. Peter M says:

    Ik blijf het een malle fiets vinden.

    Citaat uit het filmpje:
    “gewicht, inclusief pedalen.”
    Het is in ieder geval goed dat Santos de fiets MET pedalen levert!

    Ik vertrouw er wel op dat het ding goed rijdt, maar toch wringt er iets.
    De hele vormgeving is noodzakelijk omdat er een verende voorvork in moet kunnen. En wat levert de poll op deze site op? 85% van de deelnemers vindt vering op een trekkingfiets onzin.

    Om de voorvork van de ongeveerde fiets voldoende stijfheid te geven, moet er een extra brugje tussen worden gefrommeld. Wel creatief, maar dat is ook het enige positieve.

    Ze kunnen mooie dingen bedenken bij Santos (frameopening voor de riem bij de Racelite), maar ik vind dit een Dromedaris met en omgevallen bult. Ook niet mooi.

  2. Fietswacht Tweewielerservice says:

    Een goede sterke trekkingfiets met mogelijkheden kan raar overkomen, maar als je een wereldfietser bent en je komt in de middle of the no way, dan heb je vocht nodig.Een voorraad water/drank is dan belangrijk, vandaar de prachtig gebogen bovenbuis om meer ruimte te geven voor een fles en bidons. De achterpad rechts heb ik eerder gezien bij een andere fabrikant die sterke fietsen maakt.

  3. Peter M says:

    Een wereldfietser wil geen verende voorvork. Dus heb je niet zo’n rare kronkel in het frame nodig.

    Santos hinkt hier op 2 gedachten. Voor de wilde fietsreiziger een vaste voorvork, terwijl de fiets ontworpen is voor een verende voorvork. Twee doelgroepen met 1 frame bedienen.

    En wie hinkt valt wel eens om.
    En wat mij betreft is Santos hier ernstig ten val gekomen.

    Jammer, maar ze zullen vast wel weer opstaan.

  4. marten says:

    Ik zie eigenlijk altijd de frame-opening op de staande achtervork of in het achterpad verwerkt, lijkt mij ook een betere plek, minder zware belasting.

    De extra “versteviging” in de voorvork is volgens mij gewoon een montage punt voor het spatbord, dat bruggetje biedt totaal geen stijfheid. Als ze nu gewoon een normale vork hoogte hadden gekozen dan had de onderbuis lager kunnen zitten en was die gekke bult niet nodig geweest. En op deze maat passen dan wel 2 flessen in het frame, maar gaat dat ook in de kleinere maten?

  5. Michiel says:

    Als je een 28″ trekkingfiets zonder vering zoekt, dan is de Travel Lite een mooie oplossing; vaste vork met lang balhoofd. (uitlsuitend met Firmtech remmen).

    Als je voorvering wenst, dan kwam je tot nu toe bij Santos op een 4.29 mountainbike uit. (Met schijf- of Firmtech remmen).

    Wil je 28″ met voorvering, dan kan je voor de Travelmaster 2.9 gaan. (Met schijfremmen, V-brakes of Magura remmen).

    Zo is er voor ieder wat wils.

    Ik zou de Travelmaster 2.9 overigens alleen maar met een verende voorvork willen testen, zoals hij bedoeld is.

  6. Michiel says:

    @ Marten: mensen met een kleinere maat dan 57cm moeten minder zuipen. 😉

  7. Robbert says:

    Een verende of een vaste vork? Volgens mij vaak een persoonlijke voorkeur als ik af ga op wat ik wekelijks bij ons in de showroom hoor. We krijgen regelmatig de vraag of we geen TravelMaster hebben met verende voorvork en grote wielen. En toen we TravelMasters met 26″wielen met lowriders op verende vorken verkochten waren die best populair (tot de vorkfabrikant ons vroeg daar mee te stoppen.

    Ik vind de pol over schijfremmen ook interessant, 37% wil ze hebben. Nu heb ik zelf redelijk wat ervaring met schijfremmen van alle grote merken, als fietser en als fabrikant van onze Santos fietsen. Vraag een serieuze winkelier maar eens of schijfremmen probleemloos zijn.

    Overigens denk ik dat beide kunnen, zowel verende vorken als schijfremmen. Mits de gebruiker weet wat de eigenschappen van het onderdeel zijn en de aanbieder verteld wat je van een product kunt verwachten.

    Ik hou van flexibiliteit, vooral bij vakantiefietsen. Daarom kun je kiezen. Wil je eens een verende vork proberen, prima. Wil je na een jaar schijfremmen weer terug naar velgremmen, of omgekeerd, ook goed. Met de 2.9 kan dat.

    Voor mij is het een niet beter dan het andere

  8. Robbert says:

    O ja. De fiets op de foto is een 53cm frame, daar passen 2 flessen in. Op de 49 passen ook nog 2 flessen, dit is de kleinste maat die we hebben.

  9. Michiel says:

    Echt waar, Robert? Twee 2 liter flessen IN het 49cm-frame? Of 1 erin en 1 eronder?

  10. Leendert says:

    Deze kleur staat de fiets erg goed en lijkt wel een beetje op het Keswick Green ‘van’ Land-Rover. Ook lijkt de balhoofdbuis kleiner geworden of vergis ik me hierin?

  11. Jan-Willem says:

    Moet bekennen het eigenlijk best een mooie fiets te zijn gaan vinden ondanks die enorme vork. Kleurtje is om in engelse sferen te blijven voor mij meer Sports Grey van Morgan dan dat prachtige groen van Land Rover. Waarom staan die tassen achterop zo hoog?

  12. Otto says:

    Wat voegt deze fiets toe..? Je kan toch ook een TM 2.8 kopen met dikke banden, of zie ik iets over het hoofd..?

  13. Michiel says:

    De TM 2.8 kan maximaal 42mm banden hebben, terwijl de trend nu minimaal 50mm is.

  14. Frits says:

    Robbert, proef ik hier een lichtelijke cynische ondertoon n.a.v. schijfremmen? Jij schrijft dat je redelijk wat ervaring hebt m.b.t. schijfremmen als fietser en als fabrikant van Santos fietsen. Kun je mij en de lezers van dit forum uitleggen welke problemen je tegenkomt bij schijfremmen? Rond 2005 kwam malleur bij schijfremmen vaak voor. maar inmiddels zijn deze achterhaalt en functioneren schijfremmen naar behoren. De schijfremmen van Shimano zijn inmiddels qua remvermogen “top of the bill”.
    Zelf had ik ervaring met schijfremmen van Avid Juice 7 die werden destijds als uitstekend beoordeeld, echter in de Alpen bij lange afdalingen vond ik deze nogal sponzig aanvoelen.
    Ik fiets nu op een Idworx AR en de schijfremmen die hierop zitten zou je eerder verwachten op een crossmotor i.p.v. op een fiets maar het remvermogen en remkracht (ook mede door de Hope Evo Tech 2) is ongeevenaard. Ik heb zelden zo’n vertrouwd gevoel gehad bij steile afdalingen met bepakking als op de AR.
    Van aanlopen van de remmen op de schijven is tot op heden geen sprake.
    Schijfremmen op trekkingfietsen gaan dus blijkbaar goed samen.

  15. Jos says:

    Toen de eerste schijfremmen op de mountaibike kwam, waren ze nog niet al te best.
    Tegenwoordig zie je eigenlijk geen serieuze mtb met velgremmen.
    Als je ziet hoeveel trekkingfietsen tegenwoordig schijfremmen hebben, denk ik dat velgremmen over enige jaren alleen in erg goedkope fietsen nog te krijgen zijn, ik zou in ieder geval geen fiets meer zonder schijfremmen willen hebben.

  16. Robbert says:

    Schijfremmen, een interessant thema.
    Wij bieden graag keuzes, daarom kunnen op de nieuwe 2.9 zowel velg als ook schijfremmen. De ene is niet beter dan de andere, maar vooral anders. Het ligt er aan wat je het liefst hebt. Helaas gaat het met schijfremmen nog wel eens mis. Recent hebben zowel Shimano, Sram als Tektro een recall gehad van een schijfrem. De meeste andere merken hebben zoiets ook al eens gehad. En als er een betrouwbare rem is dan wordt die het volgend jaar vervangen door een nieuw model…vooral anders…waarvan nog niet bekend is of die weer net zo goed is.

    Als ik bij mijn klanten kom bezoek ik graag de werkplaat. Daar gebeurt het. Daar weten ze wat in de praktijk werkt en wat niet. gebaseerd op basis van aantallen kun je hier veel waardevolle informatie op doen over de betrouwbaarheid van onderdelen.
    Als ik dan vraag of er wel eens iets “is” met schijfremmen komen de verhalen. Over modellen, fabrikanten en jaargangen. Belangrijke informatie die ik weer gebruik bij mijn keuzes die ik zelf moet maken; welke leveranciers en modellen passen bij Santos.
    Ik ben voor goede remmen, met een goede remwerking, betrouwbaar en passend bij de wensen, eisen en kennis van de gebruiker. Past de rijder bij de fiets en omgekeerd, dan krijg je meer fietsplezier!
    Ik hoop iedereen op basis van de juiste informatie voor de bij hem of haar passende onderdelen kiest. Daarom heb ik op enkele van mijn eigen fietsen schijfremmen en op andere velgremmen. Allemaal goed, maar passend op de fiets waarvoor ik hem gebruik.
    Mocht je willen weten wat onze ervaring met remmen (en veel andere onderdelen) is komt dan gerust eens langs in bij ons in Sassenheim. Elke vrijdag zijn we daar speciaal voor geopend (op afspraak).

  17. Frits says:

    Robbert, dank je wel voor de duidelijke toelichting.

  18. Mowikan says:

    Persoonlijk denk ik niet dat het merendeel zit te f5-en op een website om een poll in te vullen over een voorvork. Dus erg steekhoudend is het niet, denk ik. Als ik naar Duitsland kijk zie ik heel veel verende voorvorken. Ik heb er ook 1 op mijn stadsfiets, erg fijn! Al 2000km zonder gezeik(suntour) Op mijn santos niet(was niet te koop, toen) Dat had ik zo gedaan namelijk. Inruilen nu kost te veel geld maar anders…. Ik fiets niet de hele wereld rond dus ik durf het wel aan. Fijn ook schelpenpaden, kinderkopjes en grindpaden in het Rijndal zijn heerlijk met een verende voorvork. Maar ook ergens anders hoor 🙂

    Om een lang verhaal kort te maken(mijn mening) blijf je binnen de EU om fietstochten te doen, koop rustig een verende voorvork als je van de luxe houd. Ga je de wereld rond, dan zou ik het niet doen. Zelfde voor remmen. Binnen de EU kan je rustig schijfremmen nemen(zie je ook veel in Duitsland) Ga je de wereld rond HS-33 kan je nog cantilevers of v-brakes monteren als het moet.

    Maar de waarheid zijn de verkoop cijfers, die liegen niet over wat de mensen willen, me dunkt.

  19. Mowikan says:

    ow en ik vind de 2.9 mieters! Al is het maar dat ik als man al eens op de stang gekletterd ben….. Net als de politie fietsen. het is gewoon slim! Dus stuur maar een frame op bouw ik mijn huidige travelmaster wel om 🙂

  20. Jeroen says:

    Ik heb net geen behoefte aan een verende voorvork hier in west Europa, beetje bredere banden, niet te veel lucht erin en gaan.
    Afgelopen jaar in IJsland daarentegen heb ik aardig gevloekt dat ik er geen had.

    Ik begrijp de keuze wel om beide opties aan te bieden, blijf het alleen echt een vreemde fiets vinden zo zonder verende voorkant… Alsof het gewoon net niet klopt. Datzelfde had ik ook met die VN Pioneer die Michiel vorig jaar getest heeft. Daar klopte geometrisch naar mijn gevoel ook iets niet aan.

    Maar ik ben wel benieuwd naar het rijgedrag 🙂

  21. Mowikan says:

    Ik ben ook erg benieuwd incl een verende vork 🙂

  22. Jos says:

    Hallo Michiel,

    Even een vraag,
    Een mountainbike wielset dt swiss 240s voornaaf, rohloff achternaaf,
    Dt swiss aero spaken en ztr flow ex velgen deze zijn de sterkste velgen van ztr.
    Zou deze set goed genoeg zijn voor een vakantiefiets, het zijn 26″ velgen.

  23. Rob says:

    @Jos, het zijn niet de materialen maar de wielbouwer die het grootste verschil maken 🙂 . Maar dat is off topic. Je kan de 2.9 zien als een alternatief voor wanneer je er met de andere modellen niet uitkomt. Het is nu eenmaal geen vervanging van een ander model. Hij zit slim in elkaar en voelt lekker stijf en solide aan.

  24. Will says:

    Zag ik nu een Santos pinion in de nieuwste Op Pad ? (Bld 47)

  25. Frits says:

    Ja, Will daar heb je gelijk aan. In Tsjechië heeft blijkbaar een Santos met Pinion (de eerste?) gereden.
    In het betreffende stuk staat overigens niets vermeld over de bereden fietsen.
    Robbert van Santos moet maar eens uitleg geven!

  26. Frits says:

    Michiel, de foto´s in je artikel geven toch een ander beeld dat de foto´s in OpPad. De Santos op jouw foto´s lijkt wel dezelfde als waar OpPad mee in Tsjechië heeft gefietst alleen dan zonder kettingspanner met de twee tandwieltjes.
    Heeft Santos de oplossing gevonden?

  27. Mowikan says:

    Ik had er èèn samengesteld.
    Om kort door de bocht te gaan: Ik vind het veel geld voor een fiets die niet helemaal 100% is zoals ik hem wil. (€5.476,00)
    een custom titanium frame Van Nicholas komt dan in eens qua prijs in de buurt. wat altijd een stapje hoger was. Als ik dan toch veel geld ga uitgeven 🙂
    Ook vond ik niet alle opties die ik wilde zoals alleen Son terwijl ik Shimano ook goed genoeg vind. Schijfremmen alleen Avid, die goed zijn, maar XTR weer niet.

    Enfin mooie fiets maar erg veel geld.
    Vraag mij dan ook af hoevaak deze over de toonbank zal gaan.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *